• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 20 شهریور 1400
کد مطلب : 140138
+
-

آماده شدن جهان برای همزمانی کرونا و آنفلوآنزا

دانش
آماده شدن جهان برای همزمانی کرونا و آنفلوآنزا

با نزدیک شدن به فصل سرما کشورهای مختلف خود را برای مقابله با موج جدیدی از بیماران آماده می‌کنند و حتی شرکت‌های داروسازی می‌خواهند واکسن ترکیبی کووید-۱۹ و آنفلوآنزا به بازار بفرستند.
ترکیبی از واکسن کووید-19 و آنفلوآنزا احتمالا تا اواخر زمستان، برای مقابله با بحران همزمانی این 2بیماری به بازار می‌آید تا نگرانی از احتمال ابتلای همزمان به این بیماری‌ها، هم در کادر درمان هم مردم کمتر شود.
نزدیک شدن به فصل آنفلوآنزا در شرایطی که کرونا با سویه‌های جدید همچنان در دنیا جولان می‌دهد، دورنمای ترسناکی تصویر می‌کند. بسیاری از محققان و متخصصان معتقدند درصورتی که واکسن‌های آنفلوآنزا به‌موقع تزریق نشوند اثربخشی خود را از دست می‌دهند و عملا سدی در برابر این ویروس ایجاد نمی‌کنند. با این حال تنها خبر خوب این است که طبق داده‌های پزشکان در آمریکا، سال گذشته میزان ابتلا به آنفلوآنزا به‌دلیل استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و قرنطینه، بسیار پایین‌تر از سال‌های گذشته بود. اما به هر حال ابتلا به آنفلوآنزای فصلی می‌تواند در شرایطی که سیستم درمانی درگیر هجوم بیماران کرونایی است، بیمارستان‌ها را دچار مشکل اساسی کند.
برای حل این مشکل شرکت‌های دارویی دست به‌کار شده‌اند. بر همین اساس، شرکت آمریکایی مدرنا واکسن تک دوز را که ترکیب واکسن تقویتی کووید-19 و تقویتی در برابر آنفلوآنزاست، در دست توسعه دارد. استفان بانسل، مدیر اجرایی شرکت مدرنا می‌گوید: هم‌اکنون اولویت اول ما این است که یک واکسن تقویتی سالانه تنفسی وارد بازار دارو کنیم و قصد داریم به‌طور مداوم آن را به‌روز و مناسب‌سازی‌ کنیم.
مدرنا چندین واکسن کاندیدای آنفلوآنزا در دست توسعه دارد. اما این واکسن جدید ترکیبی از واکسن آنفلوآنزا به همراه واکسن کووید-19 است. واکسن کووید-19 مدرنا پیش از این و در دسامبر2020 مجوز استفاده اضطراری برای بالای 18‌ساله‌ها را در کانادا و آمریکا دریافت کرد. این واکسن از سوی وزارت بهداشت کانادا برای افراد 12تا17ساله در آگوست گذشته مجوز گرفته است و این شرکت در حال سپری کردن یک دوره کارآزمایی برای دریافت مجوز واکسن کودکان شش‌ماهه تا 12ساله است.
شرکت نوواواکس نیز هفته گذشته اعلام کرد مراحل اولیه مطالعه آزمایشی روی ترکیب واکسن کووید-19 و آنفلوآنزا را آغاز کرده است.
شرکت‌کنندگان ترکیبی از واکسن کووید-19 در دست ساخت این شرکت به‌نام NVX-CoV2373 و واکسن آنفلوآنزایNanoFlu  را به‌همراه یک کمکی یا تقویت‌کننده واکسن دریافت خواهند کرد.
گرگوری گلن، رئیس تحقیقات و توسعه نوواکس در بیانیه‌ای گفت: ترکیبی از این دو واکسن ممکن است به یک اثربخشی چشمگیر بینجامد و به سطح بالایی از حفاظت در برابر کووید-19 و آنفلوآنزا با تنها یک واکسن منجر شود.
شرکت نوواکس در ‌ماه می گفته بود که انتظار دارد واکسن‌های ترکیبی آنفلوآنزای فصلی و  کووید-19 در مبارزه با انواع جدید کووید بسیار مهم و مؤثر باشند. واکسن آنها با نام علمی NanoFlu/NVX-CoV2373 در مطالعات پیش بالینی پاسخ ایمنی بسیار خوبی در برابر آنفلوآنزاهای نوعAوB و ویروس کرونا نشان داده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید