• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 23 شهریور 1400
کد مطلب : 140475
+
-

پیشنهاد اژه‌ای در مورد استقلال زندان زنان

رئیس قوه‌قضاییه: یکی از مسائل مهم در کاهش جمعیت کیفری زنان، کاهش جرم‌انگاری است

قضایی
پیشنهاد اژه‌ای در مورد استقلال زندان زنان

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا به فاصله 5روز پس از دیدار با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس که طی آن از ضرورت تغییر برخی رویکردها، رفتارها و قوانین به نفع زنان خبر داد و بازنگری در این حوزه را در جهت احیای اعتماد عمومی مؤثر دانسته بود این بار در نشستی با اعضای فراکسیون زنان بر اولویت فراهم‌سازی زمینه ارائه خدمات به زنان توسط زنان تأکید کرد و پیشنهاد داد که زندان زنان به‌صورت مستقل اداره شود. او دراین باره گفت: اگر زندان زنان به‌گونه‌ای مستقل شود که همه امور آن توسط زنان اداره شود و از ظرفیت زنان در فرایند دادرسی نیز استفاده کنیم مسائل قضایی مربوط به زنان آسان‌تر و با آرامش بیشتری انجام می‌شود.
به گزارش میزان، او پیش‌تر نیز در جمع نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی بر لزوم تغییر برخی رویکردها، رفتارها و قوانین به نفع زنان تأکید کرده بود. به‌نظر می‌رسد رئیس قوه قضاییه به‌صورت جدی در پی تغییر و بازنگری حقوقی و قضایی در جرم‌انگاری‌های زنان است.
درهمین راستا رئیس قوه قضاییه در دیدارش با فراکسیون زنان مجلس با اشاره به منشور حقوق و مسئولیت زنان که در سال 83در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است، گفت: باید بررسی شود از آن زمان تا‌کنون چه‌میزان از این منشور عملیاتی شده است. نه‌تنها بسیاری از زنان از این منشور و محتوای آن اطلاعی ندارند بلکه ما نیز گزارشی از روند اجرا و میزان تحقق آن نداریم.
رئیس دستگاه قضا سپس توجه به مسائل زندانیان زن و خصوصاً مادران زندانی و توجه به اولویت اصلاح و تربیت آنها را مهم دانست اما در عین حال گفت: یکی از مسائل مهم در کاهش جمعیت کیفری زنان کاهش جرم‌انگاری است.
محسنی‌اژه‌ای افزود: در دهه‌های گذشته برای بسیاری از تخلفات جرم‌انگاری شد و برای آنها مجازات حبس آن هم حبس‌های سنگین و طویل‌المدت درنظر گرفته شد که قطعاً این مسئله باعث افزایش پرونده‌های قضایی و تراکم جمعیت کیفری کشور می‌شود.
وی بر همین اساس بر لزوم همکاری فراکسیون زنان مجلس برای کاهش اطاله دادرسی تأکید کرد و متذکر شد: این فرایند پیچیده و طولانی باعث می‌شود که همچنان شاهد تداوم مشکلات برای مردم باشیم.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه بسیاری از مسائل نظام با کمک مردم حل شده است، گفت: بسیاری از مسائل حقوقی زنان نیز با روش‌هایی چون میانجیگری و صلح و سازش و حل اختلافات با استفاده از ظرفیت‌های مردمی قابل حل‌وفصل است.
وی بر همین اساس از نمایندگان زن مجلس خواست که قوه قضاییه را در شناسایی و حل گام‌به‌گام مشکلات حقوقی زنان در دستگاه عدلیه یاری دهند.

مکث
ضرورت حذف گلوگاه‌های فساد

رئیس قوه قضاییه همچنین دیروز در جلسه شورای‌عالی قوه قضاییه با تأکید بر لزوم حذف بسترها و گلوگاه‌های فساد یکی از این بسترهای مهم فسادزا را «زمین» عنوان کرد و گفت: در دوران جنگ اقتصادی از طرفی باید با فساد مبارزه کنیم و از طرفی باید از فعالان اقتصادی که می‌خواهند در چارچوب قانون سرمایه‌گذاری و تجارت کرده و از طریق تولید، نیازهای مردم را تأمین کنند حمایت کنیم. وی از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی نیز خواست که با جداسازی صف کسانی که می‌خواهند به مردم خدمت و در چارچوب ضوابط قانونی منافع خود را تأمین کنند، باکسانی که چوب لای چرخ نظام اقتصادی کشور می‌گذارند و بازار را به هم می‌زنند و نیازمندی‌های مردم را احتکار می‌کنند تا با قیمت گزاف بفروشند، قاطع برخورد کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید