• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 17 شهریور 1400
کد مطلب : 139971
+
-

روایت جنگ و مقاومت افغانستان

سردار قاآنی در جلسه‌ای غیرعلنی با نمایندگان، سیاست تهران در قبال تحولات سیاسی - اجتماعی کابل را تشریح کرد و گفت: ایران تلاش دارد حل موضوع افغانستان از طریق جنگ نباشد

گزارش
روایت جنگ و مقاومت افغانستان


  بخشی از نشست مجلس دیروز پشت درهای بسته آغاز شد؛ جایی که سردار اسماعیل قآانی، فرمانده نیروی قدس سپاه قرار بود به نمایندگان گزارشی از آخرین تحولات در افغانستان را ارائه بدهد. در روزهایی که طالبان مدعی است پنجشیر یعنی آخرین ولایت باقیمانده را هم تصرف می‌کند، اما نیروهای جبهه مقاومت می‌گویند که هنوز کنترل اوضاع را در دست دارند. به‌گفته سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس، سردار قاآنی در نشست دیروز مطالب دقیق و مستندی مطرح کرده و تحلیلی از وضعیت به نمایندگان ارائه داده است. پس از نشست، سیدنظام‌الدین موسوی در جمع خبرنگاران حاضر شد و کلیت این نشست را «خوب» ارزیابی کرد. موسوی توضیح داد: «در فحوای کلام سردار قاآنی به این مهم پرداخته شد که در درجه اول همانطور که مقام معظم رهبری هم تأکید فرمودند ما تحولات افغانستان را با دقت دنبال می‌کنیم و آنچه برای ما از جهات مختلف مهم است، مردم افغانستان و امنیت آنها و همچنین این رابطه تنگاتنگ دیرینه فرهنگی و دینی میان مردم ما و مردم افغانستان است. ما نمی‌توانیم نسبت به تحولات کنونی بی‌تفاوت باشیم و اتفاقات را رصد می‌کنیم؛ چراکه برای ما مهم است در همسایه شرقی ما چه می‌گذرد.» البته دیگر نمایندگان مجلس نیز در ادامه نکاتی از نشست غیرعلنی با فرمانده نیروی قدس مطرح کردند که مورد توجه قرار گرفت.

رأی مردم افغانستان برای ایران مهم است
موسوی در ادامه توضیح جلسه غیرعلنی گفت: «براساس فحوای سخنان سردار قاآنی و همچنین براساس گزارش‌هایی که از سایر دستگاه‌های مرتبط با سیاست خارجی ارائه شده، مشخص است که جمهوری اسلامی ایران کاملا بر مسائل افغانستان اشراف دارد. با توجه به روابط فی‌مابینی که میان این دو کشور وجود دارد، توجه لازم را به اتفاقات داریم. اینگونه نیست که دستگاه‌های سیاست خارجی، امنیتی و دفاعی ما نسبت به تحولات کنونی غافلگیر شده باشد.» به گزارش خانه ملت، موسوی تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران هم از منظر دیپلماتیک و هم دفاعی آمادگی لازم را برای مواجهه با تحولات و اتفاقات دارد و تلاش شده منافع مردم افغانستان و منافع مردم ایران تا حد زیادی در این تحولات لحاظ شود.» موسوی به نشست‌ گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در تهران اشاره کرد و گفت که اگر این جلسات ادامه پیدا می‌کرد، شاید برخی مسائل اخیر افغانستان به سمت و سوی دیگری سوق پیدا می‌کرد: «اما متأسفانه آمریکایی‌ها بر دولت افغانستان فشار وارد کردند و مانع ادامه ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران و ادامه مذاکرات شدند. برهمین اساس تحولات به‌سوی تحولات میدانی پیش رفت و در پایان شاهد سقوط دولت جدید بودیم.» سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس اضافه کرد:‌ «بعد از این اتفاقات هم ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران برای تامین منافع مردم افغانستان و مردم ایران با روابط حسنه میان 2کشور ادامه خواهد داشت.» موسوی همچنین تأکید کرد: «برای جمهوری اسلامی ایران نظر و رأی مردم افغانستان مهم است. هر آنچه مردم افغانستان بپذیرند برای جمهوری اسلامی ایران مورد احترام بوده و از این روند دفاع می‌کند.»

 بررسی حضور 20ساله آمریکا در افغانستان
موسوی در ادامه به نقش مخرب آمریکایی‌ها در افغانستان اشاره کرد و گفت: «آنها برای تامین امنیت خود و برای عدم ‌هزینه‌کرد بیشتر پس از عملکرد مخرب خود به‌طور غیرمسئولانه از این کشور خارج شدند و در نتیجه افغانستان به نقطه صفر ۲۰ سال پیش خود بازگشت.» سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس همچنین گفت: «اما این بار جمهوری اسلامی ایران به این حوزه اشراف کامل دارد و به‌صورت فعال با گروهی که اکنون در این کشور غلبه پیدا کرده در تماس است و تلاش دارد منافع ملت ایران و مردم افغانستان تامین شود.» طبق توضیحات علیرضا سلیمی، عضو هیأت‌رئیسه آماری هم از حضور 20ساله آمریکایی‌ها در مجلس مطرح شد. سلیمی در این زمینه گفت: «آمریکایی‌ها از 2دهه پیش وارد منطقه غرب آسیا شدند و به‌رغم هزینه‌کرد بیش از ۲۳۰۰ میلیارد دلار که ۸۳ میلیارد دلار آن فقط برای تجهیز ارتش بوده، دستاوردی جز تلفات حدود ۴۸۰۰ نفری که البته براساس آمار غیررسمی بالای ۱۰ هزار نفر بوده، نداشتند.» براساس توضیحات سلیمی از این جلسه غیرعلنی «آمریکا به‌دنبال این است که با راه‌اندازی جنگی داخلی در افغانستان و دیگر کشورهای منطقه تداوم حضور نامشروع خود را داشته باشد.» 

اهمیت شیعیان افغانستان برای ایران
به‌گفته علیرضا بیگی، نماینده تبریز توجه به وضعیت شیعیان در افغانستان یکی دیگر از نکات مطرح شده در گزارش فرمانده نیروی قدس بوده است. بیگی در این زمینه به مهر گفت: «به‌گفته فرمانده سپاه قدس، شیعیان افغانستان برای جمهوری اسلامی اهمیت زیادی دارند و ایران تلاش دارد حل موضوع افغانستان از طریق جنگ نباشد و همه اقوام افغانستان در اداره کشور سهیم باشند.» علیرضا بیگی افزود: «سردار قاآنی تأکید کرد جمهوری اسلامی با نگاهی مبتنی بر منافع ملی خود، تحولات افغانستان را رصد می‌کند و به سرنوشت افغانستان علاقه‌مند است؛ به همین دلیل از ابتدای ورود شوروی به افغانستان به‌عنوان وظیفه دینی از مردم این کشور حمایت کرد.» همچنین براساس توضیحات این نماینده، سردار قاآنی در نشست دیروز تأکید کرد: «آنچه برای ما در افغانستان اهمیت دارد، این است که امنیت جمهوری اسلامی مخدوش نشود،. نقشه آمریکا این است که ایران را با جهان اهل سنت درگیر کند؛ بنابراین جمهوری اسلامی باید به‌گونه‌ای عمل کند که امنیت ایران مخدوش نشود و آمریکا به اهداف خود دست نیابد.» فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی نیز خبر داد که نمایندگان در این نشست ابهامات و سؤالات خود را مطرح کردند و سردار قاآنی به آنها پاسخ داد. طبق توضیح مالکی در نهایت نیز قرار شد، مجلس، دولت و نیروهای نظامی کماکان همانطور که تا به امروز تحولات افغانستان را دنبال کردند مانند گذشته آن را رصد کنند. 
در چنین شرایطی باید دید که آینده افغانستان با تسلط طالبان بر این کشور به کدام سو می‌رود و ایران در این وضعیت چطور نقش‌آفرینی خواهد کرد.

 مکث
تجمع مقابل سفارت پاکستان در تهران علیه طالبان 


همزمان با جلسه مجلس و ادامه ناآرامی‌ها در افغانستان تجمعاتی هم در تهران و مشهد در حمایت و علیه طالبان برگزار شد. البته تجمع در تهران مقابل سفارت پاکستان برگزار شد و اتباع افغانستانی مقیم تهران در اعتراض به سیاست‌ها و رفتار دولت پاکستان شعارهایی سردادند؛ چراکه گفته می‌شود ارتش پاکستان در حمایت از طالبان مواضع نیروهای جبهه مقاومت در پنجشیر را بمباران کرده است. بر همین اساس در تجمع دیروز نیز تجمع‌کنندگان که پلاکاردهایی با تصاویر احمدشاه مسعود و احمد مسعود در دست داشتند، شعارهایی در مخالفت با طالبان و پاکستان و در حمایت از جبهه مقاومت سردادند. اما دیروز تصاویری نیز از منطقه‌ای در مشهد منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران طالبان مشغول پخش کردن شیرینی در حمایت از این گروه هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید