• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 27 شهریور 1400
کد مطلب : 140805
+
-

سرویس‌های مدارس در انتظار بازگشایی کلاس‌ها

نظارت بر فعالیت سرویس‌های مدارس به شهرداری‌های مناطق سپرده شده و رانندگان آنها پیش از آغاز فعالیت باید در برابر کرونا واکسینه شده باشند

سرویس‌های مدارس در انتظار بازگشایی کلاس‌ها


محمد سرابی ـ خبرنگار

اگر پیش‌‌بینی‌ها درست باشد و بعد از موج پنجم کرونا، موج ششمی درست نشود، مدرسه‌ها آبان یا آذر با شرایط خاصی شروع به‌کار می‌کنند؛ اینگونه جریان رفت‌وآمد صبح و عصر سرویس‌های مدارس هم به راه می‌افتد. در این بین، بنا به اعلام سازمان تاکسیرانی تهران تا‌کنون 400پیمانکار برای سرویس مدارس اعلام آمادگی کرده‌اند. شاید این بخش مهم از حمل‌ونقل شهری که راهی برای کاهش ترافیک صبحگاهی خودرو‌های شخصی از یک طرف و درآمدی برای تاکسی‌داران بود، دوباره احیا شود. به‌گزارش همشهری، سال اولی که کرونا مدارس را تعطیل کرد، فقط حدود 3ماه از سال تحصیلی مانده بود و این بحث پیش آمد که کرایه این مدت زمان باقیمانده را باید از رانندگان سرویس‌‌ها گرفت یا خیر؟ سال قبل تکلیف سرویس‌های مدارس روشن بود و رانندگان سرویس‌ها از این درآمد محروم شدند. وقتی تابستان گذشت و کرونا همانطور باقی‌ماند، معلوم بود که مدرسه‌ها باز نمی‌شوند. اگرچه بعضی از مدارس تلاش کردند برای چند روز یا چند هفته با رعایت فاصله‌گذاری و خلوت‌کردن کلاس‌‌ها به تدریس ادامه دهند اما بعد از یکی دو هفته، دیگر دانش‌آموزان به مدرسه نرفتند و تمام درس‌ها همچنان روی گوشی تلفن همراه تدریس می‌شد. حالا سال سومی است که بچه‌ها درگیر کرونا و کلاس‌هایی هستند که در اپلیکیشن‌های شاد و واتساپ تدریس می‌شود. با وجود اینکه آمار مرگ‌و‌میر بر اثر کرونا، اندکی کاهش را نشان می‌دهد اما بعید است که در چند روز باقیمانده تا اول مهر، همه‌‌چیز درست شود و مدرسه‌ها هم باز شوند اما تاکسیرانی آماده بازگشایی احتمالی مدارس است. طبق قانون فعالیت سرویس‌های مدارس براساس آیین‌نامه حمل‌ونقل دانش‌آموزان مصوب هیأت وزیران انجام می‌شود و براساس ماده18 آن کارگروهی از نمایندگان آموزش و پرورش، شهرداری، پلیس و... این امر را ساماندهی می‌کند. هرسال معمولا هزینه کرایه سرویس و تعداد و نحوه نظارت بر پیمانکاران از طریق این کارگروه مشخص می‌شود. ثبت‌نام تاکسی‌ها نیز از سال۱۳۹۷ براساس تصویب سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و به تبع آن اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور از طریق سامانه پایش ناوگان دانش‌‌آموزی «سپند» انجام می‌شود. براساس مصوبات و دستورالعمل‌های حمل‌ونقل دانش‌‌آموزی تنها سامانه مجاز برای ثبت‌نام از دانش‌آموزان و رانندگان، سامانه سپند به نشانی IRTUSEPAND.IR است. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در این رابطه و شرایط امسال می‌گوید: «هنوز زمان آغاز حضوری سال تحصیلی با توجه به شرایط کرونایی مشخص نیست، با این حال اقدامات لازم را درخصوص ساماندهی سرویس‌های مدارس انجام داده‌ایم تا در هر زمانی که اعلام شد، مشکلی درخصوص ساماندهی سرویس‌های مدارس نداشته باشیم.»
به‌گفته محمد روشنی با توجه به شرایط امسال اختیارات بیشتری به مناطق 22گانه سپرده شده تا برای کار سرویس‌های مدارس برنامه‌ریزی کنند. این کارگروه‌های منطقه‌ای با حضور معاون حمل‌ونقل و اداره تاکسیرانی منطقه و همینطور پلیس راهور و مسئول اداره آموزش و پرورش هر منطقه تشکیل می‌شود و برای نخستین‌بار است که نظارت بر سرویس‌های مدارس در این سطح به مناطق سپرده شده است. هدف هم این است که به محض اعلام فعالیت حضوری مدارس، سرویس‌ها هم بتوانند به سرعت شروع به‌کار کنند. نگرانی دیگری که ممکن است بر فعالیت سرویس‌‌های مدارس تأثیر بگذارد‌، واکسیناسیون رانندگان است. از ابتدای شیوع کرونا تعداد زیادی از رانندگان تاکسی به‌دلیل ابتلا به این ‌بیماری جان خود را از دست دادند. به همین دلیل در جریان واکسیناسیون، کارکنان شبکه حمل‌ونقل عمومی تهران یکی از نخستین گروه‌هایی بودند که در مراکز بزرگ شهرداری واکسن دریافت کردند تا از تلفات بیشتر در این زمینه جلوگیری شود. مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با اشاره به دغدغه‌های اولیای دانش‌آموزان در این‌باره می‌گوید: «رانندگان سرویس مدارس که توسط شهرداری‌ها تأیید شده‌اند، جزو جامعه هدف واکسیناسیون کرونا هستند و براساس اعلام وزارت بهداشت در اولویت قرار گرفته‌اند.» مرتضی ضامنی می‌افزاید: «ثبت‌نام رانندگان سرویس مدارس برای سال تحصیلی جاری توسط شهرداری‌های شهرها انجام می‌شود، اما هنوز آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس اعلام نظر نکرده است. در عین حال، فعالیت رانندگان سرویس مدارس، منوط به واکسینه‌شدن آنهاست.»

کرایه‌های نامشخص
در سال98 و پیش از رسیدن کرونا به ایران اعلام شده بود که ۳۵هزار دستگاه به‌عنوان سرویس مدارس در سطح تهران فعالیت می‌کنند که ۲۶درصد پلاک تاکسی و ۷۴درصد پلاک شخصی هستند. میزان کرایه این سرویس‌ها و افزایش سالانه آنها در شورای شهر تعیین می‌شد. با این حال، هنوز صحبتی درباره کرایه سرویس‌های مدارس امسال نشده اما با توجه به مشکلات شدید اقتصادی، مسلما نرخ‌های قدیمی نیاز به بازبینی دارند. ضرر و زیان ناشی از تعطیلی مدارس بر سرویس‌ها در 2سال گذشته مشخص نیست؛ تنها می‌دانیم بخشی از رانندگان تاکسی در محله‌های مختلف، برای سال‌های طولانی به‌عنوان سرویس مدارس کار می‌کردند و بخشی از درآمد آنها از این راه تامین می‌شد. امسال فراخوان و ثبت‌نام شرکت‌های حمل‌ونقل درون‌شهری دانش‌آموزی از 12مرداد شروع شده بود و با وجود شدت‌یافتن مرگ‌ومیر ناشی از کرونا، باز هم امید‌هایی برای ادامه کار سرویس‌‌ مدارس وجود دارد. 

   2مرکز ویژه برای معاینه فنی

در صورت بازگشایی مدارس، ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران نیز برنامه‌هایی را برای سرویس مدارس خواهد داشت. حسین مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران می‌گوید: «2مرکز شقایق و چمران، خط ویژه‌ای برای معاینه فنی سرویس‌های مدارس درنظر گرفته‌اند و سرویس‌های مدارس تاکسی، تعرفه معاینه فنی نخواهند داشت و این موضوع برای آنها رایگان انجام می‌گیرد.» به‌گفته او در چارچوب دستورالعمل‌های ماده3، چک‌لیست ایمنی خودرو برای سرویس‌های مدارس درنظر گرفته شده و با دقت بیشتری موضوعاتی مانند روشنایی، راهنما، ترمز، کمربند، آج لاستیک و... برای سرویس‌‌های مدارس مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید