• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 28 شهریور 1400
کد مطلب : 140923
+
-

گزارش نیویورک تایمز از نحوه ترور شهید فخری زاده

مسئولان ارشد آمریکا در جریان عملیات ترور دانشمند هسته‌ای ایران بودند

گزارش
گزارش نیویورک تایمز از نحوه ترور شهید فخری زاده

 روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی برای نخستین‌بار جزئیاتی را درباره عملیات ترور شهید محسن فخری‌زاده توسط موساد منتشر کرده است که نشان می‌دهد، سلاح خودکار و کنترل از راه دور به‌کار رفته در این عملیات با فناوری هوش مصنوعی ارتقا یافته بود و مسئولان ارشد آمریکا در جریان این عملیات قرار داشته‌اند. شهید فخری‌زاده طی یک عملیات پیچیده اطلاعاتی هفتم آذر‌ماه سال99 در منطقه آبسرد به شهادت رسید. او از دانشمندان نامدار و تأثیر‌گذار صنعت هسته‌ای کشورمان بود. شهید فخری‌زاده از سال86 در صدر فهرست ترور رژیم صهیونیستی قرار داشت و دست‌کم ۱۴سال بود که برای ترورش تکاپو می‌کرد. چنانچه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، در سال97 در کنفرانس خبری که برگزار کرد چندین‌بار از شهید محسن فخری‌زاده نام برد و تأکید کرد «این نام را به‌خاطر بسپارید. فخری‌زاده.» البته در سال87 هم یک گروه ترور در محل تعیین شده برای قتل در تهران منتظر فخری‌زاده بودند، اما عملیات در آخرین لحظه کنسل شد. موساد به لورفتن برنامه مظنون بود. به‌دنبال ترور شهید فخری‌زاده شرح عملیات‌های متعددی روی خروجی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها قرار گرفت، نخستین گزارش روایت می‌کرد که تیم ترورکننده در کنار جاده منتظر بودند تا شهید فخری‌زاده از آنجا عبور کند. گزارشی دیگر مبتنی بر این بود که ساکنان محل صدای انفجاری مهیب و به‌دنبال آن صدای تیراندازی شدید با مسلسل شنیدند. ابتدا یک کامیون جلوی خودروی شهید فخری‌زاده منفجر شد، سپس 5یا6  فرد مسلح از خودرویی در آن نزدیکی پیاده شدند و به سمت آنها تیراندازی کردند. در میان این روایت‌ها 10روز بعد از ترور شهید فخری‌زاده، سردارعلی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران اعلام کرد که در ترور شهید محسن فخری‌زاده، برای تشخیص چهره‌اش از میان همراهانش از فناوری هوش مصنوعی استفاده شده است. او گفت که تیرباری که شهید فخری‌زاده را هدف گرفته روی خودروی نیسان کار گذاشته شده بود که به‌صورت ماهواره‌ای و آنلاین کنترل می‌شد و تروریستی در صحنه نبود. به‌دنبال سخنان سردار فدوی برخی رسانه‌ها گزارش دادند که عامل ترور یک روبات قاتل بوده و کل عملیات به صورت کنترل از راه دور انجام شده است. انجام عملیات بدون حضور عامل انسانی در محل سؤال‌های زیادی را در اذهان عمومی ایجاد کرد، حالا هم قریب به 10ماه بعد از این ترور روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی ادعای استفاده از هوش مصنوعی و به تعبیری روبات قاتل در ترور شهید فخری‌زاده را تأیید کرده و به نقل از برخی از منابع اطلاعاتی و امنیتی‌اش جزئیاتی از این عملیات را رسانه‌ای کرده است.

روبات قاتل چگونه شهید فخری‌زاده را ترور کرد؟
 در بحث به‌کار‌گیری روبات قاتل روزنامه نیویورک‌تایمز شرح حال جدیدی از این ترور منتشر کرده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، اسرائیل از مدل خاصی مسلسل FN MAG ساخت بلژیک  که به یک دستگاه روباتیک متصل بود، استفاده کرده است. آنطور که یک مقام امنیتی اطلاعاتی به این روزنامه گفته است این سیستم به سنتینل۲۰  تولید شده توسط اسکریبانو (Escribano)، پیمانکار صنایع دفاعی اسپانیایی، بی‌شباهت نبود. وزن این مسلسل، روبات، اجزا و لوازم جانبی‌اش با هم حدود یک تن است. بنابراین تجهیزات آن به قطعات کوچک‌تر تقسیم شده و قطعه قطعه، به طرق و از مسیر‌ها و در زمان‌های مختلف به‌صورت قاچاقی وارد کشور شده و سپس مخفیانه در ایران مونتاژ شده‌اند. این روبات برخلاف پهپاد‌ها، در آسمان توجهی به‌خود جلب نمی‌کند و قابل سرنگون کردن نیست و می‌تواند در هر جایی قرار بگیرد. ویژگی‌هایی که احتمالاً دنیای امنیتی و جاسوسی را دگرگون خواهند کرد.
روبات به‌گونه‌ای ساخته شد تا در بستر وانت زامیاد جا شود. دوربین‌هایی با دید به جهات مختلف روی وانت نصب شدند تا اتاق فرمان نه‌تنها از هدف و محافظان او، بلکه از محیط اطرافش تصویری کامل داشته باشد. در آخر هم، وانت با مواد منفجره پر شد تا پس از پایان عملیات ترور منفجر شود و کلیه شواهد را از بین ببرد. هوش مصنوعی دستگاه طوری تنظیم شده بود تا تأخیر، لرزش و سرعت خودرو را جبران کند.   آنطور که این روزنامه گزارش داده چالش جدی تروریست‌ها نحوه تشخیص دقیق چهره شهید فخری‌زاده بوده  است، برای این منظور یک خودروی به ظاهر از کار افتاده، که یک چرخ ندارد و روی جک قرار گرفته، سر تقاطعی در جاده اصلی  به فاصله ۱۵۰متری از محل ترور، پارک می‌شود . آن خودرو مجهز به دوربینی دیگر بود. کاروان محافظ درست قبل از رسیدن به زامیاد پارک شده، دم یک سرعت‌گیر سرعتش را کم کرد. مسلسل ابتدا قسمت جلوی اتومبیل زیر شیشه جلو را گلوله‌باران کرد. تیرانداز موقعیت دیدش را تنظیم کرد و بار دیگر تیرباران کرد. این بار حداقل 3گلوله به شیشه جلوی خودرو و حداقل یک گلوله به شانه شهید فخری‌زاده اصابت کرد. او از ماشین پیاده شد و پشت درب جلو پنهان شد. در این فاصله هم 3گلوله دیگر به ستون فقراتش اصابت کردند. او به روی زمین افتاد. بنا به این گزارش با عدم‌انفجار کامل نیسان قسمتی از عملیات طبق نقشه پیش نرفت، هدف از انفجار این بود که روبات به قطعات ریز تبدیل شود تا ایرانی‌ها نتوانند با کنار هم قرار دادنشان تشخیص دهند چه اتفاقی رخ داده است. در عوض، بیشتر تجهیزات به هوا پرتاب شده و روی زمین افتادند. تکه‌ها هرچند غیرقابل تعمیر اما تا حد زیادی دست نخورده باقی ماندند. گفته می‌شود که کل عملیات کمتر از یک دقیقه طول کشید و طی آن 15گلوله شلیک شده است. نیویورک‌تایمز با تأکید بر اطلاع مقامات ارشد آمریکا از این عملیات ترور همچنین گزارش داده که آمادگی برای ترور پس از دیدارهایی تا آخر سال2019 و اوایل2020 میان مقامات اسرائیلی به رهبری یوسی کوهن، رئیس پیشین موساد و مقامات عالی‌رتبه آمریکایی ازجمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین، مایک پمپئو ، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و ژینا هاسپل، رئیس پیشین سیا انجام شد.

روش‌های متفاوت ترور دانشمندان هسته‌ای
اردشیر حسین‌پور، اولین دانشمند هسته‌ای کشورمان در سال86 با گاز رادیو اکتیو مسموم شد و به شهادت رسید. مجید شهریاری دومین شهید هسته‌ای در سال89 با بمبی که به یک موتورسیکلت متصل شده بود و از راه دور منفجر شد به شهادت رسید. در هر 3مورد ترور بعدی دانشمندان هسته‌ای یعنی شهادت مصطفی احمدی روشن، مسعود علیمحمدی، داریوش رضایی‌نژاد از 89 تا 91، عوامل ترور در ترافیک شهر تهران سوار بر موتورسیکلت کنار اتومبیل شخص مورد‌نظر قرار گرفت و یا از پنجره به او شلیک کرد یا یک بمب چسبنده به در ماشین چسباند و سپس به سرعت دور شد. به‌نظر می‌رسد که آنچه سبب به‌کار‌گیری روبات قاتل از سوی موساد در ترور شهید فخری‌زاده شد، همراهی کاروان محافظان او بود که روش موتورسیکلت و بمبگذاری را غیرممکن کرده بودند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید