• شنبه 2 تیر 1403
  • السَّبْت 15 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 22
پنج شنبه 17 خرداد 1403
کد مطلب : 226851
+
-

کلونی‌ معتادان متجاهر در تهران وجود ندارد

پس از آغاز به‌کار مدیریت شهری ششم، قرارگاه اجتماعی باهدف ساماندهی آسیب‌های اجتماعی تشکیل و مرداد سال گذشته با انتخاب شهردار تهران به‌عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حوزه آسیب‌های اجتماعی، موضوعات این حوزه با جدیت پیگیری شد.
 امروز گرچه هنوز چهره شهر از وجود آسیب‌های اجتماعی (کودکان کار و خیابان، متکدیان، معتادان متجاهر، کارتن‌خواب‌ها و...) پاک نشده اما تعداد آنها سیر نزولی یافته است. به‌گفته پرویزسروری، نایب ‌رئیس شورای شهر تهران طبق گزارش‌های پلیس برخورد با مواد‌مخدر از 10اولویت اول شهر تهران خارج شده و نشان می‌دهد که معتادان متجاهر جمع‌آوری شده‌اند و این دستاورد خوبی برای تهران محسوب می‌شود.
آسیب‌های اجتماعی پیچیدگی‌های زیادی دارد و دستگاه‌های مختلفی برای رفع این پدیده باید همکاری کنند تا بتوان شاهد اثرگذاری آن بود. سروری این موضوع را بیان و تأکید کرد: «ساماندهی آسیب‌های اجتماعی مسئولیت مستقیم شهرداری تهران نیست و با توجه به اینکه این آسیب‌ها ضایعه‌ دردآور اجتماعی هستند، شهرداری نسبت به رفع این دغدغه شهروندان اقدام کرده است.»
نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه دهه‌های اخیر بارها نسبت به ساماندهی آسیب‌های اجتماعی اقدام شده است، گفت: «با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته، موفقیت قابل‌قبولی حاصل نشد و علت آن بود که دستگاه‌های مختلف به‌صورت جزیره‌ای عمل کردند. برای جلوگیری از تکرار چنین اقداماتی، شهرداری تهران پیشنهاد شکل‌گیری قرارگاه اجتماعی را مطرح کرد؛ دولت با درک این موضوع که باید هم‌افزایی بین مدیریت شهری و دستگاه‌های دولتی شکل بگیرد، حکم نمایندگی ویژه شهردار تهران برای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی را صادر کرد و همین باعث شد نوعی هم‌افزایی بین دولت و شهرداری ایجاد شود.»
سروری با بیان اینکه امروز شاهد هستیم که شهرداری اعلام می‌کند که دیگر کلونی‌های معتادان متجاهر در سطح شهر وجود ندارد، تأکید کرد که مدیریت شهری سعی دارد به سمتی پیش برود تا بتواند تمام معتادان متجاهر را جمع‌آوری کند. در راستای همین رویکرد اقدامات زمینه‌ای را انجام داد و بیش از 7750ظرفیت برای معتادان متجاهر ایجاد کرد.
نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه با جمع‌آوری و نگه‌داشتن معتادان مشکل حل نمی‌شود، عنوان کرد: «باید در این مسیر زنجیره‌ای از خدمت شکل بگیرد و این زنجیره نیاز به هم‌افزایی ملی و استانی دارد. البته در حال حاضر تا حدودی این هماهنگی شکل‌گرفته است. برای مثال شاهد همکاری مسئولانه قوه قضاییه، سازمان بهزیستی و دیگر دستگاه‌ها در کنار شهرداری هستیم.»
به‌گفته سروری اگر قرار باشد معتادان بازگردند با همان سیکل معیوب مواجه خواهیم شد. ازاین‌رو شهرداری پس از جمع‌آوری و ترک معتادان در مراکز باید آنها را وارد فرایندهای بعدی همچون اشتغال، ایجاد ارتباط مؤثر با خانواده‌ها و افزایش اعتمادبه‌نفس کند که دراین‌رابطه اقداماتی در دست انجام است.
او در ادامه تأکید کرد: «ما در تلاش هستیم که این اتفاقات رقم بخورد؛ ادعا نمی‌کنیم که کاملا عملیاتی شده اما این ادعا را داریم که نسبت به گذشته، توانسته‌ایم موفقیت‌هایی را به‌دست بیاوریم.»
نایب‌رئیس شورا با بیان اینکه شهرداری این شرایط را فراهم کرده که شهروندان در ماه‌های پیش رو درصورت مواجهه با معتادان متجاهر به سامانه۱۳۷ پلاس اعلام کنند، گفت: این اقدامات اتفاق خوبی است؛ اما به شرطی که زنجیره تکمیل شود و هم‌افزایی دستگاه‌ها افزایش یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید