• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 8 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14012
+
-

در مسیر بلوغ

پرونده سی‌وششمین جشنواره فجر جهانی بسته شد

در مسیر بلوغ

مسعود میر/ خبر‌نگار
جشنواره اردیبهشتی فجر با هوایی بهاری به کارش پایان داد. مهمانان بسیاری آمدند و حالا می‌توان کم‌کم ادعا کرد که جشنواره فجر مسیر بلوغ خود به‌عنوان یک جشنواره واقعا بین‌المللی را هرچند آرام ولی درست طی می‌کند. پنجشنبه شب در تالار وحدت تکلیف برندگان جشنواره سی‌‌وششم مشخص شد تا پرونده این دوره هم با دبیری رضا میرکریمی بسته شود؛ مردی که ثابت کرده برخلاف نظر خیلی‌ها، در ایران می‌شود کارگروهی را با نمره مطلوب به سرانجام رساند. او حالا با این کارنامه کوتاه‌مدت نشان داده که دبیری لایق، متعهد و البته بدون بریز و بپاش‌های بی‌خود و خرج‌تراشی‌های بی‌دلیل بسیاری دیگر در رویدادهای مشابه است.جشنواره جهانی فجر حالا به فرداهایی بهتر چشم دوخته و این یعنی سینمای ما با اعتبار خوبش حالا می‌تواند بیش از پیش به جشنواره‌ای دل ببندد که در قواره‌های جهانی است.



حاشیه‌های یک اختتامیه بدون اتلاف وقت

شاید مهم‌ترین وجه تمایز اختتامیه جشنواره به‌کارگیری تلاش فراوان برای برگزاری بدون اتلاف وقت آن بود که رامبد جوان به‌عنوان مجری هم به آن اشاره کرد.همسر رامبد جوان (نگار جواهریان‌) هم در روزهای برپایی جشنواره مسئولیت اجرایی کاخ جشنواره را بر عهده داشت. رامبد در همان ابتدای مراسم ضمن تشکر از سینماگرانی که مسئولیت برگزاری این جشنواره را بر عهده داشتند به شوخی به خستگی مفرط و کار زیاد همسرش در روزهای جشنواره اشاره کرد و گفت همسرش کلی کاهش وزن داشته است و خودش هم چون مدام در حال رفتن به سالن‌های مختلف سینما چارسو برای تماشای فیلم بوده لاغر شده است.

      رامبد جوان حضور مهمانان خارجی جشنواره در هتل‌های مرکز شهر تهران را موضوع مهمی دانست و گفت:« دیگر مثل سابق مهمانان را به هتل‌های بالای شهر نمی‌برند و در هتل‌های مرکز شهر تهران اسکان داده می‌شوند تا در جریان زندگی در میانه شهر ما باشند.»

      رضا میرکریمی دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر امسال سومین دوره این جشنواره را دبیری کرد و وقتی برای سخنرانی روی سن آمد تأکید کرد: «هیچ کار بزرگی اتفاق نمی‌افتد مگر با وجود یک تیم خوب و من این تیم را داشتم.» او از همه اهالی سینما و اهالی رسانه و مهمانان هم تشکر کرد و گفت: «حتی از کسانی که تلاش کردند حاشیه منفی ایجاد کنند تشکر می‌کنم؛ همین که جشنواره برایشان مهم بوده از آنها سپاسگزارم.»

      وقتی رامبد جوان می‌خواست از رضا کیانیان که رئیس کاخ جشنواره جهانی فیلم فجر بود دعوت کند تا برای اهدای جایزه بخش اخلاق محمد امین(ص) روی سن حاضر شود با شوخی گفت: «آقای کیانیان در ایام جشنواره به‌عنوان رئیس کاخ جشنواره با اخلاق خوش و گاهی هم با اخلاق «اوم...» در کنار ما بود!»

کیانیان بعد از حضور روی صحنه گفت: «افتخار می‌کنم که این جایزه محترم را 3سال است من اهدا می‌کنم. این جایزه اخلاق است. این جایزه برای من پس گردنی خوبی است یعنی بچه خوبی باش و من سعی می‌کنم بچه خوبی باشم. او سپس با شیطنت همیشگی خود گفت: از یکی از همشهریانم که مشهدی است دعوت می‌کنم به صحنه بیاید؛ سیدعباس صالحی.»
او البته دقایقی بعد گفت من چون جناب وزیر را دوست و همشهری خودم می‌دانم ایشان را اینگونه خطاب کردم.

وزیر ارشاد هم در سخنان کوتاهی تأکید کرد: «در دنیای امروز خیلی‌ها در تلاش هستند ایران را با چهره دیگری نشان دهند اما اهالی هنر ایران همچون شاعران، سینماگران و صاحبان قلم تلاش می‌کنند تا ایران را با چهره واقعی آن نشان دهند.» صالحی خطاب به مهمانان خارجی با ابراز خوشحالی از میزبانی ایران به‌عنوان کشوری که زبان آن شعر و ادبیات است، گفت:« ایران کشوری است که با زبان شعر خود را به جهان معرفی کرد ولی امروز به غیراز زبان شعر خیلی‌ها در تلاش هستند تا با زبان سینما نیز ایران را به جهان معرفی کنند.»

      یکی از جذاب‌ترین بخش‌های مراسم اختتامیه که البته بیشتر مدعوین ایرانی را سر ذوق آورد اجرای زنده موسیقی توسط شهرام ناظری و پسرش حافظ بود.




      نگار جواهریان: انبوه مخاطب نشان بلوغ جشنواره است



مدیر اجرایی کاخ جشنواره به سبب حساسیت کارش در روزهای جشنواره معمولا تا نیمه‌های شب در پردیس چارسو مشغول پیگیری کارها بود. او در آخرین شب برپایی جشنواره در پاسخ به این سؤال همشهری که کدام معیار برای او و همکارانش نشان از بلوغ بیشتر جشنواره نسبت به سال قبل داشت گفت: «شاید اگر بخواهم خیلی آماری و از منظر یکی از کارکنان جشنواره به این سؤال پاسخ بدهم باید به معیارهای فراوانی اشاره کنم اما به گمانم شاید یک موضوع بیش از هر چیز برای من و همکارانم بیشتر به چشم می‌آید و آن هم میزان استقبال از جشنواره است که سیر صعودی بی‌نظیری را ثبت کرده است.» جواهریان در توضیح این موضوع گفت:« به‌عنوان مثال سال گذشته در نخستین روز و نخستین سانس نمایش فیلم در جشنواره ما با جمعیتی حدود 300نفر مواجه بودیم اما امسال این عدد در همان زمان مشابه بیش از 700نفر بود.»



مکث

همه برندگان فجر جهانی

جایزه صلح

دیپلم افتخار به فیلم «معدنچی» به کارگردانی هانا اسلک محصول اسلوونی و کرواسی
جایزه صلح جشنواره برای یک عمر دستاورد هنری به ریتی پان کارگردان کامبوجی


جایزه نتپک

فیلم «هندی و هرمز» به کارگردانی عباس امینی از ایران


جایزه بین‌الادیان

فیلم «گندم» به کارگردانی سمیح کاپلان اوغلو محصول ترکیه، آلمان، فرانسه، سوئد و قطر


جایزه بهترین فیلم اول

فیلم «درساژ» به کارگردانی پویا بادکوبه از ایران


جایزه محمد امین(ص)

مجید مجیدی برای فیلم «آن سوی ابرها» محصول هند


جوایز آسیایی

بهترین فیلم کوتاه: «بچه خور» به کارگردانی محمد کارت محصول ایران
بهترین کارگردان: مریم بحرالعلومی برای فیلم «پاسیو» از ایران
جایزه بهترین فیلم آسیایی: «پدر و پسر» به کارگردانی دونگ دینگ لونگ محصول ویتنام


جوایز مسابقه بین‌الملل

لوح تقدیر به فیلم «آقای گوزن» به کارگردانی مجتبی موسوی محصول ایران
جایزه بهترین فیلم کوتاه به فیلم «وفاداری» به کارگردانی تاتیانا فدوروسکایا محصول روسیه
جایزه ویژه هیأت داوران به ریچارد کندریک فیلمبردار فیلم «ترانه گرانیت» محصول ایرلند و کانادا
جایزه بهترین بازیگر زن برای ماهور الوند بازیگر فیلم «هت تریک» محصول ایران
جایزه بهترین بازیگر مرد برای لئون لوچف بازیگر «معدنچی» محصول اسلوونی و کرواسی
جایزه بهترین فیلمنامه برای رامتین لوافی برای فیلم «هت تریک» محصول ایران
جایزه بهترین کارگردانی برای الکسی گرمن جونیور برای فیلم «دولتوف» محصول روسیه، لهستان و صربستان
جایزه بهترین فیلم برای میلکو لازاروف برای فیلم «آگا» از بلغارستان، آلمان و فرانسه

این خبر را به اشتراک بگذارید