• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 23 شهریور 1400
کد مطلب : 140460
+
-

تاجگذاری در تاجیکستان

حریف امروز پرسپولیس از نمای کاملا نزدیک


جاه‎طلبی؛ این مهم‌ترین عبارتی است که می‌توان در مورد استقلال تاجیکستان به‌کار برد. باشگاهی که زمان کوتاهی از دوران تاسیس‌اش سپری شده اما در همه این مدت، مدام به قهرمانی رسیده و قدم‌هایی رو به جلو برداشته است. استقلال تاجیکستان، 13 سال پیش فعالیت حرفه‌ای‌اش را کلید زد. آنها فقط یک‌سال در رده‌های پایین‌تر فوتبال تاجیکستان بودند و با بردن همه مسابقه‌ها، خودشان را به سطح اول رساندند. این تیم در نخستین تجربه بازی در سطح اول رده باشگاهی تاجیکستان، چهارم شد، اما به مرور زمان، بزرگ‌ترین قدرت فوتبالی این کشور لقب گرفت. آنها در 12سال گذشته، 9بار قهرمان لیگ شدند و رکوردهای قهرمانی در فوتبال تاجیکستان را جابه‌جا کردند. «ایستیکلول» در قهرمانی جام حذفی و سوپرکاپ هم، رکورددار شد تا فاصله قابل توجهی با باشگاه‌های رقیب ایجاد کند. آنها همین حالا هم با 10‌امتیاز اختلاف، صدرنشین لیگ 10‌تیمی تاجیکستان هستند. بردن جام‌های داخلی دیگر برای این باشگاه کافی به‌نظر نمی‌رسد. هدف بعدی آنها، رسیدن به یک موفقیت بزرگ در لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود. استقلال سرخپوشِ دوشنبه، فصل گذشته تا یک قدمی صعود به مرحله گروهی لیگ قهرمانان پیش رفت، اما در آخرین مسابقه پلی آف بازنده شد و دست‌اش به این تورنمنت نرسید. قهرمان همیشگی لیگ تاجیکستان اما در این فصل، مستقیما خودش را به مرحله گروهی رساند و با نتایجی باورنکردنی مثل زدن 4گل به الهلال، به‌عنوان صدرنشین به مرحله حذفی صعود کرد. بدون تردید آنها تا اینجا غافلگیرکننده‌ترین تیم در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان بوده‌اند؛ تیمی که امروز در خانه و در استادیوم 20هزار نفری مرکزی دوشنبه، روبه‌روی یکی از فینالیست‌های فصل گذشته لیگ قهرمانان قرار می‌گیرد. یک چالش بزرگ برای باشگاهی که نمی‌خواهد تنها محدود به رقابت‌ها و افتخارات داخلی بماند.بر خلاف صحبت‌هایی که در رسانه‌ها به گوش می‌رسد، سرمربی استقلال تاجیکستان در آستانه مسابقه با پرسپولیس تغییر نکرده است. لوچنکو همچنان مرد اول نیمکت این تیم به شمار می‌رود، اما نداشتن مدرک درجه یک مربیگری، موجب شده تا استقلالی‌ها نام دیگری را به‌عنوان سرمربی به ای.اف.سی تحویل بدهند. تا اینجا، شرایط کاملا شبیه لیگ برتر خودمان است. نکته جالب دیگر هم این است که آنها روی چمن مصنوعی فوتبال بازی می‌کنند. اتفاقی که باز هم به برخی تیم‌ها در لیگ ایران شباهت دارد. در واقع استقلال دوشنبه، یک تیم مدرن و کاملا توسعه‌یافته نیست. با این حال آنها امیدوارند جرقه‌ای در دیدارهای این فصل لیگ قهرمانان باشند و به‌تدریج به پای ثابت این جام تبدیل شوند. ویتالی لوچنکو با وجود ملیت اوکراینی‌اش، یک مربی داخلی برای استقلال محسوب می‌شود. او در تاجیکستان به دنیا آمده و به‌عنوان سرمربی در تیم ملی جوانان این کشور فعالیت کرده است. ویتالی مدتی هم دستیار سرمربی تیم ملی تاجیکستان بوده و فوتبال این کشور را به خوبی می‌شناسد. او از فوریه2020، رسما سرمربیگری استقلال دوشنبه را بر عهده گرفته است.
دو مهره اوکراینی، کلیدی‌ترین نفرات خارجی حریف پرسپولیس به شمار می‌روند. آندری میسچنکو البته در دیدار امروز به‌دلیل محرومیت غایب است، اما اولکسی لارین در قلب خط دفاعی برای این تیم به میدان خواهد رفت. استقلال معمولا با روش 2-5-3به زمین مسابقه قدم می‌گذارد. پیتر پتف بلغار در پست هافبک دفاعی، یکی از مهره‌های تازه‌وارد این باشگاه است. ریوتا نوما هم از ژاپن در این تیم دیده می‌شود که البته چند دیدار گذشته را روی نیمکت سپری کرده است. منوچهر جلیل‌اف باتجربه و رستم سورویوف جوان، ترکیب جذابی را برای خط حمله باشگاه تاجیکی می‌سازند. 2مهاجم با خصوصیات متفاوت که مکمل‌های خوبی برای هم محسوب می‌شوند.
«در اوج جدیت تمرین کرده‌ایم. به پرسپولیس احترام می‌گذاریم، اما هیچ ترسی از آنها نداریم. بازی خودمان را می‌کنیم و فقط برای برد به زمین می‌رویم». جملات کاپیتان استقلال تاجیکستان قبل از نبرد حساس با سرخ‌پوشان ایران، نشان می‌دهد که آنها از اعتماد به نفس خوبی برای این مسابقه خانگی برخوردار هستند. این باشگاه فقط یک برد دیگر تا تبدیل شدن به شگفتی‌ساز بزرگ این فصل لیگ قهرمانان نیاز دارد، اما رقیب این تیم هم، تیم بسیار سرسختی به‌نظر می‌رسد. تیمی که می‌خواهد موفقیت فصل گذشته‌اش در غرب آسیا را تکرار کند و این بار حتی در آخرین قدم آسیایی‌اش هم، فرصت لمس جام قهرمانی را به‌دست بیاورد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید