• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 9 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14071
+
-

ورود بازارها و سرمایه‌گذاران به فاز احتیاط

با مسلط شدن راهبرد احتیاط در بازار سهام، تحت‌تأثیر ابهام درباره آینده برجام، دیروز میانگین زیان سهامداران در بورس به 2درصد رسید

برخلاف واقعیت‌های اقتصادی، بازار سهام به سرعت در حال نزول است. با نزول روز گذشته بورس تهران زیان عملکرد سهامداران از اول سال تاکنون به 2درصد رسید و در این مدت قیمت هر یورو 18درصد رشد کرده است. به زعم تحلیلگران به‌دلیل ابهام در آینده برجام بازار سهام وارد یک دوره احتیاط شده است.

به گزارش همشهری، برخلاف واقعیت‌های اقتصادی بازار سهام به سرعت در حال نزول است و در همین مدت کوتاه سپری شده از سال جدید عنوان زیان‌ده‌ترین بازار را در سال 97از آن خود کرده است. طبق عوامل اثر‌گذار اقتصادی، بازار سهام اکنون باید در حال رشد باشد زیرا قیمت نفت به بالاترین حد خود رسیده و دلار نیز در بازار قاچاق در محدوده 5500تومان خرید و فروش می‌شود، نرخ تورم فروردین هم در محدوده 9.6درصد قرار گرفته است. در دور‌های قبل هریک از این عوامل ساختاری یعنی قیمت نفت، دلار و تورم قادر بود تا چند هزار واحد اثر مثبت روی بازار سهام بگذارد، اما اکنون هیچ‌یک از این مولفه‌های اقتصادی از انرژی کافی برای رشد شاخص برخوردار نیستند و در مقابل، شاخص بورس مدام در حال نزول است.

عمده تحلیل‌ها در مورد دلایل نزول بورس مبتنی بر این است که بازار سهام تحت‌تأثیر تردید ناشی از تأیید نشدن برجام و تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در روز 22اردیبهشت‌ماه وارد فاز احتیاط شده است؛ به این معنا که سرمایه‌گذاران با این فرض که آینده برجام نامشخص است کمتر در بازار سهام دست به دادوستد می‌زنند.

این موضوع به کاهش ارزش روزانه مبادلات منجر شده است. با این حال اطلاعات آماری از معاملات نشان می‌دهد این سیاست عمدتا مورد توجه سهامداران حقیقی است و سهامداران حقوقی اتفاقا برخلاف سهامداران حقیقی در حال خرید سهام هستند. به‌نظر می‌رسد سهامداران بزرگ از یک‌سری اطلاعات نهان خبر دارند که سهامداران حقیقی به آن دسترسی ندارند.



بازده بازار‌ها از اول سال تاکنون

اطلاعات آماری از مقدار رشد بازار‌ها از اول سال تاکنون نشان می‌دهد سهامداران بورس از اول سال تاکنون به‌طور میانگین 2درصد زیان کرده‌اند. مطابق این اطلاعات، شاخص بورس که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بازار‌سهام است، از اول امسال تاکنون با 2درصد کاهش از 96هزارو 300واحد به 94هزارو 284واحد در مبادلات روز گذشته، رسیده است.

اما در مقابل، قیمت دلار در حال افزایش است. اگرچه بانک مرکزی با اعلام دلار تک‌نرخی به ارزش 4200تومان سایر قیمت‌ها را در بازار آزاد قاچاق اعلام کرده است اما اکنون هر دلار 4200تومانی آمریکا در بازار قاچاق با احتساب یک کارمزد 1500تومانی خریدو فروش می‌شود و این موضوع به تولید نرخ‌های متفاوتی در بازار منجر شده است. صرافان و واسطه‌ها، هر دلار آمریکا را با نرخ کارمزد 1500تومانی متناسب با زمان و مکان آن به فروش می‌رسانند؛ به‌طور مثال در مبادلات روز گذشته قیمت هر دلار آمریکا برای تحویل در سلیمانیه عراق 5525تومان تا 5535تومان بود درحالی‌که همین دلار در تهران به قیمت 5560تا 5590تومان دادوستد می‌شد. در عین حال قیمت هر دلار آمریکا برای تحویل در ترکیه اکنون با نرخ کارمزد مشخصی به قیمت 5515تا 5530تومان دادوستد می‌شود. این ارقام نشان می‌دهد قیمت هر دلار آمریکا که در ابتدای سال در محدوده 4857تومان مبادله می‌شد اکنون با 13.2درصد رشد از 5500تومان فراتر رفته است.

در همین مدت قیمت هر یورو با 18درصد افزایش از 5836تومان به 6890تومان رسیده است. قیمت هر سکه بهار آزادی هم از اول سال تاکنون دست‌کم 11درصد رشد کرده است. به‌طوری که در مبادلات دیروز قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۲۲ هزارتومان افزایش به یک میلیون و ۷۹۴ هزار تومان و هر سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۷۴۳ هزارتومان رسید.



      سهامداران سردرگم‌اند

محمود احترامی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افزایش ریسک‌های سیاسی بازار گفت: بازار سرمایه با توجه به برهه زمانی که در آن قرار دارد، روند اصلاحی در پیش گرفته است. به‌نظر می‌رسد این شرایط تا چند روز آینده ادامه‌دار باشد تا اینکه تکلیف ترامپ با برجام روشن شود. این کارشناس بازار سرمایه با ابراز تأسف از اینکه عملکرد بازار سرمایه به شکل قابل‌توجهی با برجام گره زده شده است، گفت:آنچه که به وضوح از روند بازار مشخص است، سردرگم بودن فعالان بازار است. در هفته جاری نیز شرایط بازار به همین رویه سپری خواهد شد تا موضع ترامپ درخصوص برجام مشخص شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید