• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 8 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14011
+
-

عباس عطار درگذشت

خبر‌
عباس عطار درگذشت

«عباس، عکاسی که با نور می‌نوشت، در ۷۴ سالگی در پاریس درگذشت.» خبر آژانس عکاسی مگنوم از درگذشت عباس عطار با این جمله آغاز می‌شود. عباس عطار یکی از عکاسان بین‌المللی ایرانی بود. کسی که بیش از 30سال برای آژانس بین‌المللی عکس مگنوم عکاسی کرد و از سال 1998تا2001ریاست دوره‌ای آن را به‌عهده داشت.

عباس عطار در سال 1323در خاش به دنیا آمد. 10ساله بود که به همراه خانواده‌اش از ایران مهاجرت کرد. عطار در رشته روزنامه‌نگاری و ارتباطات در انگلستان تحصیل کرد. در طول سال‌های بعد بارها به ایران برگشت و از کشور خودش عکاسی کرد. عکس‌های او از ایران در کتابی با عنوان «روزشمار ایران ۲۰۰۲–۱۹۷۱» منتشر شده است.

او از اتفاقات بسیاری در سراسر دنیا عکاسی کرده است. انقلاب الجزایر، جنگ ویتنام، درگیری‌های ایرلند و مبارزه مردم آفریقای جنوبی علیه آپارتاید ازجمله اتفاقاتی است که عباس عطار آنها را با دوربین خود به ثبت رسانده است. عکس‌های او از انقلاب اسلامی ایران شهرت جهانی دارد و در بسیاری از نشریات مهم و معتبر بین‌المللی مثل تایم، اکونومیست، فوتومگزین، فیگارو و  ساندی تایمز منتشر شده است.

توماس دورژاک، مدیر آژانس عکس مگنوم در سوگ عطار نوشته است: «او یکی از ستون‌های مگنوم بود، پدرخوانده نسل جوان‌تر عکاسان خبری. یک ایرانی که به پاریس نقل مکان کرده بود. او شهروند جهان بود و به‌طور خستگی‌ناپذیری جنگ‌ها، مصایب، انقلاب‌ها، آشوب‌ها و اعتقادات خود را به تصویر می‌کشید و ثبت می‌کرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید