• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 9 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14049
+
-

مذاکره بی‌نتیجه درباره سپنتا در ساختمان جدید مجمع

محمد صدر در گفت‌وگو با همشهری: موضوع حضور اقلیت‌ها در شورای شهر در جلسه بعدی مجمع مجددا بررسی می‌شود

مجمع
مذاکره بی‌نتیجه درباره سپنتا در ساختمان جدید مجمع

در روزی که مجمع تشخیص مصلحت نظام از ساختمان نیاوران خود به ساختمان قدیم مجلس کوچ کرده بود، موضوع حضور اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر و روستا را به صحن آورد اما بحث و بررسی درباره این مصوبه مجلس بی‌نتیجه باقی ماند.

برخلاف برخی اخبار منتشر‌شده مصوبه مجلس دهمی‌ها همچنان در دستور کار رسیدگی مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد و مسکوت نمانده است. مجمع در جلسه دیروز خود مصوبه نمایندگان را درباره عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای اسلامی شهر و روستا بررسی کرد. محمد صدر دبیر کمیسیون سیاسی مجمع تشخیص درباره دستور کار روز گذشته اعضا در جلسه به همشهری گفت: «در جلسه درخصوص مصوبه سال گذشته مجلس شورای اسلامی درباره بلامانع بودن حضور اقلیت‌ها در شوراهای شهر و روستا بحث زیاد شد ولی هنوز به نتیجه نرسیده و به جلسه بعد موکول شد.» نمایندگان مجلس 22آذرماه سال گذشته با تصویب طرح 2فوریتی اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران به نامزدی اقلیت‌های دینی در انتخابات‌های شوراها رأی مثبت دادند. با این حال شورای نگهبان 5روز بعد این طرح را مغایر با  برخی مفاد قانون اساسی و همچنین خلاف موازین شرع اعلام کرد.

درنهایت نمایندگان با اصرار بر تصمیم خود این مصوبه را در 24دی‌ماه برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت ارسال کردند.

سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد است که بنا به شکایت یکی از اعضای شکست‌خورده انتخابات شوراهای شهر و رأی دیوان عدالت اداری از حضور در شوراهای شهر باز‌مانده است. استناد دیوان عدالت برای ممانعت از حضور نیکنام در صحن شورای شهر یزد به یک نظر فقهی است که می‌گوید:  «در‌شهرهایی که اکثریت آن با مسلمانان است یک اقلیت نمی‌تواند برای اکثریت تصمیم بگیرد.»

 محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به همشهری گفته است: به‌احتمال زیاد این موضوع در جلسه آتی مجمع تشخیص مصلحت نظام به رأی گذاشته خواهد شد.

پیش‌تر گفته شده بود حل مشکل سپنتا نیکنام با پیگیری از دیوان عدالت اداری حل خواهد شد؛ غلامعلی سفید، رئیس شورای شهر یزد در گفت‌و‌گو با همشهری گفته بود: به ما اعلام شده علی شمخانی در رأس کمیسیون سیاسی مجمع موافق لغو حکم دیوان مبنی بر تعلیق عضویت نیکنام در شورای شهر یزد است و به عنوان رئیس کمیسیون سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نظام وعده داده که حکم تعلیق عضویت نیکنام به زودی لغو خواهد شد و نیکنام می‌تواند به عنوان عضو زرتشتی در جلسات حاضر شود. با این حال چنین تصمیمی نمی‌توانست برای همیشه مشکل حضور اقلیت‌ها  را در انتخابات‌های شوراها حل کند و تنها شامل حال سپنتا نیکنام می‌شد. نیکنام به‌دنبال انتشار چنین اخباری 18فروردین‌ماه در توییتی نوشت: «من تا زمانی که تکلیف عضویت اقلیت‌ها در دوره‌های بعد شورای شهر مشخص نشود به شورای شهر نمی‌روم. موضوع، دیگر سپنتا نیست؛ موضوع حقوق اقلیت‌های مذهبی در ایران است.»

 جلسه دیروز به ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی برگزار شد. حسن روحانی رئیس‌جمهور همچنان در جلسات مجمع شرکت نمی‌کند. به غیراز او آیت‌الله آملی لاریجانی هم غایب دیروز جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. این در حالی بود که حضور محمود احمدی‌ن‍‍ژاد رئیس‌جمهور سابق در جلسه، سوژه تصویری رسانه‌ها هم بود که نگاه سایر اعضای حاضر در جلسه به عضو جنجالی این روزهای مجمع را نیز به تصویر می‌کشیدند.

  کوچ مجمع به ساختمان جدید

مجمع تشخیص مصلحت نظام درنهایت باید مرجع حل و فصل نهایی حضور اقلیت‌ها در شوراها باشد. آنها روز گذشته جلسه خودشان را در ساختمان جدید مجمع برگزار کردند. جلسات پیشین آنها در نیاوران برگزار می‌شد. ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی به‌دنبال چند‌ماه کش و قوس میان مرکز پژوهش‌های مجلس و مجمع تشخیص درنهایت به مجمع واگذار شد. محمد صدر با اعلام این موضوع به همشهری گفت: جلسات مجمع برای همیشه به ساختمان جدید منتقل می‌شود و ساختمان قبلی مجلس شورای اسلامی محل کار جدید اعضای مجمع خواهد بود. او همچنین درباره مرکز پژوهش‌های مجلس و اینکه گمانه فعالیت آنان در ساختمان قدیم مجلس هم زده شده بود، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس به مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود. این ساختمان در منطقه نیاوران قرار دارد. علی لاریجانی، رئیس مجلس آبان‌ماه سال گذشته از نامه‌نگاری به رهبرمعظم انقلاب درباره ساختمان مرکز پژوهش‌ها و مجلس قدیم خبر داده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید