• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 20 شهریور 1400
کد مطلب : 140103
+
-

مقابله همه‌جانبه با کرونا در خراسان‌رضوی

استاندار خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با همشهری از واکسینه شدن روزانه ۱۰۰هزارنفر دراین استان خبر می‌دهد

مقابله همه‌جانبه با کرونا در خراسان‌رضوی

محمد بلبلی-خبرنگار

از هفته چهارم خردادماه سال‌جاری، موج پنجم بیماری کرونا در خراسان‌رضوی فراگیر شد و در شرایط کنونی که تعداد قابل‌توجهی از مراکز استان‌های کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند، وضعیت خراسان‌رضوی تاحدودی حادتر است که از دلایل آن می‌توان به جمعیت زیاد استان، ترددهای بسیاری که انجام می‌شود و مسافرت‌هایی که در ایام تابستان شدت بیشتری گرفته‌است، اشاره کرد. همچنین همسایگی با استان‌های شرقی و جنوب‌شرقی که همه‌گیری ویروس کرونا در آنها با زمان زودتری آغاز شد نیز در این موضوع بی‌تاثیر نبوده‌است.
استاندار خراسان‌رضوی دراین باره به همشهری می‌گوید: پس از دستور رئیس‌جمهوری به مدیریت استان مبنی بر به‌کارگیری همه ظرفیت‌های استان برای مقابله با ویروس کرونا، هم اینک قرارگاه 24ساعته پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در استان با مشاوره پزشکان، به‌کارگیری همه امکانات، ظرفیت‌های ملی و استانی تشکیل شده‌است.
«محمدصادق معتمدیان» می‌افزاید: این قرارگاه از همه معاونت‌های استانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی استان تشکیل شده و برای تأمین نیازهای کادر درمانی و بیماران استان، به‌صورت شبانه روزی فعالیت می‌کند.

شیب نزولی بستری‌های کرونایی
وی ادامه می‌دهد: خوشبختانه با اقدام‌های عملیاتی که طی روزهای اخیر صورت گرفت و تصمیم‌های استانی که اتخاذ شد، آرامش خوبی در استان حکم‌فرماست و با یک شیب نزولی، هرچند موقت، اوضاع ازنظر میزان ابتلا به ویروس کرونا، بستری و تعداد فوتی‌ها تحت کنترل است.
معتمدیان با بیان اینکه قرارگاه عملیاتی ستادمقابله با کرونای استان از 19مردادماه تشکیل شده‌است، اظهار می‌کند: این قرارگاه عملیاتی با هدف قطع زنجیره همه‌گیری ویروس کرونا و کنترل وضعیت این بیماری در استان و همچنین نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل شده‌است. یکی از ویژگی‌های این قرارگاه فعالیت ۲۴ساعته و تشکیل جلسه‌های آن به‌صورت روزانه است.    
وی ادامه می‌دهد: براین اساس تاکنون برای تأمین تخت‌های بیمارستانی، ظرفیت‌های درمانی، سهولت دسترسی بیماران به دارو، کاهش حجم مراجعه‌های بیمارستانی، تأمین اکسیژن، کسپول، مخازن اکسیژن و راه‌اندازی بیمارستان‌ها اقدام‌های زودبازده مفیدی انجام شده‌است.
افزایش مراکز واکسیناسیون
استاندار خراسان‌رضوی اظهار می‌کند: ایجاد قرارگاه پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در خراسان‌رضوی اکنون به عنوان یک الگوی مدیریتی مطلوب برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا معرفی می‌شود و امیدواریم با ادامه روند کنونی خدمت‌رسانی، تا قطع زنجیره انتقال بیماری به‌صورت کامل پیش برویم.
معتمدیان می‌افزاید: تعداد مراکز واکسیناسیون دانشگاه علوم‌پزشکی در استان تا قبل از آغاز موج پنجم، 61مرکز بود، اما درحال‌حاضر با تلاش مسئولان مربوط به 142مرکز رسیده‌است که 21مرکز از این تعداد، از مراکز واکسیناسیون تجمعی است. دراین میان 37مرکز در شهر مشهد فعالیت می‌کنند.
وی عنوان می‌کند: با توجه به افزایش جمعیت در حاشیه شهر مشهد، بسیج جامعه پزشکی به کمک دانشگاه علوم‌پزشکی آمد تا درمراکز و پایگاه‌های بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد و همچنین برخی مراکز موقت و به‌صورت «محله محور» برنامه واکسیناسیون مردم حاشیه شهر مشهد انجام شود. براین اساس تاکنون واکسیناسیون 500هزارنفر از ساکنان حاشیه شهر مشهد انجام شده‌است.

واکسیناسیون خودرویی 
استاندار خراسان‌رضوی با بیان اینکه تا قبل از آغاز موج پنجم 8درصد از جمعیت بالای 18سال دراین استان واکسینه شدند، می‌افزاید: بعد از آغاز موج پنجم و همچنین سرعت گرفتن روند واردات واکسن، آمار واکسیاسیون افراد بالای 18سال به 28درصد رسیده‌است.
معتمدیان ادامه می‌دهد: تا این لحظه که با شما صحبت می‌کنم، درحدود یک‌میلیون‌و 700هزار دوز شامل یک‌میلیون‌و 325 هزار دوز اول و 325هزار دوز دوم واکسیناسیون در استان انجام شده‌است.وی اظهار می‌کند: همچنین برای رعایت حال سالمندان، از اردیبهشت‌ماه سال‌جاری واکسیناسیون به‌صورت خودرویی در شهرک دانش و سلامت مشهد آغاز شد و تاکنون نیز ادامه دارد. با همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی و دیگر دستگاه‌های استان زیرساخت‌ها برای واکسیناسیون روزانه تا ۱۰۰هزارنفر نیز فراهم شده‌است.

تأمین کپسول اکسیژن
این مسئول با بیان اینکه یکی از راه‌های جلوگیری از همه‌گیری ویروس کرونا محدود کردن عبور و مرور است، ادامه می‌دهد: از روز هفدهم مردادماه از ورود همه انواع خودروها به شهرمشهد در 4مسیر جاده‌ای گناباد، فیض‌آباد، قوچان و سبزوار جلوگیری شد که این موضوع می‌تواند در کنترل همه‌گیری ویروس کرونا بسیار موثر باشد.
معتمدیان تصریح می‌کند: با توجه به تمهیدهای اندیشیده شده، عبور و مرور در مبادی ورودی شهر مشهد کاهش 36درصدی داشته و همچنین پروازهای ورودی به این‌شهر نیز ۵۰درصد کم شده‌است.
وی اضافه می‌کند: طی 3ماه گذشته 140تن اکسیژن مایع از استان‌ها (اصفهان، بوشهر و اهواز) برای بیمارستان‌های مشهد وارد شده و بیش‌از هزارو300 کپسول اکسیژن 10، 40 و50 کیلویی تهیه و در اختیار بیمارستان‌ها قرارگرفته است. همچنین با پیگیری‌های انجام شده 3واحد تولید اکسیژن تا یک ماه آینده در استان راه‌اندازی می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید