• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 28 شهریور 1400
کد مطلب : 140920
+
-

پایان یک مأموریت شرقی

روسای جمهور ایران و تاجیکستان با امضای 8سند همکاری بر توسعه مناسبات دوجانبه تأکید کردند

آخرین روز از سفر رئیس‌جمهور به تاجیکستان با استقبال رسمی امامعلی رحمان از او در کاخ ملت آغاز شد. سیدابراهیم رئیسی که پیش از این با سران دیگر کشورهای حاضر در اجلاس سازمان همکاری شانگهای دیدار کرده بود، دیروز با امامعلی رحمان نیز دیدار کرد و در پایان گفت‌وگوها دوطرف 8سند همکاری در بخش‌های مختلف امضا کردند. همزمان با این دیدار، هیأت‌های ایران و تاجیکستان نیز دیدارهایی داشتند و وزرای خارجه دوطرف هم درباره مسائل مختلف ازجمله تحولات افغانستان رایزنی کردند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه در همین زمینه با تأکید بر اینکه تاجیک‌ها یکی از اقوام بزرگ در افغانستان هستند، گفت: «گفت‌وگو درخصوص تحولات افغانستان به موازات مناسبات دوجانبه تهران-دوشنبه در دستور کار رایزنی روسای جمهور 2کشور قرار دارد.» با پایان دیدارها روسای جمهوری 2کشور در نشست خبری حاضر شدند و به سؤالات درباره جزئیات همکاری‌های ایران و تاجیکستان و لزوم توسعه آن پاسخ دادند. پیش از این نشست خبری رئیسی در دیدار با امامعلی رحمان  تأکید کرد که «مقامات ایران و تاجیکستان باید با استمرار منظم دیدارها و گفت‌وگوهای دوجانبه، روابطی پایدار و همه‌جانبه را بین 2کشور فارسی‌زبان پایه‌گذاری کنند که به الگویی در سطح منطقه تبدیل شود.» همتای تاجیک رئیسی نیز از حضور رئیس‌جمهوری کشورمان در این کشور و اجلاس شانگهای تشکر کرد.

اراده روسای جمهوری 2کشور برای توسعه مناسبات
رئیس‌جمهوری در آغاز نشست خبری اسناد همکاری امضا شده در این سفر بین ایران و تاجیکستان را گواهی بر اراده 2کشور برای توسعه روابط دانست و گفت که «مهم‌تر از قراردادهای مکتوب، اراده و تصمیم2 کشور برای توسعه مناسبات در حوزه‌های مختلف است.» به گزارش ایسنا، رئیسی با اشاره به پیشینه روابط بین ایران و تاجیکستان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: «قراردادهای همکاری که تاکنون بین 2کشور منعقد شده نشان از اراده جدی برای توسعه و تعمیق همکاری‌هاست و در این مقطع تاریخی که فصل نوینی از ارتباط بین ما رقم می‌خورد، امروز نیز قراردادهایی برای همکاری منعقد کردیم.» رئیس‌جمهور با بیان اینکه در بندر چابهار و بندرعباس ایران زمینه‌های خوبی برای توسعه و افزایش ارتباط اقتصادی و تجاری با تاجیکستان وجود دارد، افزود: «2کشور در مناسبات فرهنگی و هنری نیز از زمینه‌های خوبی برای همکاری برخوردارند که می‌تواند به توسعه روابط بینجامد.»   در ادامه نیز رئیسی درباره تحولات افغانستان صحبت کرد: «هر دو کشور اعتقاد داریم که دخالت بیگانگان در افغانستان موجب بلاهای بسیاری بر این کشور شده و باید دست بیگانگان را از افغانستان قطع کرد.» رئیس‌جمهور افزود: «مسئله افغانستان باید توسط مردم این کشور و با همکاری کشورهای همسایه و کشورهایی که در منطقه نسبت به افغانستان علقه‌ای دارند، حل شود و همکاری ما با تاجیکستان و کشورهای همسایه افغانستان می‌تواند زمینه را برای اینکه افغانستانی‌ها سرنوشت خود را رقم بزنند، فراهم کند.» او همچنین تأکید کرد که حکومت و دولتی که بخواهد در افغانستان برپا شود باید دولتی فراگیر باشد و دولتی که فقط به یک قوم و گروه سیاسی متعلق باشد نمی‌تواند مسائل افغانستان را حل کند.  همچنین رئیس‌جمهور تاجیکستان نیز در این نشست خبری مشترک از ایران به‌عنوان کشور دوست و هم‌زبان تاجیکستان نام برد و با اشاره به اشتراکات فراوان فرهنگی و دینی میان 2ملت ایران و تاجیکستان، بر توسعه و تعمیق هرچه بیشتر روابط تأکید کرد. امامعلی رحمان، افزود: اسناد همکاری امضا شده در این سفر موجب توسعه بیش از پیش مناسبات 2کشور خواهد شد و امیدوارم دیدارها و مذاکرات مقام‌های 2کشور و افزایش همکاری‌ها در آینده تداوم داشته باشد.  

مکث
 بازگشت متقابل به برجام از نگاه واشنگتن

همزمان با حضور رئیس‌جمهوری در اجلاس شانگهای و بازتاب گسترده عضویت ایران در این اجلاس، یک مقام آمریکایی نیز به خبر سخنرانی آنلاین رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل واکنش نشان داد. جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی در این زمینه گفت: «در رابطه با منافعمان با ایران باید بگویم که همچنان بازگشت متقابل (به برجام) در راستای منافع ملی‌مان است. همچنین بهترین گزینه در دسترس برای محدود کردن دوباره برنامه هسته‌ای ایران است.» او افزود: «آنچه ما می‌خواهیم بازگشت متقابل به برجام است. درباره برنامه دیدارها در طول برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل نیز باید بگویم که هم‌اکنون نمی‌توانیم چیزی را از پیش اعلام کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید