• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 9 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14063
+
-

یک گام تا عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا

محمد جواد ظریف و وزیران خارجه روسیه و ترکیه بیانیه مشترکی درباره سوریه دادند

گزارش
یک گام تا عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا

وزیر خارجه که به مسکو سفر کرده است، خبر داد به‌زودی ایران به اتحادیه اوراسیا خواهد پیوست، هم‌اکنون روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان اعضای این اتحادیه هستند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم در دیدار با ظریف گفت: براساس توافق روسای جمهور تماس‌های چند بعدی داریم که وزیر دفاع و آقای شمخانی به روسیه آمدند.‌ ماه گذشته نشست مشترک اقتصادی داشتیم که امیدواریم این روابط توسعه یابد. گفت‌وگوها بین مجالس 2کشور هم در جریان است. همکاری‌های مؤثر و مفیدی درباره خزر و نیز آستانه داریم. وزیر خارجه کشورمان هم در این دیدار بیان کرد: امیدواریم که با اتصال سیستم بانکی 2کشور همکاری‌های اقتصادی از گذشته بیشتر شود، خوشحالیم که ظرف چند هفته آینده پیمان همکاری ما در حوزه اوراسیا امضا خواهد شد.اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک اتحادیه اقتصادی است که اعضای آن بیشتر کشورهای شمال منطقه اوراسیا، در شرق اروپا هستند.

ایده تأسیس فضای واحد اقتصادی موجب شد که رؤسای جمهور روسیه، بلاروس و قزاقستان توافقنامه ایجاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا را در سال ۲۰۱۴ امضا کنند که در اول ژانویه سال ۲۰۱۵ اجرایی شد. هدف این اتحادیه، ایجاد فضای واحد اقتصادی، توسعه بازار مشترک و دستیابی به حرکت آزاد کالا، سرمایه خدمات و مردم در بازار واحد کشورهای عضو، کاهش قیمت کالاها با کاهش هزینه های حمل و نقل مواد خام، ، ترویج رقابت سالم در بازار مشترک، سیاست های مشترک در کشاورزی، انرژی، فناوری و حمل و نقل اعلام شد.

عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا علاوه بر بهره‌گیری از منافع اقتصادی این پیمان، می تواند تهران را به یک شریک نزدیک برای مسکو تبدیل کند. این موضوع سبب می‌شود که بر نقش ایران در تحولات منطقه‌ای بیش از پیش صحه گذاشته و بر وزن و اعتبار آن افزوده شود. ایران و روسیه حتی می توانند در پی روابط اقتصادی در قالب اتحادیه اوراسیا، گام بعدی روابط را در گسترش حوزه همکاری‌های راهبردی-امنیتی در سطح منطقه تعریف کنند.  مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد آبان ماه سال گذشته درباره فرصت‌های پیوستن ایران به این اتحادیه گفته بود : در صورتی که بتوانیم از این فرصت پیش آمده استفاده کنیم و حضور جدی در پیمان اوراسیا داشته باشیم، تغییرات بسیار مثبت و بزرگی در زمینه واردات و به ویژه صادرات برای بخش خصوصی در کشور خواهیم داشت. کرباسیان با تشریح مذاکرات ایران، ترکیه، روسیه، آذربایجان و دیگر همسایگان شمالی و به ویژه کانال سبز ایجاد شده در دولت روسیه و اعمال 15 درصد تخفیف برای صادرات کالاهای ایرانی گفته بود: استفاده از این موقعیت، نیازمند سازمان اجرایی مناسب برای ساماندهی تشکل های همگن و اصناف است.

گفت‌و‌گو درباره سوریه

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران دیروز با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه درباره تحولات سوریه رایزنی کرد. وزیران خارجه 3کشور اواخر سال گذشته در آستانه قزاقستان دیدار کردند و قبل از آن هم یک‌بار در آنتالیا و یک‌بار هم در مسکو درباره سوریه تشکیل جلسه داده بودند.

وزیران خارجه 3کشور با بیانیه‌ای 11بندی به نشست خود پایان دادند که در یکی از بند‌های آن از همه گروه‌های مخالف مسلح خواسته شده کاملا و بی‌درنگ با گروه‌های تروریستی مذکور قطع مراوده کنند.

همچنین در پایان مذاکرات، نشست خبری مشترک با حضور وزیران خارجه ایران، ترکیه و روسیه برگزار شد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در این نشست خبری گفت: ما در روند آستانه که 16‌ماه پیش در این ساختمان آغاز کردیم تلاش کردیم آلام مردم سوریه را کاهش دهیم و راه‌حلی سیاسی برای این کشور  بیابیم. از ابتدا گفتیم سوریه راه‌حل نظامی ندارد و باید روی راه‌حل سیاسی تمرکز کرد.

چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز در این نشست خبری گفت: تمامیت ارضی سوریه و راه‌حل سیاسی آن برای ما اهمیت دارد. همه بر این عقیده‌ایم که سوریه باید با راه‌حل سیاسی دنبال شود و اینکه مردم سوریه برای آینده خود تصمیم بگیرند.

ظریف در بدو ورود در جمع خبرنگاران گفته بود: بعد از تحولاتی که اخیرا در میدان سوریه به‌خصوص اقدامات نظامی آمریکا رخ داد و شرایط را وخیم کرد و زمینه رسیدن به راه‌حل سیاسی را کاهش داد لازم بود که 3وزیر خارجه یک‌بار دیگر جمع شوند و تبادل نظر کنیم تا ببینیم چطور می‌توانیم روند آستانه و سوچی را ادامه دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید