• یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 4 ذی القعده 1445
  • 2024 May 12
شنبه 8 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14017
+
-

می توانیم به شهر انسان‌محوربازگردیم

تجربه جهانی
می توانیم به شهر انسان‌محوربازگردیم

برخی کشورهای اروپایی مثل هلند، ‌اتریش، ‌آلمان و... که البته بهترین‌شان فنلاند است ، در کشورهای اسکاندیناوی، بازگشت به شهر انسان محور را به‌خوبی پیش برده اند و با فرهنگ خودشان ماجرا را حل کرده‌اند؛ درحالی‌که ما انتظار داریم دولت،مشکل را حل کند. دولت خودش را هم بکشد نمی‌تواند برای فرهنگ کاری کند. در آن کشورها مدار زندگی، انسان است. نیازهای روزمره را خودشان برای خودشان تعریف می‌کنند. فعالیت‌هایی مثل کار، ‌تفریح، مطالعه و... را به‌طور دقیق در برنامه‌شان گنجانده‌اند و اجرا می‌کنند. این اتفاق در حوزه شهرسازی هم متبلور شده است. مردم ترجیح می‌دهند حتی در سردترین روز، ‌ورزش همگانی داشته باشند؛ پس این موضوع به صورت خودکار، نیاز به پارک‌های بزرگ و مسیرهای پیاده را در شهر دیکته می‌کند. به انسان اهمیت می‌دهند و می‌گویند انسان باید بتواند راه برود و هوای سالم تنفس کند. پس اصل اول زندگی شهری‌شان پیاده‌مداری و راهواری‌است و بعد از آن دوچرخه؛ ‌مرحله بعد وسایل حمل‌ونقل عمومی و مرحله آخر خودروی شخصی! خود مردم اینگونه انتخاب کرده‌اند.

ما نیز در کشورمان به مرحله ای رسیده ایم که موضوع شهر انسان‌محور را مورد توجه قرار دهیم  اما هنوز گسترش پیدا نکرده. باید آموزش ببینیم که خودمان مهم هستیم؛ استراحت‌مان، ‌کارمان، ‌خواب شبانه‌مان و... مهم است.

شهرهای کوچک ما مثل نائین، ‌نطنز، ‌زواره و  ‌اردکان هنوزتا حدودی انسان محور هستند اما باز هم خودرو به این شهرها هجوم آورده است. بافت قدیم شهری مثل سمنان بر اثر ساخت‌وسازهای متکی بر مدرنیته و خریدوفروش املاک، درحال خالی‌شدن است. هم اکنون قسمت اعظم شهرهای انسان‌مدارمان داخلش خالی‌است. شهر قدیم یزد حدود 2هزار هکتار وسعت داشت اما سیر تحول حاکم بر شهر، موجب شد که قسمت مرکزی شهر خالی شود؛ درحالی‌که اگر دوباره جمعیت به این بخش شهر بازگردد می‌شود شهر انسان‌محور. مردم هم دیگر به این قسمت شهر نمی‌روند. جاذبه‌های عصر مدرن چنان مردم را جذب کرده که دیگر به آنجا نمی‌روند و می‌گویند اگر می‌خواهید به اینجا بیاییم راه را برای اتومبیل باز کنید که باز همان می‌شود که اکنون دچارش هستیم؛ درحالی‌که در هلند، اتریش، ایتالیا و کشورهای اسکاندیناوی، برای حفظ بخش‌های قدیمی شهر، از ‌خودروهای کوچک استفاده می‌کنند. با تمام این‌ها ما می توانیم به شهر انسان محوربازگردیم ، زمان می برد اما می توانیم.ما تازه متوجه ماجرا شده‌ایم. یکی از راه‌های برگشت، استفاده از تکنولوژی آی‌تی است. بسیاری از حرکت‌ها را می‌توانیم از طریق ‌آی‌تی حذف کنیم. این موضوع باید گسترش پیدا کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید