• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 25 شهریور 1400
کد مطلب : 140688
+
-

موتور دوم منحنی رشد قیمت‌ها هم روشن شد

تزریق سوخت تورم از بانک‌های ضعیف

رئیس‌کل بانک مرکزی به اضافه‌برداشت بانک‌ها هشدار داد

بانک
تزریق سوخت تورم از بانک‌های ضعیف


موتور دوم منحنی شاخص تورم هم روشن شده است؛ حالا علاوه بر کانال کسری بودجه شدید دولت، اضافه برداشت بانک‌ها از خزانه بانک مرکزی هم، اقتصاد ایران و معیشت خانوارها را تهدید می‌کند. همین تهدید و ظهور نشانه‌های روشن شدن موتور دوم تورم کافی بود تا اکبر کمیجانی، رئیس‌کل بانک مرکزی، مدیران عامل بانک‌ها را به میرداماد فرا بخواند و در حضور آنها از سیگنال‌های هشداردهنده نرخ تورم بالا رونمایی کند.
به گزارش همشهری، رفع ناترازی بانک‌ها دست‌کم در طول یک دهه گذشته همواره یکی از دغدغه‌های سیاستگذار پولی بوده چرا که بانک‌های ضعیف به سمت اضافه برداشت از بانک مرکزی رفته و روند نرخ رشد نقدینگی را تشدید می‌کنند. کمیجانی در جمع بانکداران، ضمن ارائه آماری نگران‌کننده از تحولات پولی گفت: حجم نقدینگی در پایان مرداد امسال به رقم 3921هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به پایان سال گذشته 12.8درصد و در 12‌ماه منتهی به پایان مرداد‌ماه۱۴۰۰ معادل ۳۹٫۱ درصد جهش کرده است.

تهدید بانک‌های ضعیف
رئیس ‌کل بانک مرکزی، با اشاره به اینکه نرخ رشد نقدینگی در پایان مرداد امسال به 39.1درصد رسیده، خطاب به بانکداران حاضر در نشست، خواستار اجرای اقدامات جدی در شبکه بانکی برای مدیریت نقدینگی و نیز کنترل اضافه برداشت‌ها شد. او در عین حال هشدار داد: اگر شبکه بانکی کنترل لازم را بر اضافه‌ برداشت‌های خود نداشته باشد، بانک مرکزی به اعمال اقدامات احتیاطی و نظارتی ناگزیر می‌شود؛ زیرا این امر در بلندمدت بر متغیرهای کلان اقتصادی همچون نقدینگی و تورم اثرگذار است.
کمیجانی تأکید کرد: به‌منظور اجرای کامل مصوبه شورای پول و اعتبار، درخصوص کنترل ترازنامه شبکه بانکی، بانک‌ها باید حداقل ۳درصد از کل سپرده‌هایشان را به‌صورت اوراق مالی اسلامی نگهداری کنند؛ در این‌باره اهتمام شبکه بانکی لازم و ضروری است. به‌گفته کمیجانی، عملکرد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در نگهداری حداقل ۳درصد مانده سپرده‌های خود به‌صورت اوراق مالی اسلامی در پایان مردادماه۱۴۰۰ نشان می‌دهد ۹۲۲٫۸هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی در سبد دارایی (پرتفوی) بانک‌ها موجود است که نسبت به مانده سپرده‌های بخش غیردولتی نزد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری معادل ۲٫۴درصد است.

فروش اوراق
کمیجانی در ادامه به بهره‌گیری بانک مرکزی از ابزار اوراق بدهی برای کنترل شتاب رشد نقدینگی اشاره کرد. رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به روند رشد نرخ سود بین بانکی گفت: نرخ سود بازار بین بانکی در ۲۱شهریور ‌ماه سال‌جاری به ۱۸.۶۵درصد رسیده است. رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه تاکنون ۱۷مرحله حراج اوراق مالی اسلامی دولت برگزار شده، تأکید کرد: کارگزاری بانک مرکزی، در طول برگزاری این تعداد حراج، در مجموع ۳۲٫۲هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی فروخته است. به‌گفته او، در همین زمینه با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی تعدیل‌های لازم درخصوص نرخ بازدهی اوراق به عمل آمده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید