• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
شنبه 8 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14020
+
-

از بیمه باربری تا طرح ساماندهی

بیش از 10سال است که باربرانی که با کارت‌های شناسایی مخصوص مشغول به‌کار هستند می‌توانند از طریق سازمان تامین اجتماعی تحت پوشش بیمه درمانی و بازنشستگی قرار گیرند.

برابر بند «ض» تبصره ١٤ قانون بودجه سال٨٦ کل کشور، منحصرا باربرانی که فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای باشند می‌توانند با بهره‌مندی از کمک دولت به میزان ٢٠درصد و پرداخت ٧درصد حق‌ بیمه برمبنای حداقل دستمزد مصوب شورای‌عالی کار از تعهدات قانونی مربوطه شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت و نیز از خدمات درمانی این سازمان برخوردار شوند.

اشتغال به‌کار در شغل باربری و نیز عدم‌رابطه کارگری و کارفرمایی از شرایط اصلی برای تداوم بیمه‌پردازی این قبیل افراد است. همچنین بازرسان سازمان تامین اجتماعی هر چند‌ماه یک‌بار از محل کار باربران بازرسی به عمل می‌آورند و چنانچه افراد مذکور شرایط فوق را نداشته یا تغییر شغل داده باشند امکان بیمه‌‌پردازی و همچنین برخورداری آنان از تسهیلات درنظر گرفته شده میسر نخواهد بود.

امکان برخورداری باربران از بیمه خویش فرما با توجه به سختی کار آنها به اعتقاد کارشناسان امکان بسیار مناسبی برایشان محسوب می‌شود اما بسیاری از باربران به خاطر میزان درآمد پایینشان امکان پرداخت حق بیمه ماهانه را ندارند و در عمل پاسخ عده زیادی از آنها به این پرسش که «بیمه هستید یا خودتان را بیمه کرده‌اید؟» منفی است.

در این بین، فعالان اجتماعی معتقدند که سازمان‌های حمایتگری همچون بهزیستی و تامین اجتماعی بهتر است با تحت پوشش قرار دادن این افراد در زمینه ارائه خدمات بیمه‌ای به آنها کمک کنند؛ موضوعی که احمد مسجدجامعی-‌عضو اصلاح‌طلب شورای شهر- هم مدتی پیش در بازدید از بازار تهران و پس از گفت‌وگو با تعدادی از باربران بر آن تاکید کرده بود. او گفته بود درباره طرح بیمه باربران بازار با همکاری سازمان‌های بهزیستی و تامین اجتماعی تصمیم‌گیری خواهد شد.

همچنین در کنار ارائه خدمات بیمه به باربران، از حدود 2 سال پیش شهرداری تهران و چند شهر دیگر از جمله تبریز که اتفاقا بزرگ‌ترین بازارهای کشور را هم در اختیار دارند طرحی را با عنوان ساماندهی باربران کلید زده‌اند و به گفته مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل کالای تهران (پیک بادپا) بیش از هزار نفر از باربران که از چرخ‌دستی برای حمل کالا و بار در منطقه 12 استفاده می‌کنند کارت شناسایی دریافت کرده‌اند.

طرح ساماندهی باربرها در منطقه 12 شامل 2 بخش است که بخش اول مربوط به شناسایی، پلاک‌دار کردن چرخ‌دستی‌ها و استفاده از لباس‌های متحدالشکل توسط باربرهاست. اطلاعات این افراد وارد سیستم طرح ساماندهی می‌شود تا بعد از تایید، کارت شناسایی مبنی بر فعالیت این افراد در محدوده بازار صادر شود.

همچنین فاز دوم طرح ساماندهی باربرهای بازار، نظم‌بخشی و نظارت روی عملکرد این افراد از سوی شهرداری است. مسئولان شرکت پیک بادپا با بیان اینکه با اجرای طرح ساماندهی پیاده‌راه‌های محدوده بازار، حمل کالا و بار نیز در این محدوده ساماندهی خواهد شد اعلام کرده‌اند: «با توجه به اینکه شمال بازار تهران پیاده‌راه شده است (این محدوده از چهارراه گلوبندک تا خیابان سیروس را شامل می‌شود) خودرویی نمی‌تواند وارد این محدوده شود و به ‌همین دلیل صاحبان صنایع و کسبه‌ای که قصد حمل کالاهای خود از داخل بازار به سمت خیابان ناصر‌خسرو و میدان امام‌خمینی(ره) را دارند باید از چرخ‌دستی‌ها استفاده کنند».

این خبر را به اشتراک بگذارید