• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 18 شهریور 1400
کد مطلب : 140063
+
-

گشایش گره‌ترافیکی در جنوب‌تهران

4پروژه بزرگراهی در جنوب پایتخت به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شوند که با بهره‌برداری از آنها عبور و مرور در 6منطقه تسهیل خواهد شد

گشایش گره‌ترافیکی در جنوب‌تهران

 محمود مولایی- خبر‌نگار

با بهره‌برداری از 4پروژه بزرگراهی در جنوب شهر تهران، سهولت عبور و مرور و کاهش ترافیک اتفاق خواهد افتاد. پایتخت سال‌هاست که با معضل بزرگ ترافیک شهری روبه‌‌رو‌ست و با اجرای طرح‌های مختلفی در دهه‌های اخیر هنوز روند کاهشی به‌خود نگرفته است. اگر احداث بزرگراه در برخی از مناطق شهر تهران تأثیر چندانی در کاهش ترافیک نداشته و حتی می‌‌تواند به ترافیک بیفزاید، اما اکنون 4پروژه بزرگراهی در جنوب شهر تهران که مراحل پایانی عملیات احداث را پشت سر می‌گذارند، تأثیر چشمگیری در گشایش گره ترافیکی در این محدوده به‌ویژه در 6منطقه 15تا 20 تهران خواهند داشت. عملیات احداث بزرگراه شهید نجفی رستگار که بیشتر از 10سال است به طول انجامیده، در آستانه بهره‌برداری از فاز سوم قرار دارد. همچنین پروژه سه‌راه باقرشهر پاییز 1400 به بهره‌برداری می‌رسد و پروژه بزرگراه شهید بروجردی و شهید شوشتری نیز 2 پروژه مهم در جنوب شهر تهران به‌حساب می‌آیند. اکنون این پرسش مطرح است که 4پروژه مذکور چه گشایشی در ترافیک جنوب پایتخت ایجاد خواهند کرد؟

بزرگراه شهید نجفی رستگار
پروژه بزرگراه شهید نجفی رستگار در 4فاز تعریف شده است که فاز اول و دوم این پروژه بزرگ در ماه‌های گذشته به بهره‌برداری رسیده است. فاز سوم نیز تقریبا به پایان رسیده و آماده بهره‌برداری است. جالب اینکه فاز سوم نقش تعیین‌کننده‌ای در گشایش گره ترافیکی خواهد داشت. فاز سوم پروژه احداث بزرگراه شهید نجفی رستگار شامل مسیرهای دسترسی این بزرگراه به بزرگراه امام رضا(ع) است. به‌گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، با بهره‌برداری از فاز سوم پروژه احداث بزرگراه شهید نجفی رستگار، دو گردش مهم ترافیکی شامل دسترسی جنوب به شرق و شرق به جنوب در محل تقاطع بزرگراه‌های شهید نجفی رستگار و امام رضا(ع) تأمین خواهد شد. در نتیجه این گشایش ترافیکی، بزرگراه شهید رستگار از طریق محوری به طول 515متر و براساس طرح مصوب به مسیر غرب به شرق بزرگراه امام رضا(ع) متصل خواهد شد. همچنین با زیربار ترافیک رفتن این مسیر دسترسی، ارتباط بزرگراه شهید رستگار با مسیر غرب به شرق بزرگراه امام رضا(ع) و همچنین از طریق پل دوربرگردان غرب به غرب این بزرگراه با مسیر شرق به غرب آن برقرار می‌شود.
 تامین گردش پر‌تقاضای شرق به جنوب تقاطع ضمن احداث 3دستگاه پل (جمعا به طول 660متر به همراه 2555متر مسیر) از دیگر نتایج این بهره‌برداری خواهد بود. به این ترتیب، بزرگراه‌های امام رضا(ع) و آزادگان، به‌نحوی اثربخش به یکدیگر متصل شده و ترددهای بین‌شهری از شرق به غرب و جنوب کشور، دیگر نیازمند ورود به پایتخت و عبور از معابر درون‌شهری نخواهد بود. بنابراین، علاوه بر کاهش بار ترافیک در مبادی ورودی جنوب شرق پایتخت به‌ویژه بزرگراه و  میدان بسیج، وسایل نقلیه سنگین از مسیرهای درون‌شهری به بزرگراه‌های آزادگان و امام رضا(ع) هدایت  خواهد شد.

سه‌راه‌ باقرشهر
تا پایان پاییز سال‌1400 تقاطع غیرهمسطح سه‌راه باقرشهر تکمیل خواهد شد. درحالی‌که عملیات اجرایی دوربرگردان شمال به شمال تقاطع غیرهمسطح بلوار علامه عسگری با جاده قدیم قم(سه‌راه باقرشهر) رو به اتمام است و به‌گفته صفا صبوری دیلمی، تمام تسهیلات ترافیکی این تقاطع تا پایان پاییز امسال در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.
مسیرهای تندروی شمال به جنوب و جنوب به شمال جاده قدیم قم در محدوده سه‌راه باقرشهر از اوایل تابستان سال‌جاری تکمیل شده است. برای همین، بهره‌برداری از این مسیرها زمینه‌ساز کاهش بار ترافیک، کاهش زمان سفر و نیز صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. چنان‌که دوربرگردان شمال به شمال تقاطع سه‌راه باقرشهر در حال اجرای مراحل نهایی عملیات عمرانی است و گشایش همزمان مسیرهای تندروی جاده قدیم قم و دوربرگردان مذکور، وضعیت تردد در این محدوده پرتقاضای ترافیکی را تا حد قابل‌ملاحظه‌ای بهبود می‌بخشد.
اکنون پیشرفت عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح بلوار علامه عسگری با جاده قدیم قم(سه‌راه باقرشهر) از مرز 90درصد فراتر رفته است و می‌توان انتظار داشت بخش‌های باقیمانده این تقاطع غیرهمسطح تا پایان پاییز سال‌جاری آماده بهره‌برداری شود‌.

بزرگراه شهید بروجردی
پروژه احداث بزرگراه شهید بروجردی نیز پیشرفت قابل‌توجهی داشته است؛ پروژه‌ای که در فاز نخست یعنی مسیر 3700متری حدفاصل بزرگراه آزادگان تا میدان جانبازان به پیشرفتی حدود 70درصد رسیده و تکمیل و بهره‌برداری از آن علاوه بر تسهیل دسترسی‌های شرقی- غربی در پهنه جنوب غرب پایتخت، امکان حذف تردد خودروهای سنگین از معابر حمل‌ونقلی منطقه‌18 را فراهم خواهد کرد.
با توجه به نقاط جاذب سفر در منطقه‌۱۸ شهرداری تهران به‌ویژه محدوده بازار آهن و تسهیل تردد ساکنان منطقه نیاز به احداث راه‌های شریانی و بزرگراه‌ها در این منطقه احساس می‌شد و براساس اسناد بالادستی طرح بزرگراه ۷۶‌متری شهید بروجردی (سعید‌آباد) به طول تقریبی ۵‌کیلومتر و ۶ تقاطع غیرهمسطح در دستور کار  قرار گرفت.
هدف اصلی از ساخت این بزرگراه ‌کاهش حجم ترافیکی منطقه‌۱۸ تهران با احداث تقاطع‌های غیرهمسطح و کندرو‌های بزرگراه، اتصال ترافیکی برون‌شهری از جنوب به شمال و غرب و مرکز شهر و در نتیجه کاهش زمان سفر خواهد بود.

بزرگراه شهید شوشتری
طرح احداث بزرگراه شهید شوشتری با طولی بیش از 16کیلومتر از تقاطع بزرگراه شهید نجفی رستگار با بزرگراه امام رضا(ع) آغاز شده و در انتها به تقاطع بزرگراه رسالت با بزرگراه شهید یاسینی می‌رسد تا نقش محور کمکی بزرگراه بسیج را ایفا کند؛ چنان‌که به سهولت عبور و مرور و کاهش ترافیک منجر شود.
نقش راهگشای این پروژه در کاهش ترافیک و همچنین اتصال کمربندی آزادراهی جنوب و شرق تهران بر تسریع در عملیات اجرایی این پروژه به‌عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار سال‌1396 است. به این ترتیب، درصورتی که بزرگراه شهید شوشتری به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد تا حدود زیادی از ترافیک موجود در بزرگراه بسیج و محدوده افسریه کاسته خواهد شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید