• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 27 شهریور 1400
کد مطلب : 140811
+
-

شهردار تهران اعلام کرد:

نرخ بلیت حمل‌ونقل عمومی افزایش نمی‌یابد


خرداد‌1400 در شرایطی قیمت بلیت متروی تهران و حومه افزایش 25درصدی داشت که با نزدیک‌شدن به ماه مهر خبرهایی مبنی بر افزایش دوباره قیمت بلیت مترو منتشر شد. این خبر اما طبق گفته‌های شهردار تهران، بی‌پایه و اساس است. علیرضا زاکانی در پاسخ به این سؤال که در برخی از رسانه‌ها از قول شما اعلام شده که قرار است قیمت بلیت مترو افزایش پیدا کند، تأکید کرد: «این از آن دروغ‌های شب سیزده است.»
او گفت: «موضوع افزایش قیمت بلیت مترو صحت ندارد و قرار نیست قیمت بلیت مترو افزایش پیدا کند. نه بنا بر افزایش قیمت است و نه تغییری در شرایط. آنچه دنبال می‌کنیم این است که با بالابردن ظرفیت‌های مترو خود را برای دوره جدیدی از خدمتگزاری آماده کنیم که بعد از دوره کرونا با بهره‌مندی افزون‌تری بتوانیم پاسخگوی مطالبات جدی مردم عزیز باشیم.» شهردار تهران عنوان کرد:‌ «در یک جلسه و در این خصوص درباره یک امر تخصصی مواردی مطرح شده بود. گزارشی به‌دست ما رسیده بود و ما در حال بررسی آن گزارش بودیم و از دل آن جلسه مطالبی منتشر شد؛ وگرنه افزایش قیمت بلیت مترو حرف بی‌ربطی است.» 
در فروردین سال1400، مصوبه اعمال تغییر نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی شهر تهران که به تأیید شورای پنجم شهر تهران و فرمانداری رسیده بود، قرار شد اول اردیبهشت این تغییرات برابر مصوبه ابلاغ‌شده، انجام شود. همان موقع، بحث‌های زیادی مطرح شد که بنا به شرایط اقتصادی و بحران کرونا تغییری در قیمت بلیت‌های مترو و اتوبوس ایجاد نشود. از آنجا که این مصوبه در سال‌های گذشته اجرا شده بود اما در سال1399 افزایش قیمت چندانی را شاهد نبودیم، قیمت بلیت مترو در ابتدای خرداد امسال با افزایش 25درصد اجرا شد. 
براساس مصوبه شورای شهر تهران قیمت بلیت مترو برای بلیت تک‌سفره داخل شهری ۲۰۰۰تومان، تک‌سفره حومه ۲۳۰۰تومان، تک‌سفره فرودگاه امام‌خمینی ۱۰۰۰۰تومان و تک‌سفره هشتگرد ۶۰۰۰تومان تعیین شده بود. مسافرانی که از خطوط حومه‌ای استفاده می‌کنند، قرار شد در ایستگاه ، بلیت تک‌سفره مخصوص حومه، هشتگرد و فرودگاه امام‌خمینی را تهیه کنند.

تلاش برای کارآمدسازی حمل و نقل عمومی
اکنون در کمتر از 3‌ماه از اجرای مصوبه افزایش قیمت بلیت حمل‌ونقل عمومی، بار دیگر افزایش قیمت بلیت مترو خبرساز شد ولی شهرداری تهران به متقاضیان استفاده از مترو اطمینان داد که قیمت بلیت افزایش پیدا نخواهد کرد. شهرداری تهران در دوره مدیریت جدید شهری مانند مدیریت قبلی نسبت به توسعه خطوط مترو و همچنین نوسازی واگن مترو حساسیت زیادی دارد. شهردار تهران معتقد است باید این ترکیب در سیستم حمل‌ونقل عمومی، ترکیبی آسان و سرعت دسترسی را برای رسیدن به مقصد به همراه داشته باشد تا مطلوبیت را برای شهروندان ایجاد کند. زاکانی گفته است:‌ «در مجموعه شهرداری تهران تلاش خواهیم کرد این مطلوبیت را ایجاد کنیم؛ البته که کار سختی است.» 
هم‌اکنون 600 واگن مترو در کوتاه‌مدت نیاز به اورهال دارند که که اگر این کار انجام نشود این واگن‌ها از رده خارج خواهند شد. از سوی دیگر ۱۴۶واگن از رده خارج شده که باید بازسازی شوند. شهردار تهران تأکید کرد: «قطعا این موارد اولویت‌های اول و جدی کار خواهند بود که در حقیقت بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و زیرساخت موجود است.»
او اضافه کرد: «باید از کاهش ظرفیت‌ها جلوگیری کنیم و از سوی دیگر ظرفیت‌های راکد را به میدان بیاوریم و همچنین نوسازی و توسعه واگن‌ها و خطوط مترو را در دستور کار قرار دهیم البته همه این اقدامات به‌صورت مرحله‌بندی خواهد بود و همانند این اقدامات برای اتوبوس، بی‌آرتی، اتوبوس‌های دوکابین و تاکسی نیز دنبال خواهد شد. ما نیازمند چنین سیستمی هستیم که ظرفیت‌های مختلفی را درنظر بگیرد و با ایجاد شرایط منطقی برای جامعه مطلوبیت ایجاد کند و قطعا تحقق این مهم یک‌شبه روی نخواهد داد.» 

ظرفیت‌های تهران برای مقابله با کرونا
شهرداری تهران از ابتدای شیوع کرونا اقدامات مختلفی را در کنار وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا در استان تهران انجام داد. اقدامات و فعالیت‌هایی که همچنان ادامه دارد تا شهروندان تهرانی دغدغه‌های کمتری را در عصر بحران کرونا داشته باشند. 
شهردار تهران با اشاره به فعالیت‌های شهرداری در چند هفته اخیر گفت: «شهرداری تا امروز ظرفیت‌های مختلفی را برای امر واکسیناسیون و مقابله با کرونا و دیگر امور به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در اختیار شهروندان عزیز قرار داده است.» 
علیرضا زاکانی ادامه داد: «اما شهرداری دارای ظرفیت‌های کم‌نظیری است لذا سعی شد که در قالب بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های شهرداری جهت ارائه خدمت در اپیدمی کرونا استفاده کنیم.» اکنون روند واکسیناسیون در کشور سرعت بیشتری گرفته و در شهر تهران نیز مراکز مختلفی برای واکسیناسیون شهروندان وجود دارد. شهردار تهران با اشاره به اینکه همه می‌دانند موضوع بهداشت و درمان یک بخش از مواجهه با کروناست، عنوان کرد: «واکسیناسیون نیز جزئی از بهداشت و درمان است.» 
زاکانی همچنین یادآور شد: «نیازمند ارائه خدمات اجتماعی به شهروندان در شهر هستیم و برای زنده نگه‌داشتن شهر نیازمند رعایت فاصله‌گذاری‌های مناسبیم. 
در همه این امور شهرداری خود را مکلف می‌داند که خدمتگذار مردم عزیز باشد. لذا از هفته آینده ما ستاد مدیریت بحران کرونا را در شهرداری راه‌اندازی می‌کنیم و تمام ظرفیت‌های شهرداری را یکپارچه می‌سازیم.» شهردار تهران تأکید کرد: «بعد از تشکیل ستاد مدیریت بحران کرونا با هماهنگی با سایر دستگاه‌ها سطح خدمت بالاتری را در قالب یک قرارگاه به شهروندان ارائه خواهیم کرد. به امید روزی که شاهد لبخند مردم و رفع این بلیه باشیم.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید