• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 23 شهریور 1400
کد مطلب : 140438
+
-

ایثارگران/ ایثارگرانی که می‌توانند تا ۳۵سال خدمت کنند

برابر بند «الف» ماده۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری، کارمندان مشاغل تخصصی که دارای تحصیلات دانشگاهی در مقطع کارشناسی‌ارشد و بالاتر باشند با درخواست خود می‌توانند تا ۳۵سال خدمت کنند.
در بند «ر» ماده۸۷ قانون برنامه 5ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران آمده است:
«ایثارگرانی که به موجب قوانین و مقررات مربوط از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر بهره‌مند هستند با داشتن مدرک کارشناسی، مشمول بند«الف» ماده۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری بوده و می‌توانند تا 35سال خدمت کنند.
بنابراین مستند به این بند، ایثارگران با داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی و بدون درنظر گرفتن مشاغل تخصصی می‌توانند تا ۳۵سال در دستگاه‌های اجرایی مشغول خدمت باشند.
حوزه شمول بهره‌مندی از این قانون، ایثارگرانی هستند که به موجب مقررات، دارای حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی بوده و با بهره‌مندی از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر می‌توانند تا ۳۵سال خدمت کنند.
در بند«الف» ماده۱ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، شهید، مفقودالاثر، جانباز، اسیر، آزاده و رزمنده ایثارگر شناخته می‌شوند.
برابر بند«ز» ماده۸۸ قانون برنامه ششم توسعه، فرزندان شهدا از کلیه امتیازات و مزایای مقرر در قوانین و مقررات مختلف برای شخص جانباز 50درصد و بالاتر به استثنای تسهیلات خودرو، حق پرستاری، کاهش ساعت کاری و حالت اشتغال برخوردارند. لذا فرزندان شهدا نیز با دارا بودن مدرک کارشناسی، مشمول این مصوبه مجلس هستند.
البته رزمندگان با حداقل 6‌ماه حضور داوطلبانه در جبهه برابر جز۶ بند«ث» ماده۸۸ می‌توانند از این مزایا بهره‌مند شوند. بنابراین رزمندگان غیرداوطلب و یا دارای کمتر از 6‌ماه خدمت داوطلبانه در جبهه مشمول این قانون نخواهند بود.
در بند«چ» ماده۸۷ قانون برنامه ششم توسعه، جانبازانی که به خدمت اعاده می‌شوند را بدون قید دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی مشروط بر آنکه سن آنان کمتر از ۶۵سال باشد، مشمول ادامه خدمت تا ۳۵سال دانسته است.»
آیا مقنن قصد داشته، جانبازان اعاده به خدمت شده را از سایر ایثارگران درخصوص دارا بودن شرط مدرک تحصیلی کارشناسی برای خدمت تا ۳۵سال استثنا کند؟ پاسخ به این سؤال و رفع ابهام برعهده مجلس شورای اسلامی است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید