• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
یکشنبه 21 شهریور 1400
کد مطلب : 140249
+
-

خبرهای کوتاه/ پاکسازی آلودگی نفتی از رودخانه اروند

عملیات مهار آلودگی ناشی از مشتقات نفتی در رودخانه اروند توسط تیم عملیاتی مقابله با آلودگی بندر آبادان پس از چهار روز به اتمام رسید. رضا سفاری، مدیر بنادر و دریانوردی آبادان با اعلام این خبر گفت: پس از مشاهده آلودگی نفتی در سطح آب رود اروند و نزدیک اسکله‌های بندر آبادان در روز سه‌شنبه مورخ ۱۶ شهریورماه ۱۴۰۰، سریعاً تیم عملیاتی مقابله با آلودگی از بندر آبادان به محل موردنظر اعزام شد. به گزارش ایسنا، وی افزود: وسعت آلودگی از پالایشگاه نفت آبادان تا شیلات این شهرستان با دو کیلومتر طول و ۵۰ متر عرض بود. مدیر بنادر و دریانوردی آبادان افزود: پس از چهار روز تلاش، عملیات با موفقیت به پایان رسید و هم‌اکنون با اقدام به‌موقع تیم عملیاتی، هیچ‌گونه آلودگی نفتی در اروندرود مشاهده نمی‌شود.

   تلاش برای تعیین حقابه مناسب برای تالاب بندعلیخان
رئیس اداره مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق اداره کل محیط‌زیست استان تهران گفت: برنامه مدیریتی تالاب بندعلیخان در دستور کار است و با تامین اعتبار و همکاری دستگاه‌ها می‌توان مشکلات این تالاب را احصا و راهکار حل آنها را اجرا کرد. امیرعباس احمدی به ایسنا گفت: قصد داریم برای تالاب بندعلیخان حقابه زیستی مناسبی را تعریف کنیم چون بندعلیخان تالاب فصلی است و از رودخانه شور تغذیه می‌کند که از آب آن بیشتر برای کشاورزی استفاده می‌شود. وی افزود: وقتی بارندگی در تهران شروع می‌شود روانا‌ب‌ها وارد محدوده بندعلیخان می‌شود که البته در طول مسیر و در جریان شست‌وشوی جوی‌ها ضایعات و زباله‌های پایتخت نیز به تالاب وارد می‌شوند. براساس این خبر، حوزه تالاب بندعلیخان ۱۳۵هزار هکتار است و این تالاب در ۳۵ کیلومتری جنوب شهرستان ورامین قرار دارد. تالاب بندعلیخان همچنین تنها زیستگاه آبی پارک ملی کویر و پذیرای پرندگان مهاجر در فصل مهاجرت است.

   آغاز بهره‌برداری از بزرگ‌ترین شهر زیرزمینی ایران
بزرگترین شهر زیرزمینی ایران در تفرش با حضور کاوشگران باستان‌شناسی دانشگاه نیشابور مورد بررسی، کاوش و بهره‌برداری قرار گرفت. مهدی موسوی‌نیا، رئیس هیأت کاوش‌های باستان‌شناسی شهر زیرزمینی تفرش به پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری اعلام کرد: شهر زیرزمینی تفرش در استان‌مرکزی با ۱۵۰ هکتار وسعت و سه طبقه استقراری، وسیع‌ترین محوطه دستکند ایران و یکی از بزرگ‌ترین محوطه‌های زیرزمینی در خاورمیانه و دنیای باستان‌شناسی است. او با بیان اینکه این محوطه در دوره سلجوقی ساخته و در اواخر این دوره پس از پر شدن چاه‌های ارتباطی آن، متروک شد، تصریح‌کرد: کشف قطعه سفال‌هایی از دوره ایلخانی تا قاجار در طبقات فوقانی، نشان می‌دهد پس از متروک شدن محوطه، بخش‌هایی از آن ولو به‌صورت محدود پس از دوره سلجوقی مورد استفاده قرار گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید