• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 28 شهریور 1400
کد مطلب : 140896
+
-

پشت خط زن / کفگیر والیبال آسیا ته دیگ

جمشید حمیدی- کارشناس والیبال

مسابقات والیبال جام ملت‌های آسیا امروز در چیبای ژاپن به پایان ‌می‌رسد. صرف‌نظر از اینکه چه تیمی قهرمان می‌شود، باید گفت کفگیر والیبال قاره دیگر به ته دیگ رسیده است. شرق آسیایی‌ها همچنان از ضعف فیزیکی رنج می‌برند و از استانداردهای بین‌المللی به دور هستند و در میدان مسابقات ما را به یاد گالیور در سرزمین لی‌لی‌پوت می‌اندازند! گذشت آن دوران‌که ژاپن و کره‌جنوبی از مدعیان المپیک بودند. والیبال دنیا به‌شدت فیزیکی شده است.

الماس‌های تراش‌خورده
ایران و چین به لحاظ شرایط جسمانی از بقیه کشورها متمایزترند. چینی‌ها بین مدرنیته و سنت سرگردان مانده‌اند اما والیبال ایران با استخدام پارک‌کی‌وون شاغل در ایتالیا و ولاسکو راه و روش جدیدی را در پیش گرفت و باعث شد جوانان بااستعدادی مانند سید و دیگران در ادوار قبلی و صابر کاظمی و میثم صالحی در تیم کنونی مانند الماس تراش‌خورده بدرخشند و مورد درخواست لیگ‌های معتبر شوند. صابر چپ‌دست تا قبل از بازی دیروز به تنهایی برای تیم ما 68امتیاز اندوخته است و این یعنی یک سوپراستار.

لیگ و تیم‌های بدهکار
رئیس سازمان مسابقات فدراسیون والیبال به ضرس قاطع(!) اعلام کرده است تا زمانی که 9تیم سوپرلیگی بدهکاری‌های خود را پرداخت نکنند و شاکی داشته باشند از شرکت دادن آنها در این رویداد مهم داخلی جلوگیری خواهند کرد. قدیم و ندیم در اینگونه موارد از ضرب‌المثل سنگ بزرگ و علامت نزدن استفاده می‌کردند، جدیدا را نمی‌دانیم. تا آنجا که سابقه نشان داده است همه بهانه‌ها برای ورودیه 170میلیونی لیگ بود و باقی بقای دوستان! البته این داستان فقط برای والیبالی‌ها نیست. در همین فوتبال خودمان سال‌ها است می‌خواهند اجازه ندهند تیم‌های بدهکار، بازیکنان جدید بگیرند یا در لیگ برتر شرکت کنند اما هر سال با تبصره‌ای قانون را دور می‌زنند و روز از نو روزی از نو!

این خبر را به اشتراک بگذارید