• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 8 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14013
+
-

ملاقات تهران با هالیوود

بازتاب جشنواره جهانی فیلم فجر در رسانه‌های جهان

دریچه
ملاقات تهران با هالیوود

ندا لهردی
جشنواره جهانی فیلم فجر امسال، آخرین روز تقویمش را هم خط زد و بالاخره سالن­‌های سینمای کاخ جشنواره آرام گرفتند. رویدادها و اتفاقات این جشنواره اما توانستند توجه بسیاری از رسانه‌های دنیا را جلب کنند و تیترهای مختلفی را به‌خود  اختصاص بدهند. ورود فیلمساز قدیمی و شناخته شده آمریکایی به تهران برای شرکت در این جشنواره اما بیشتر از هر رویداد دیگری خبرساز شد.

 تا جایی که هالیوودریپورتر صحبت­‌های الیور استون علیه آمریکا را تیتر کرد. این وب­سایت نوشت: « الیور استون که به‌عنوان یکی از مهمانان سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر برای نخستین بار به تهران رفته است، به‌شدت سیاست‌های دولت آمریکا و مشخصا دونالد ترامپ و وزیر امور خارجه این کشور در منطقه خاورمیانه را محکوم کرد. او که زمانی جورج دابلیو بوش، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا را به جان وین تشبیه کرده بود، به خبرنگاران ایرانی گفته است ترامپ درست مانند بیلزباب (نامی که به شیطان و ابلیس داده می‌شود) است.» به گزارش هالیوودریپورتر، استون که برای نخستین بار به ایران رفته است با اشاره به نشست اخیر ترامپ با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه درباره تجدیدنظر در مورد توافق هسته­‌ای با ایران، گفت مکرون یک مرد جوان است که درک درستی از تاریخ و سنت­‌های اصیل فرانسه ندارد و به‌دنبال استعمار و امپریالیسم است. او پادشاهی عربستان را هم در به‌هم‌ریختن نظم سیاسی خاورمیانه مقصر دانست.

صحبت­‌های الیور استون در نشست خبری در حاشیه جشنواره جهانی فیلم فجر توجه رسانه‌های مهم دیگری مانند سانفرانسیسکوکرونیکل و آسوشیتدپرس را هم جلب کرد.

سانفرانسیسکوکرونیکل نوشت: «الیور استون در نخستین دیدارش از ایران، ایالات متحده آمریکا را یک دولت قانون‌شکن در سطح بین‌المللی دانست و اعلام کرد که آمریکا می­‌خواهد خاورمیانه را دچار آشفتگی کند.» آسوشیتدپرس اما با اشاره به دیگر سخنان استون نوشت: «استون در کنفرانس خبری در تهران مدعی شد که آزادی در آمریکا ساختگی است و یک فیلمساز نمی‌تواند فیلمی انتقادی علیه سیاست‌های خارجی ایالات متحده بسازد.» با این همه حتی با جنجال‌های ورود الیور استون به تهران، حضور جین پیر لئو بازیگر فرانسوی و فرانکونرو بازیگر معروف ایتالیایی در ورک­شاپ‌هایی در حاشیه جشنواره جهانی فیلم فجر حسابی خبرساز شد.

دویچه‌وله هم با اشاره به اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر قدیمی‌ترین جشنواره فیلم آسیاست، تیتر زد: « ملاقات تهران با هالیوود» خبرنگار دویچه‌وله سراغ رضا میرکریمی، دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر رفته و درباره اهداف این جشنواره و تغییراتی که در سال‌های گذشته کرده، پرسیده است. این در حالی است که افتتاح سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با نمایش فیلم «آن‌سوی ابرها» به کارگردانی مجید مجیدی توانست توجه یورونیوز را جلب کند تا وب­سایت خبری آن به نقد این فیلم و بررسی کارنامه فیلمسازی مجیدی بپردازد.

این خبر را به اشتراک بگذارید