• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 30 شهریور 1400
کد مطلب : 141076
+
-

مدیریت پاییزی پایتخت

لایروبی کانال‌ها و مسیل‌های اصلی، خرید و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی از مهم‌ترین برنامه‌های پاییزی مدیریت شهری تهران است

مدیریت پاییزی پایتخت


مرضیه حسینی ـ روزنامه‌نگار

خزانی دیگر از راه رسید، با سایه شوم کرونا که در ازدحام خودروها و دود، رنگ‌هایش چندان نشاطی به پایتخت نمی‌دهند. سال‌هاست که غلبه آلودگی هوا و وارونگی دما زیبایی پاییز را در تهران تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و نمی‌گذارد که پایتخت‌نشینان از باد خزان و شب‌های ملایم این فصل سرمست شوند. از چالش‌های بزرگ پاییزی در تهران، ترافیک است. از آن ‌طرف، ریسک اتفاقات غیرمترقبه مانند بارش‌های ناگهانی برف و باران نیز بر مشکلات پایتخت می‌افزاید. این وضعیت، کار را برای مجموعه مدیریت شهری در حوزه ایمن‌سازی و آماده‌سازی شهر برای پیشگیری از آبگرفتگی و وقوع سیلاب، توسعه حمل‌ونقل عمومی و ساماندهی ترددها و بهسازی معابر بیشتر می‌کند. طبق اعلام معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، طرح نظارت بر کانال‌ها و مسیل‌های اصلی در دستور کار قرار گرفته و مطابق سال‌های پیش، مناطق ۲۲گانه پایتخت براساس برنامه عملیات مدیریت سیلاب‌های شهری ملزم شده‌اند که به‌طور مستمر بر لایروبی و پاکسازی کانال‌ها نظارت کنند و پیمانکاران در همه این مناطق در آماده‌باش هستند. امسال ضمن تأکید بر جمع‌آوری سریع برگ درختان، تأکید شده که از ورود ضایعات انهار فرعی به کانال‌های اصلی جلوگیری شود تا مشکلات آبگرفتگی در پایتخت کاهش یابد.

از بازسازی وسایل حمل‌ونقل عمومی تا ایمن‌سازی معابر 
مشکل بزرگ‌ ماه مهر در تهران، ترافیک است. مهر که می‌رسد خیابان‌های پایتخت با افزایش میزان سفرهای درون‌شهری بنا به دلایلی ازجمله بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها قفل می‌شود. امسال البته پیش‌بینی شده است که درصورت مداومت در تسریع روند واکسیناسیون کرونا، از آبان‌ماه مدارس و دانشگاه‌ها باز شوند. برای کنترل و ساماندهی سفرهای درون شهری در پاییز، تمهیداتی از سوی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری درنظر گرفته شده است. افزایش ظرفیت وسایل حمل‌ونقل عمومی در هر 3بخش مترو، اتوبوس و تاکسی ازجمله این تمهیدات است. بنا به اعلام این معاونت قرار است تا پایان مهرماه امسال 175دستگاه اتوبوس جدید خریداری و به‌کارگیری شود. همچنین خریداری 20دستگاه ون ویژه معلولان نیز در برنامه‌های فصل پاییز است که تا نیمه مهر‌ماه عملیاتی خواهد شد. بازسازی 500دستگاه اتوبوس دو کابین و اورهال (تعمیرات اساسی) 250دستگاه اتوبوس گازسوز از دیگر اقدامات بخش اتوبوسرانی است. در بخش مترو نیز براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، بهره‌برداری از ایستگاه میدان توحید در خط 7در مهرماه صورت خواهد پذیرفت. از سیاست‌های دیگر این بخش آماده‌سازی قطارها به‌منظور حفظ هدوی (سرفاصله) کنونی حرکت از طریق انجام فرایندهای بازدید مستمر و همچنین تکمیل فرایند اورهال ناوگان مترو است که در این راستا اورهال 7رام قطار و 8واگن دوطبقه تا پایان پاییز تکمیل خواهد شد. در حوزه تاکسیرانی نیز تکمیل و نوسازی 5هزار دستگاه تاکسی تا پایان مهر‌ماه در برنامه قرار دارد. همچنین از دیگر اخبار پاییزی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری این است که مشکلات 5هزار فقره بیمه تأمین اجتماعی رانندگان تاکسی در پاییز امسال حل خواهد شد.
ایمن‌سازی معابر سطح شهر از دیگر اقدامات اساسی برای ورود به نیمه سرد سال است. در این راستا، تجهیز نزدیک به 100تقاطع پایتخت به سیستم UPS (تأمین انرژی بدون وقفه) برای کنترل تقاطع‌های پر تردد تهران در زمان‌های قطعی برق انجام خواهد شد. همچنین علاوه بر 28.5کیلومتر گاردریل مرمت شده از ابتدای سال‌جاری، مرمت و بازسازی 30کیلومتر از گاردریل‌های منصوبه در سطح شهر تهران همراه با بیش از 12میلیون متر طول خط‌کشی در سطح بزرگراه‌های تهران برای نیمه دوم سال در برنامه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قرار دارد. همچنین قرار است برای ارتقای ایمنی تردد وسایل نقلیه، گاردریل‌های حدود 10کیلومتر از بزرگراه‌هایی مانند شهید مدرس، یادگار امام و شهیدرجایی با بلوک نیوجرسی (حفاظ بتنی) جایگزین شود. این در حالی است که گاردریل حدود 23کیلومتر از بزرگراه‌های شهر تهران شامل آزادگان، شهید بابایی و یاسینی نیز از ابتدای سال‌جاری تاکنون تعویض شده است.

بهره‌برداری از 2پروژه‌ مهم عمرانی
در سه‌ماه فصل پاییز چند پروژه عمرانی در پایتخت به بهره‌برداری خواهند رسید. طبق اعلام معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، تقاطع غیرهمسطح بلوار علامه عسکری با جاده قدیم قم موسوم به سه‌راه باقرشهر در مراحل پایانی است و به‌احتمال زیاد تا پایان پاییز افتتاح خواهد شد. نقش این تقاطع در ساماندهی جریان ترافیک بسیار مهم است. این تقاطع از یک طرف ترافیک جاده قدیم قم را مدیریت خواهد کرد، از طرف دیگر به‌دلیل نزدیکی به حرم امام خمینی(ره) و بهشت زهرا(س) در ساماندهی تردد در این محورها مؤثر است و البته در تردد روان مردم باقرشهر اهمیت دارد. فاز نخست این پروژه اسفند 97بهره‌برداری شد. هم‌اکنون پروژه در مرحله تعیین تکلیف است و احتمالا طبق طرح مصوب، دوربرگردان‌های شمال به شمال و جنوب به جنوب تا آخر فصل پاییز تکمیل می‌شود.
پروژه دومی که قطع به یقین در فصل پیش‌رو بهره‌برداری خواهد شد، فاز سوم پروژه بزرگراه شهید نجفی رستگار است. بزرگراه شهید کاظم نجفی رستگار از بزرگراه آزادگان در محدوده غرب تقاطع بزرگراه امام علی(ع) آغاز شده و پس از عبور از شمال شهرک دولت‌آباد و جنوب شهرک‌های مشیریه و کاروان، در محدوده سه‌راه کارخانه سیمان به بزرگراه امام رضا(ع) می‌رسد. با تکمیل و بهره‌برداری از فاز سوم این پروژه، دسترسی جنوب به شرق و شرق به جنوب در محل تقاطع بزرگراه امام‌رضا(ع) و بزرگراه شهید نجفی رستگار تامین می‌شود.
از دیگر پروژه‌های عمرانی شهرداری که در پاییز ادامه خواهد داشت، بهسازی معابر است. در قالب این طرح که از اسفند 97آغاز شده است تا‌کنون حدود یک میلیون و 830هزار تن آسفالت پخش و اجرا شده است. این پروژه در سه‌ماه فصل پاییز نیز در قالب طرح‌های روکش، تراش و لکه‌گیری معابر تداوم دارد.
پروژه فعال دیگر معاونت فنی و عمرانی شهرداری برای پاییز، پروژه فرهنگی، تفریحی، گردشگری و تجاری باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(س) در مناطق 17و 18است که فاز نخست آن افتتاح شده و در سه‌ماه پاییز نیز ادامه خواهد یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید