• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 25 شهریور 1400
کد مطلب : 140662
+
-

امجدیه/ پاداش را چرا پس می‌گیرید؟

لیلی خرسند- خبرنگار

اگر در ورزش ایران هر روز یک اتفاق عجیب نیفتد، شب نمی‌شود. سعید صفرزاده برای اینکه بتواند در بازی‌های المپیک شرکت کند، به دوچرخه‌ای نیاز داشت که استانداردهای فدراسیون جهانی را داشته باشد. با بودجه‌ای که کمیته ملی المپیک داده بود، فدراسیون این دوچرخه را خرید، اما بعد از المپیک سر دوچرخه دعوا به راه افتاد. فدراسیون می‌گوید دوچرخه باید در انبار باشد و ورزشکاران دیگر با آن به مسابقه بروند، صفرزاده هم می‌گوید می‌خواهد با این دوچرخه برای بازی‌های آسیایی تمرین کند. در المپیک‌های قبلی رسم بر این بود که دوچرخه به‌عنوان پاداش به دوچرخه‌سوار داده می‌‌شد. این‌بار هم فدراسیون همین کار را کرده بود اما حالا پشیمان شده و حتی از صفرزاده شکایت رسمی هم کرده است. صفرزاده تبریزی است و ایوب بهتاج، مدیرکل اداره ورزش آذربایجان‌شرقی به وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نامه نوشته است که آنها پادرمیانی کنند تا فدراسیون شکایت را پس بگیرد و اجازه بدهد دوچرخه دست صفرزاده بماند. درست است دوچرخه گران است و بودجه فدراسیون هم محدود، اما حداقل چیزی را که هدیه داده‌اید، پس نگیرد.

به‌دنبال قانون بهتر
نمی‌شود یک دوره بازی‌های المپیک و پارالمپیک تمام شود و یکی به پاداش‌ها معترض نشود. علی پوریان، پاسور تیم‌ملی والیبال نشسته بعد از قهرمانی تیم در پارالمپیک توکیو دلخور است که چرا باید پاداش یک مدال تیمی نصف مدال‌ رشته‌های انفرادی باشد. پوریان و همه کسانی که به پاداش‌ها معترض هستند، بیشتر نگران آینده هستند که بعد از دوران قهرمانی از چه راهی باید خرج زندگی‌شان را بدهند. شاید برای المپیکی‌ها این دغدغه‌ها کمتر باشد. برای آنها کار پیدا‌کردن راحت‌تر است ولی پارالمپیکی‌ها که بهترین سال‌های عمرشان را در ورزش گذاشته‌اند و با وضعیت جسمانی‌شان هم امکان داشتن شغل برایشان کمتر است، باید پشتوانه مالی داشته باشند. سال‌هاست که گفته می‌شود ورزش ایران هم مثل خیلی از کشورهای دیگر به قوانین بهتری برای حمایت مالی از ورزشکاران نیاز دارد.

 والیبال در خطر لغو
تیم ملی والیبال ایران امروز و فردا در مرحله دوم مسابقات قهرمانی آسیا بازی دارد. ایران امروز ساعت10:30با کره‌جنوبی بازی دارد و فردا ساعت13:30با چین‌تایپه اما این مسابقات به شرطی برگزار می‌شود که پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود. شهروندان چیبا شکایت کرده‌اند که ورزشکاران پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و دولت ژاپن هم تهدید کرده که اگر پروتکل‌ها رعایت نشود، اجازه نمی‌دهد مسابقات ادامه پیدا کند. به‌خاطر همین کنفدراسیون والیبال آسیا هم به 16تیم حاضر در مسابقات نامه نوشته و از آنها خواسته است که در رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدی باشند. تیم‌ها روزهای گذشته از شرایط غذایی در مسابقات شاکی بودند. کنفدراسیون قول داده است که این مشکل را هم حل کند. شاید اگر از روز اول این مشکلات در چیبا نبود، تیم‌ها هم مثل المپیک جدی‌تر پروتکل‌ها را رعایت می‌کردند. به هر حال اگر امروز مسابقه از تلویزیون پخش نشد، شاید دلیلش لغو مسابقات باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید