• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 25 شهریور 1400
کد مطلب : 140630
+
-

نیم‌نگاهی به پرجمعیت‌ترین کشورهای دنیا در قاره‌های مختلف

کلونی‌های جمعیت دنیا


امروز جمعیت دنیا دارد به 8میلیارد نفر نزدیک می‌شود و البته بخشی از کشورها و مناطق هستند که بیشترین حجم این جمعیت را در دل خودشان جای داده‌اند. بیشترین کشورهای پرجمعیت دنیا در قاره آسیا قرار دارند؛ چین، هند، اندونزی، پاکستان و... . شاید برای‌تان جالب باشد که درباره پرجمعیت‌ترین‌های جهان چیزهایی بدانید؛ پس این شما و هم این فهرستی که برای‌تان تدارک دیده‌ایم. با این توضیح که در این فهرست، پاکستان که رتبه پنجم پرجمعیت‌ترین کشور جهان را دارد را نیاورده‌ایم؛ اگر دوست دارید درباره‌اش بخوانید به بالای صفحه و مطلب اصلی مراجعه کنید.

چین
1,440,000,000   نفر

هم‌اکنون، تنها دو کشور در دنیا وجود دارند که بیش از یک میلیارد نفر جمعیت دارند؛ چین و البته هند. چین، از نظر جغرافیایی هم چهارمین کشور بزرگ دنیاست. از نظر جمعیتی که اول است؛ هرچند که هند خیلی به این کشور نزدیک شده است و شاید از آن هم عبور کند. از نظر اقتصادی هم که مدعی شده‌اند دیگر فقیری در کشورشان ندارند و به‌زودی نیز، نخستین اقتصاد جهانی خواهند بود. در قدرت نظامی هم که جزو برترین‌ها و قدرت‌های هسته‌ای هستند. چینی‌ها وقتی که سرعت بالای جمعیت‌زایی در کشورشان را دیدند، سیاست‌های تک‌فرزندی و کنترل سفت و سخت جمعیت را در پیش گرفتند؛ هرچند که امروزه با حساب اقتصادی که دارند و کنترل شدن آن، کمی دارند آسان‌تر می‌گیرند.

هند
1,390,000,000   نفر


هند هم از نظر جمعیتی خیلی به چین نزدیک شده است؛ با این تفاوت که چینی‌ها به واسطه دولت و جامعه سفت و سختی که دارند، اقدام به کنترل رشد بی‌سابقه جمعیت کرده‌اند. هند را بزرگ‌ترین دمکراسی دنیا هم دانسته‌اند؛ شبه‌قاره‌ای که برای خودش یک قاره است با فرهنگ‌ها و طیف‌های مختلف. این مملکت، نزدیک به دو برابر ایران مساحت دارد درحالی‌که نزدیک به 17برابر ایران، آدم در آن زندگی می‌کند. به‌خاطر همین است که بیشتر شهرها و مناطق این کشور شلوغ و درهم است و این، از نمادهای زندگی هند امروزین محسوب می‌شود. هند هفتمین کشور وسیع دنیا هم هست و امروزه جزو کشورهای پیشرو در زمینه اقتصادی محسوب می‌شود؛ هرچند باعث نشده تا از فقر عمومی در آن کاسته شود.

آمریکا
333,000,000   نفر


آمریکا بعد از روسیه و کانادا، سومین کشور وسیع دنیا محسوب می‌شود. و البته از نظر جمعیت نیز طبق آمارهای 2020، همین رتبه را در میان پرجمعیت‌های دنیا هم به‌خودش اختصاص داده است. ایالات متحده آمریکا امروزه، بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا و بزرگ‌ترین ارتش دنیاست و به قول معروف، ابرقدرت اول دنیا محسوب می‌شود. هرچند که به‌زودی جایش را به کشوری چون چین خواهد داد. پایتخت این کشور واشنگتن و البته مهم‌ترین و پرجمعیت‌ترین و پردرآمدترین شهر آن هم نیویورک معروف حساب می‌شود. آمریکا امروزه مقصد بیشتر مهاجران دنیا هم هست؛ خاصه کسانی که از مکزیک و دریای کارائیب می‌خواهند خودشان را به این کشور برسانند. رشد جمعیت این کشور البته به واسطه نوع نگاه به خانواده در آن چندان بالا نیست.

اندونزی
277,000,000   نفر


چهارمین کشور پرجمعیت جهان را، باید پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان دنیا هم بدانیم؛ کشوری به نام اندونزی با انبوهی از جزایر بی‌شمار در جنوب شرقی آسیا؛ جایی حائل میان اقیانوسیه و قاره کهن. پایتخت این کشور جاکارتاست؛ و در سال 1945هم استقلال یافته است. مساحتش کمی بیشتر از ایران است؛ درحالی‌که چهار برابر ما آدم دارد. اندونزی جزو کشورهایی است که توسعه خوبی یافته است، هرچند کاملاً در حوزه کشورهای توسعه یافته قرار نمی‌گیرد. تصور کنید که این کشور، نزدیک به 17هزار و 500  جزیره دارد! این مملکت، وضعیت کشاورزی خوبی داشته و بهترین موقعیت را برای کشت برنج آبی دارد؛ نژاد آنها هم به جا مانده از مهاجران تایوانی است که قرن‌ها پیش به اینجا آمدند.

نیجریه
219,000,000   نفر


چیزهایی که از نیجریه می‌دانیم، بیشتر به فوتبال آن بازمی‌گردد که گاهی خیلی شگفتی‌ساز می‌شود. بعدش هم به بوکوحرام و افراطیون این منطقه و همچنین فعالیت شیعیان در این کشور. جالب اینکه در این کشور، تقریباً میزان جمعیت مسلمان و مسیحی برابر است، اما با این حال اخباری که می‌شنویم بیشتر به بوکوحرام و همچنین برخوردهای نظامیان و... مربوط می‌شود. این کشور استقلالش را از بریتانیا گرفته و جزو کشورهای در حال توسعه است که امید زیادی به آینده اقتصادی آن هم می‌رود. مساحت آن 600هزار کیلومتری از ایران کمتر است. این کشور، در آفریقا پرجمعیت‌ترین کشور نیز محسوب می‌شود و با چاد و کامرون و نیجر همسایگی دارد و در سواحل غربی آفریقا جا خوش کرده است.

برزیل
213,000,000   نفر


برزیل را بیشتر به فوتبالش می‌شناسیم و البته به جنگل‌های آمازون و رود معروف آمازونش. اما جدا از همه اینها، پنجمین کشور وسیع جهان، هفتمین کشور پرجمعیت دنیا هم محسوب می‌شود. برزیل هم جزو اقتصادهای بزرگ جهان محسوب می‌شود و حتی در برخی از تفسیرها و نظرسنجی‌ها، جزو آینده‌های اقتصاد جهان هم برشمرده می‌شود. این کشور، بعد از آمریکا پرجمعیت‌ترین کشور قاره آمریکا هم محسوب می‌شود. قدرتمندترین اقتصاد آمریکای جنوبی، دارای زمین‌های کشاورزی و جنگل‌های بی‌نظیر و بی‌شمار و منابع طبیعی مثال‌زدنی است که در کنار اینها، نیروی کار فراوان را هم باید به داشته‌هایش اضافه کرد. این کشور زمانی مستعمره پرتغال بوده و حالا هم زبان پرتغالی خاص خودش را دارد.

بنگلادش
164,000,000   نفر


اگر ایران را به 11قسمت تقسیم کنید، یکی از قسمت‌های آن می‌شود اندازه بنگلادش؛ ولی با این حال دو برابر ایران جمعیت دارد. بنگلادش جزو کشورهای بسیار پرتراکم و شلوغ جهان محسوب می‌شود. کشور فقیری محسوب می‌شود و چند دهه پیش از پاکستان جدا شد. یعنی در اصل اول پاکستان که شامل پاکستان امروزی و بنگلادش بود، از هند بریتانیا جدا شد و سپس طی یک جنگ داخلی، بنگلادش هم استقلالش را پیدا کرد. کشور پاکستان خاوری سابق، دارای 90درصد مسلمان است و اکثریث مطلق آن نیز بنگال هستند. هشتمین کشور پرجمعیت دنیا، البته زمین‌های حاصلخیز زیادی هم دارد و در دلتای رود گنگ، می‌تواند غذای شهروندانش را تأمین کند؛ هرچند که سیل‌ها و بلایای طبیعی مهمان همیشگی این منطقه‌اند.

روسیه
142,000,000   نفر


با وسیع‌ترین کشور جهان و همسایه دریایی ایران هم که به خوبی آشنا هستید؛ چون جنگ‌های زیادی با هم داشته‌ایم و در این دو، سه سده‌ای که آنها تبدیل به یک امپراتوری شده‌اند، ما در روزگار ضعف خود بوده‌ایم و همیشه مورد تهاجم آنها. روسیه‌ای که امروز می‌شناسیم حاصل 1990و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است. این کشور به تنهایی، تقریباً اندازه دو برابر کشور بعد از خود در فهرست وسیع‌ترین‌ها، مساحت دارد؛ هرچند که بیشترین جمعیت آن در غرب روسیه و ناحیه اروپایی مستقر شده‌اند و در جنگل‌های سیبری، جمعیت زیادی به چشم نمی‌خورد. این کشور البته امروزه اقتصاد مهمی ندارد، ولی با این‌حال پوتین توانسته آشفتگی‌های سابق آن را جمع و جور کند و کمی به آن وجهه یک کشور بزرگ را بدهد.

مکزیک
130,000,000   نفر


و اما بعد، دهمین کشور پرجمعیت جهان را باید مکزیک بدانیم؛ هرچند که تفاوت چندانی با کشور بعد از خود یعنی ژاپن ندارد. پیش‌بینی می‌شود اتیوپی به‌عنوان دوازدهمین کشور پرجمعیت دنیا، به‌زودی خودش را به مکزیک رسانده و حتی از این کشور هم عبور خواهد کرد. مکزیک نیز جزو اقتصادهای نوظهور جهان محسوب می‌شود. مکزیک را پرجمعیت‌ترین کشور اسپانیایی‌زبان جهان هم می‌دانند و معتقدند که یک‌سوم کسانی که در دنیا اسپانیولی صحبت می‌کنند، در این کشور حضور دارند. از جمعیت این کشور 70درصدشان دورگه سفید و سرخ هستند و 10درصدشان هم سرخپوست کامل محسوب می‌شوند. مکزیک چهاردهمین کشور وسیع دنیا هم محسوب می‌شود. مکزیکی‌ها به‌وجود تمدن باستانی آزتک هم در کشورشان حسابی مفتخرند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید