• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 9 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14099
+
-

ابراز نگرانی اسکندر فیروز از سرنوشت محیط‌زیست ایران

طبیعت ایران با مخاطرات جدی روبه‌روست

محیط زیست
ابراز نگرانی اسکندر فیروز از سرنوشت محیط‌زیست ایران

     
اسکندر فیروز، بنیانگذار سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران در مراسم پایانی جایزه مهرگان علم، گفت: محیط‌زیست ایران هم اینک بیش از هر زمان دیگر در همه بخش‌ها اعم از آب، خاک، هوا و آموزش رفتارهای درست با طبیعت با مخاطرات جدی مواجه است.



نخستین رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مراسم جایزه مهرگان علم با ابراز نگرانی از آینده محیط‌زیست کشور گفت: من ۹۰ سال با افتخار در این سرزمین زیسته‌ام و این حرف‌هایی که می‌زنم تنها از سر دلسوزی و به‌خاطر عشق و علاقه‌ای است که همچون یک محیط‌بان به سرزمین مادری خود دارم. من در این سن و سال به جز اعتلای ایران عزیز به چیز دیگری فکر نمی‌کنم.

به گزارش مهر، اسکندر فیروز،  افزود: 20سال پیش هنگام دریافت جایزه مهرگان علم به‌خاطر تألیف کتاب حیات وحش ایران «مهره‌داران» گفتم که جامعه ما به اینگونه قدردانی‌های روحیه‌بخش نیاز دارد؛ زیرا نویسندگان، محیط‌بانان و کوشندگان محیط‌زیست که بدون چشمداشت مادی و فقط به‌دلیل عشق و علاقه زیاد به سرزمین مادری خود کار می‌کنند، با دریافت این جوایز و تشویق‌ها خصوصا اگر از سوی نهادهای مستقل و خصوصی باشد دلگرم می‌شوند و با امید و شوق و ذوق بیشتری به‌کار خود ادامه می‌دهند.

رئیس هیأت داوران دوره‌های دوازدهم و سیزدهم جایزه مهرگان علم درحوزه محیط‌زیست گفت: آن زمان فکر می‌کردم که جایزه مهرگان علم نیز همچون بسیاری امور دیگر که در ایران نیمه راه از حرکت باز می‌مانند، دو سه سالی بیشتر دوام نمی‌آورد، همان موقع به آقای علیرضا  زرگر (دبیر جایزه مهرگان) گفتم نگذارید چراغ این جایزه خاموش شود. امروز که سال‌ها از آن زمان می‌گذرد بسیار خشنودم و مطمئن هستم که به همت این مردِ پرتلاش نهالی که در دهه70 کاشته شده به درخت پرباری تبدیل می‌شود؛ همچنان که شده و تعداد جایزه‌ها در بخش مهرگان علم به 3جایزه افزایش یافته است.



برندگان جایزه مهرگان علم معرفی شدند

 هیأت داوران جایزه مهرگان علم در حوزه محیط‌زیست دوره‌های دوازدهم و سیزدهم طی بیانیه‌ای برندگان این جایزه را معرفی کرد. در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است: جایزه مهرگان علم (علم برای همه) که با پیشنهاد دبیرخانه جایزه مهرگان علم و تصویب هیأت داوران، از سال ۱۳۸۵ به‌خاطر اهمیت حیاتی حفظ و حراست از محیط‌زیست ایران، جایزه مهرگان محیط‌زیست نیز نامیده شد، اینک وارد سیزدهمین سال حیات خود  می‌شود.

طی سال‌هایی که جایزه مهرگان علم در حوزه محیط‌زیست برگزار شده زوایای مختلف مصایب و مشکلات محیط‌زیست ایران تا حد زیادی شکافته شده است اما شرایط این روزهای محیط‌زیست و آثار سوء آن بر زندگی روزانه بیشتر ایرانیان، ضرورت توجه به محیط‌زیست را دو چندان می‌کند. آسیب‌های ناشی از خشکسالی، سیل، هوای آلوده، ریزگرد، خشک و آلوده شدن دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها در این روزها گویا به مسئله‌ای عادی بدل شده است.

هیأت داوران مهرگان علم در میانه این شرایط و اوضاع نابسامان، به سهم خود تلاش کرده با جست‌وجوی کوشندگان بی‌ادعا و گمنام محیط‌زیست، معرفی برنامه‌های نوآورانه ترویجی و آموزشی و با نکوداشت چهره‌های تأثیرگذار و تشکل‌های مردمی نقش مؤثری در ارتقای فرهنگ حفظ و نگهداری محیط‌زیست ایفا کند.

در این دوره علاوه بر بخش بهترین کتاب تألیفی و تشکل مردم نهاد برتر، بخش چهره تأثیرگذار محیط‌زیست ایران با عنوان جایزه «مهرگان علم؛ یک عمر تلاش در عرصه محیط‌زیست» به یک شخصیت تعلق گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید