• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 29 شهریور 1400
کد مطلب : 140979
+
-

کرمانی‌ها به استقبال کشت پاییزه رفتند

خبر
کرمانی‌ها به استقبال کشت پاییزه رفتند

کرمان سال زراعی و آبی گذشته را با چالش‌های فراوانی پشت سرگذاشت که مهم‌ترین آن کاهش بارش‌ها و روند طولانی‌شدن خشکسالی بود. این مسئله بر تنش آبی منطقه افزود و کشاورزان و بهره‌برداران زراعی و باغی استان را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو ساخت. به گزارش گروه ایرانشهر، انتظار می‌رفت کرمانی‌ها در سال زراعی و آبی جاری با کمبود میزان آب و در نتیجه کاهش مناطق زیرکشت همراه باشند که این مسئله اتفاق نیفتاد و کارها مانند روال گذشته ادامه دارد و کشاورزان کرمانی به استقبال کشت پاییزه رفتند.

کمبود منابع آبی نداریم
رئیس سازمان جهادکشاورزی کرمان به همشهری می‌گوید: کشاورزان منطقه جنوب کرمان با کمبود آب روبه‌رو نیستند، زیرا شرایط آب و هوایی این منطقه با سایر نقاط استان به‌ویژه شمال کرمان متفاوت است. سعید برخوری، با بیان اینکه در جنوب کرمان بارش‌ها به نسبت بهتر از شمال استان است، می‌افزاید: به همین دلیل سطح آب‌های زیر زمینی بالاتر است و برداشت این آب‌ها ممنوع نیست. برهمین اساس آب مورد نیاز کشاورزان از منابع زیر زمینی تامین می‌شود. فرامرز رستگار، مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی کرمان هم با بیان اینکه کشاورزان کرمانی با کشت سیب‌زمینی و پیاز به استقبال کشت پاییزه رفتند و سال زراعی جدید را آغاز کرده‌اند، می‌گوید: شرایط برای کشت گندم و کلزا در مزارع استان فراهم است و کشاورزان با آماده کردن زمین‌ها منتظر زمان کشت این محصولات هستند که براساس پیش‌بینی‌ها کشت گندم و کلزا در دهه دوم مهر انجام می‌شود.

فراهم‌شدن بذر کشت پاییزه
رئیس سازمان جهادکشاورزی کرمان با اشاره به آغاز زمان کشت محصولات پاییزی و محصولات زراعی از قبیل گندم، جو، کلزا و سایر محصولات می‌گوید: بذر قابل کشت در فصل پاییز برای کشاورزان نقاط مختلف این استان تهیه شده است. عباس سعیدی با اشاره به اینکه کشاورزان می‌توانند در نقاط مختلف استان کرمان بذر کشت پاییزه به‌ویژه بذر گندم را تهیه کنند، می‌افزاید: انواع کودهای شیمیایی مورد نیاز کشت محصولات زراعی نیز در اختیار کشاورزان قرار گرفته است. رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمان تأکید می‌کند که کشاورزان زمین‌های زراعی خود را برای کشت به‌موقع در فصل پاییز آماده‌سازی‌ کنند. سعیدی، میزان مورد نیاز مصرف کودهای شیمیایی در خاک و مبارزه با آفات را در افزایش عملکرد محصولات کشاورزی در پایان فصل پاییز مؤثر می‌داند و توصیه می‌کند که کشاورزان از اکنون در مناطق سردسیر، معتدل و گرمسیر آمادگی لازم را برای کشت محصولات داشته باشند. وی ادامه می‌دهد: کشاورزان با کارشناسان مناطق خود درباره زمان کشت و تهیه بذر مخصوص به‌ویژه گندم هماهنگ باشند و کودهای شیمیایی که برای مصرف توصیه می‌شود را در ابتدای فصل به خاک زمین زراعی خود اضافه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید