• شنبه 22 شهریور 1404
  • السَّبْت 20 ربیع الاول 1447
  • 2025 Sep 13
سه شنبه 23 شهریور 1400
کد مطلب : 140510
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/v2B65
+
-

در نشست خبری حجت الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مطرح شد

با ارشاد اختلافی نداریم

با ارشاد اختلافی نداریم


روز گذشته، حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، در سومین سال انتصابش از سوی رهبر معظم انقلاب، در سالن سوره حوزه هنری به پاسخگویی به پرسش های اصحاب رسانه پرداخت. برخلاف عرف جلسات پرسش و پاسخ مسئولان با خبرنگاران که معمولا مدت زمان زیادی از وقت این نشس تها به ارائه اعداد و آمار از سوی مسئولان می گذرد، حجت الاسلام قمی در این نشست ترجیح داد تا از دادن گزارش های آماری بپرهیزد و در عوض، شنونده دیدگا ههای فعالان رسان های و جوابگوی سؤالات خبرنگاران باشد و به صورت مصداقی و ملموس در مقام پاسخگویی برآید. در ادامه اهم سخنان رئیس سازمان تبلیغات اسلامی آمده است.

جوان‌محوری در گام دوم انقلاب

حجت‌الاسلام محمد قمی صحبت‌های خود را با خوشامدگویی به اصحاب رسانه و خبرنگاران آغاز کرد و گفت: سازمان تبلیغات اسلامی دارای وظایف متنوع و متعددی است. به‌عنوان مثال در ایام محرم و صفر با بیش از ۹۰هزار هیأت مذهبی تعامل دارد و خوب است که فعالیت ۹۳هزار و ۹۵۴هیأت تبلیغ شود که چه برنامه‌ها و دسته‌بندی‌هایی دارند. در گام دوم نهضت تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات با تلاش و کوشش فراوان به سمت و سوی علمی‌تر شدن، مردمی و اجتماعی‌تر شدن و جوانانه‌تر شدن حرکت می‌کند. در گام دوم می‌توان گفت قدری حرکت ما جوان‌محور بوده است. ضمن احترام به زحماتی که پیش از این در مجموعه سازمان تبلیغات و در دیگر دستگاه‌های فرهنگی کشیده شده، تلقی من این است که می‌شود این تمایزها و تفاوت‌ها را نشان داد. باید گفت مسئولیت‌های متعدد و متنوعی به سازمان تبلیغات اسلامی سپرده شده و سعی ما یک حرکت رو به جلو در گام دوم بوده است.‌

پرهیز از موازی‌کاری

حجت‌الاسلام قمی در پاسخ به نخستین سؤال درباره موازی‌کاری‌های نهاد‌های مختلف در عرصه فرهنگ که به ضد‌تبلیغ تبدیل می‌شود گفت: ما دستگاه‌های فرهنگی متعددی داریم که هر کدامشان به ضرورتی بجا تأسیس شده‌اند اما برای گام دوم انقلاب ضروری است ساختار نهادهای فرهنگی بازسازی شود و این ساختار فرهنگی بازسازی انقلابی می‌خواهد. معاونت فرهنگی در همه دستگاه‌ها وجود دارد و من موافق این هستم که برای تجمیع توان‌ها و هم‌افزایی نهادهای فرهنگی باید تلاش کرد. رهبر معظم انقلاب و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این خصوص دغدغه‌مند و همگام و همسو فکر می‌کنند که وقت بازسازی و باز‌آرایی رسیده است. ما نیز سعی می‌کنیم توان کارشناسی را افزایش دهیم و موازی‌کاری‌ها کم شود و ما این هم‌‎افزایی را شروع کردیم، منتها فرهنگ امر زمانبری است.

توجه به پایگاه های اجتماعی 

حجت‌الاسلام قمی در ادامه درباره فعالیت‌های مختلف زیرمجموعه‌های سازمان تبلیغات گفت: ما نسبت به مسائل آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهرها دغدغه داریم و پایگاه‌های فرهنگی اجتماعی ایجاد کردیم. مجموعه آموزش‌هایی که فکر می‌کنیم از مجموعه مردمی برنمی‌آید یا خودمان زمینه‌سازی کردیم یا زمینه را برای مردم فراهم می‌کنیم. اداره کردن دانشگاه سوره، خبرگزاری مهر، مجموعه تبیان، انتشارات امیرکبیر، مجموعه مدارس صدرا، حوزه هنری، پژوهشکده باقرالعلوم، مجموعه سرچشمه و مجموعه‎‌های متعددی که باید قدرتمند اداره شوند و اثرگذار باشند. از باب مثال انتشارات امیرکبیر آثار تولیدی پرفروش و پر مخاطبی داشت که دو برابر شده است. آثار تولیدی مجموعه چاپ و نشر بین‌الملل وابسته به سازمان چهار برابر شد. مجموعه کتاب شهر به‌عنوان ‌ درگاه‌های عرضه کتاب به‌خصوص در شهرهایی که امید ما این است که در دسترس قرار دادن کتاب و محصولات فرهنگی سرانه مصرف جامعه را بالا ببرد بیش از دو برابر شده است؛ تعداد فروشگاه‌های ما و شاید حدود سه و نیم برابر ظرفیت این اماکن فرهنگی بیشتر شده است. هرکدام از این موارد جای گزارش دادن دارد.

گردشگری؛  فرصتی برای تبلیغ اسلام 

حجت‌الاسلام قمی درباره برنامه سازمان تبلیغات اسلامی در بحث گردشگری نیز گفت: یکی از راه‌های تبلیغ اسلام ناب استفاده از فرصت گردشگری علی‌الخصوص گردشگری مذهبی است که باید تقویت شود. با وزیر سابق میراث فرهنگی و گردشگری در این خصوص گفت‌وگو کرده بودیم اما متأسفانه شرایط گردشگری به‌خاطر کرونا کمی سخت شده بود و نتوانستیم به همکاری خوبی برسیم. گردشگری جزئی از زندگی است و ما غیراز گردشگری مذهبی به گردشگری در حوزه اماکن تاریخی نیز توجه ویژه داریم. هم‌اکنون 2جلسه کوتاه با وزیر جدید میراث فرهنگی و گردشگری داشتم که امیدوارم نتیجه‌بخش باشد. همچنین در این خصوص باید گفت بخشی از سازمان تبلیغات اسلامی اردوداری را دنبال می‌کرد که ممانعت‌های ستاد مبارزه با کرونا باعث کم شدن فعالیت‌های این بخش شد.

ترغیب به فرزندآوری

حجت‌الاسلام قمی در پاسخ به سؤالی درباره برنامه سازمان تبلیغات برای توجه به محوریت خانواده برای حل مشکلات جامعه گفت: رسانه ملی یکی از مهم‌ترین ابزارهای ترویج خوبی‌ها در جامعه است. از این جهت ما همکاری وسیعی با رسانه ملی داریم. تعداد زیادی برنامه ازجمله برنامه «مامانها» با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی با رسانه ملی روی آنتن تلویزیون می‌رود. به‌نظر می‌رسد این برنامه‌ها موفق عمل کرده و کارنامه قابل دفاعی دارند. به‌طور طبیعی وقتی خانواده در اولویت باشد، نقش زنان و مراقبت از کودکان نیز برجسته می‌شود. بحث دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد، مسئله فرزندآوری است. در خانواده تک‌فرزند مشکلات تربیتی، فرهنگی و اجتماعی فراوان‌تر است. بنابراین وظیفه ما این است که در راستای فرزندآوری بیشتر و خانواده‌های پررونق‌تر برنامه‌سازی‌ کنیم و در این مسیر گام برداریم.

انیمیشن‌یا سینما متعلق به قشر خاصی نیست 

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری درباره تعلق محصولات فرهنگی به قشر خاصی ‌ تصریح کرد: وقتی ما کار انیمیشن یا سینمایی می‌سازیم، نمی‌گوییم فقط کسانی که مسجد رفتند آن را مشاهده کردند. یک فیلم می‌تواند آنقدر جذاب باشد که بسیاری آن را با ابزارهای متعدد و متفاوت تبلیغ کنند و اقشار مختلفی از جامعه و جوانان را در بربگیرد. از باب مثال برخی از اپلیکیشن‌های کاربردی وجود دارد که به درد اقشار مختلف جامعه می‌خورد یا کتاب‌هایی همچون کتاب امیرکبیر که در سوره مهر نوشته می‌شود، پرتیراژترین و پرفروش‌ترین اثر در نمایشگاه سال گذشته بوده است..

همکاری با وزارت فرهنگ و حوزه هنری 

حجت‌الاسلام قمی در پاسخ به سؤالی درباره اختلاف سازمان تبلیغات با حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سازمان تبلیغات همکاری فشرده‌ای با حوزه هنری دارد و با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم ارتباط داریم، حتی به خدمت جناب آقای اسماعیلی وزیر محترم هم رسیدیم و تبریک گفتیم و هیچ اختلافی با این دو نداریم و تأکیدمان بر هم‌افزایی فعالیت‌هاست.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید