• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 28 شهریور 1400
کد مطلب : 140893
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/n5qKR
+
-

به روش سامورایی انتقام بگیرید

6نکته در مورد فینال جام ملت‌های والیبال آسیا که امروز از ساعت 13:30 بین ایران و ژاپن برگزار خواهد شد

به روش سامورایی انتقام بگیرید

داشتن یک نسل جدید با پدیده‌های جوان، درست همان چیزی بود که انتظار ظهورش را در تیم ملی والیبال داشتیم. تیمی که مو، سفید کرده بود، بخشی از انگیزه‌هایش را از دست داده بود و باید جوان می‌شد.  تیم ملی والیبال ایران امروز در حالی فینال جام ملت‌های آسیا را برگزار می‌کند که پرتجربه‌ترین ستاره فعلی‌اش، میلاد عبادی‌پور است. این مهره‌ها کنار هم می‌توانند سال‌های رؤیایی برای والیبال ایران بسازند. البته اگر «شهرت» و «محبوبیت»، پاهای‌شان را بلندتر و بال‌های‌شان را کوتاه‌تر نکند.

  هم جام، هم انتقام
شکست دادن ژاپنی‌ها در فینال آسیا، لذت مضاعفی برای تیم ملی والیبال ایران خواهد داشت. در این سال‌ها بارها ژاپن را شکست داده‌ایم، اما آخرین مسابقه 2 تیم تا امروز به برد حساس سامورایی‌ها در رقابت‌های المپیک در مقابل ایران مربوط می‌شود. نتیجه تلخی که فرصت رسیدن به مرحله حذفی المپیک را از تیم ملی ایران گرفت و به آخرین تجربه ملی سعید معروف تبدیل شد. پس از مسابقه مهم امروز، هم برد و هم انتقام را می‌خواهیم. این کاری است که ستاره‌های جدید و جوان تیم ملی می‌توانند به بهترین شکل انجامش بدهند.

  آیا این، تیم اصلی ژاپن است
فاصله کمی که بین المپیک و جام ملت‌های آسیا وجود داشته، موجب شده که برخی از تیم‌ها در این رقابت به تمام نفرات اصلی‌شان بازی ندهند. سامورایی‌ها هم با ترکیب نسبتا متفاوتی نسبت به المپیک در این رقابت‌ها شرکت کرده‌اند. شیمیزو یکی از ستاره‌های سرشناس والیبال این کشور به شمار می‌رود که در این رقابت‌ها در فهرست تیم ملی دیده می‌شود.
 با توجه به شرایط سنی شیمیزو، بعید نیست که این بازیکن دیگر برای تیم ملی به میدان نرود. یوجی نیشیدا هم یکی از بهترین‌های این نسل والیبال در کشور ژاپن است که به تشخیص سرمربی، تیم ملی را در جام ملت‌ها همراهی نمی‌کند. در غیاب این نفرات، بازوبند کاپیتان این تیم به یوکی ایشیکاوا سپرده شده است؛ بازیکنی که در رقابت‌های المپیک هم همراه تیم ملی کشورش بود. توموهیرو یاماموتو و یان تاکاهاشی هم چهره‌های شناخته‌شده دیگری هستند که از المپیک به جام ملت‌ها رسیده‌اند. در واقع حریف تیم ملی ایران در فینال آسیا، حدود 30 درصد از نفرات اصلی‌اش را به این مسابقات نیاورده است. این نکته را هم نباید فراموش کرد که تیم ملی ایران هم غایبان سرشناس زیادی در جام ملت‌ها دارد و با ترکیب کاملا اصلی در مسابقات شرکت نکرده است.

  در جست‌وجوی جام چهارم
ایران تا امروز در 3 دوره مختلف، روی سکوی اول این جام قرار گرفته است. والیبال ایران تا همین 10‌سال قبل حتی یک‌بار هم قهرمان آسیا نشده بود، اما این تیم در 5‌دوره قبلی، 3‌بار فاتح قاره شده و 2‌بار هم این قهرمانی را به ژاپن تقدیم کرده است. ژاپن با 9‌قهرمانی، پرافتخارترین و دست‌نیافتنی‌ترین تیم والیبال آسیا به‌حساب می‌آید، اما روبه‌رو شدن با نسل جدید والیبال ایران برای آنها تجربه دشواری خواهد بود. 2 تیم در تاریخ جام ملت‌ها، 2 بار فینال را روبه‌روی هم برگزار کرده‌اند. سهم هر دو تیم در این فینال‌های مشترک، یک قهرمانی با نتیجه تکراری «3 بر یک» بوده است.

  مسیر فینالیست‌ها
تیم ملی ایران تا قبل از روبه‌رو شدن با چین در دیدار نیمه نهایی جام ملت‌ها، حتی یک ست را هم در مقابل هیچ رقیبی واگذار نکرده بود. حتی مسابقه با کره‌جنوبی هم موجب نشد که تیم ملی یک ست را از دست بدهد. تیم ملی با اقتدار به مرحله نیمه نهایی رسید و در این مسابقه هم چین را شکست داد. شاگردان عطایی البته برای اولین‌بار در این جدال بازنده یک ‌ست شدند، اما برای بردن مسابقه، مشکل چندانی نداشتند. ژاپنی‌ها اما به اندازه تیم ملی ایران در این مسابقات اقتدار نشان ندادند. آنها در دور اول با وجود بردن همه بازی‌ها، به شکل عجیبی نتیجه یک ست را به بحرین واگذار کردند و در دور بعد هم روبه‌روی چین شکست خوردند. با این حال آنها راهی نیمه‌نهایی شدند و با بردن چین تایپه، خودشان را به فینال آسیا رساندند.

  حیرت‌آور، مثل صابر
به‌نظر می‌رسد بالاخره زمان اعتماد به جوان‌ها در والیبال ایران از راه رسیده باشد. یکی از این مهره‌های جوان، صابر کاظمی است که به‌احتمال زیاد بهترین بازیکن جام ملت‌ها خواهد شد. او بعد از چند نمایش درخشان در دیدارهای قبلی، درست در آستانه مسابقه با چین آسیب دید و در برخورد با مهدی جلوه، دچار خونریزی از ناحیه بینی شد. انتظار می‌رفت صابر به این مسابقه نرسد، اما او به همان شرایط به مسابقه قدم گذاشت و یک نمایش بی‌نقص را در زمین پیاده کرد تا نشان بدهد که تحت هیچ شرایطی، فرصت درخشیدن در تیم ملی را از دست نمی‌دهد.

  این جام، مهم است اما...
با هر نتیجه‌ای در مسابقه امروز، تیم «فینالیست» ایران راهی جام جهانی بعدی شده است. این اتفاق ثابت می‌کند که رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، به‌هیچ‌وجه کم اهمیت نیست. با وجود این بیش از حد مانور دادن و متوقف شدن روی این موفقیت هم، اصلا به سود والیبال ایران نخواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید