• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 21 شهریور 1400
کد مطلب : 140231
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/XDzAo
+
-

درنگی بر کتاب «ملکه تهی‌دست»، نوشته مهدی میرکیایی

روایت داستانی از استعمار انگلیس

نقد
روایت داستانی از استعمار انگلیس

مجموعه «سرگذشت استعمار» نوشته مهدی میرکیایی، معرف تاریخ استعمار به زبانی ساده برای نوجوانان است. مخاطبان با خواندن این مجموعه علاوه بر آگاهی از تاریخ و سرگذشت جهان در قرن‌های اخیر، از سیاست‌های استعماری قدرت‌های بزرگ و نحوه شکل‌گیری آنها اطلاع پیدا می‌کنند. ملکه‌ تهی‌دست، جلد پانزدهم از این مجموعه به تازگی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

وقایع جذاب و دراماتیک تاریخی
با توجه به پررنگ‌تر شدن فضای مجازی در زندگی کودکان و به‌ویژه نوجوانان، نوشتن کتاب جذاب برای آنان دشوار است و این امر مستلزم مخاطب‌شناسی دقیق است تا نویسنده بتواند خواننده را تا پایان کتاب با خود همراه کند. انتخاب قالب‌های جدید و خاص و جذابیت‌های دراماتیک برای این نوشتن رمان نوجوان امری ضروری است.
میرکیایی با آگاهی کامل از این مسئله برای نگارش کتاب‌های «سرگذشت استعمار»، وقایع جذاب و دراماتیک تاریخی را به زبان امروزی برای قشر نوجوان انتخاب‌ کرده‌است و با زبان داستان، وقایع و اطلاعات مستند و مهم تاریخی را به خواننده منتقل می‌کند.
جلد پانزدهم این مجموعه، به شروع طمع‌ورزی‌ها و قدرت گرفتن بریتانیا در زمان ملکه الیزابت در اوایل قرن17 می‌پردازد. انتخاب عنوان «ملکه‌ تهی‌دست» برای این جلد هم کنجکاوی مخاطب را بر می‌انگیزد و هم نشان می‌دهد که شکوه و عظمت انگلیس امری بدیهی نبوده و با چپاول و غارت ثروت‌ کشورهای شرقی به شکوه و قدرت رسیدند و بزرگ‌ترین نیروی دریایی جهان را شکل دادند تا زمینه‌ساز فتوحات آنها در قرن‌های بعدی باشد.

جذابیت متن با تکنیک داستان
یکی از نقاط قوت این کتاب، روان بودن روایت است و نویسنده تلاش می‌کند با زبان ساده مخاطب نوجوان خود را با تاریخ شروع استعمار انگلیس آشنا کند. به علاوه نویسنده دچار تکلف نمی‌شود و با سیری ملایم و انتخاب عناوین جذاب برای هرکدام از داستان‌ها، مخاطب را خسته نمی‌کند و او را به آسانی در مسیر داستان با خود همراه می‌کند، اما در عین حال سعی دارد با مفاهیم داستان، چالش ایجاد کرده و مخاطب را به فکر وادارد. خدمتکار اسقف، جاسوس هلندی‌هاست، ملکه فقیر به‌دنبال جزایر جادویی شرق، رقیبی خطرناک و بی‌رحم وارد میدان شده است، بامردم مهربان باشید ولی اگر لازم شد به زور تازیانه برپشت آنها سوار شوید، مرد ژاپنی جاسوس انگلیسی‌‍‌هاست، انگلیسی‌ها با رافلز کار کشته برمی‌گردند، سلطان جوهر سنگاپور را به رافلز می‌فروشد، اگر به این پرچم اهانت شود، سرکش‌های بینی‌دراز، کشوری که اشغال شده حق تجارت ندارد، آنها دزد دریایی هستند، امپراتوری آسمانی، یک تیر و سه نشان، موش پیر کله‌شق و میمون‌های انتحاری، عناوین داستان‌های این جلد را تشکیل می‌دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید