• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 17 شهریور 1400
کد مطلب : 139961
+
-

نزول یک‌درصدی بورس

شتاب نزولی شاخص کل بورس در مبادلات دیروز بیشتر شد

بورس
نزول یک‌درصدی بورس

روند نزولی بورس، دیروز برای سومین روز متوالی ادامه یافت و با افت یک‌درصدی شاخص، شتاب نزولی شاخص بیشتر شد. به‌نظر می‌رسد افت قیمت دلار ازجمله دلایل نزول شاخص بورس بوده است، با این حال تحلیلگران تنش‌های سیاسی منطقه‌ای را هم در افت شاخص بی‌تأثیر نمی‌دانند.
به گزارش همشهری، روند صعودی شاخص کل بورس تهران که از خرداد‌ماه امسال شروع شده بود، هفته قبل متوقف شد و شاخص کل بورس تهران با رسیدن به محدوده یک‌میلیون و 600هزار واحد با نزول مواجه شد. تحلیلگران تکنیکال بر این باورند که این محدوده یک محدوده مقاومت برای شاخص بورس محسوب می‌شود و چنانچه شاخص کل هفته قبل از این منطقه عبور کرده بود، مسیر رشد شاخص تا 2میلیون و 100هزار واحد هموار می‌شد. با این حال شاخص بورس تهران نتوانست از این محدوده عبور کند و با وجود آنکه از ابتدای خرداد 40درصد رشد کرده بود، از یکشنبه هفته قبل با نزول مواجه شد. در مبادلات هفته جاری اما رشد شاخص بورس در ابتدای هفته امیدواری را برای تداوم رشد شاخص افزایش داد اما از یکشنبه شاخص کل بورس تهران دوباره با نزول مواجه شد و چشم‌انداز تداوم رشد شاخص کل بورس کمرنگ‌تر شد. این روند نزولی در مبادلات دیروز هم ادامه یافت و با نزول یک‌درصدی، شتاب روند نزولی شاخص بورس بیشتر شد.

نوسان دلار
تحلیلگران بر این باورند که افت قیمت دلار از محدوده 28هزار و 300تومان تا 27هزار تومان یکی از دلایل نزول قیمت دلار است. روز دوشنبه هم قیمت دلار تا سقوط به کانال 26هزار تومان پیش رفت و به‌نظر می‌رسد دولت سیاست‌های ارزی تازه‌ای را برای جلوگیری از رشد قیمت دلار در پیش گرفته است.
به لحاظ بنیادی بین شاخص بورس و قیمت دلار همبستگی وجود دارد و نوسان‌های قیمت دلار به سرعت بر شاخص بورس تأثیر می‌گذارد. به زعم کارشناسان بخشی از دلایل رشد بازار از خرداد‌ماه تا هفته قبل مربوط به رشد قیمت دلار بود و حالا که جلوی رشد قیمت دلار گرفته شده است، سهام شرکت‌های صادرات‌محور که بخش بزرگی از بازار سهام را در اختیار دارند، با نزول مواجه شده و منجر به افت شاخص‌ها شده‌اند. حسین عبدی یک کارشناس بازار سرمایه، نزول شاخص بورس را یک استراحت مقطعی تحت‌تأثیر نوسان‌های قیمت ارز دانست و گفت: قیمت سهام شرکت‌های بورس در روز‌های گذشته به‌دلیل رشد قیمت دلار با افزایش مواجه شدند اما حالا که قیمت دلار با افت مواجه شده، سهام این شرکت‌ها نیز با اصلاح روبه‌رو شده و اصطلاحا وارد دوره استراحت شده‌اند، اما این استراحت مقطعی است. به‌گفته او با توجه به آنکه سهام شرکت‌های بزرگ وارد دوره استراحت شده‌اند، فرصت تازه‌ای پیش روی شرکت‌های کوچک برای رشد به‌وجود آمده است.
مهدی حاجی غلام سریزدی یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم در این‌باره گفت: تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری، مسائلی مانند خوش‌بینی تحلیلگران نسبت به نتیجه نهایی مذاکرات برجام و درنظر گرفتن نرخ دلار کمتر از ٢٠هزار تومان، در ارزشگذاری قیمت سهام تأثیرگذار بودند و منجر شدند سهام شرکت‌ها پایین‌تر از ارزش ذاتی‌شان مبادله شوند.
او افزود: بعد از برگزاری انتخابات و تعیین دولت جدید به‌دلیل حمایت‌های صورت‌گرفته از بازار، ثبات در قیمت‌های جهانی، رشد مداوم نرخ ارز و نیز انتظارات تورمی شکل‌گرفته ناشی از کسری بودجه دولت، شاهد رشد قیمت سهام و شاخص بورس بودیم. او با بیان اینکه نوسان‌های شدید قیمت ارز یکی از ریسک‌های بازار سرمایه است تأکید کرد: به غیر از نرخ ارز مسائل دیگری از نتایج مذاکرات هسته‌ای، اصلاح قیمت‌های جهانی، قیمت‌گذاری دستوری به‌خصوص در فولاد و سیمان، تغییر احتمالی نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی، ریسک‌های سیاسی ناشی از تحولات منطقه‌ای و نیز مبادلات تجاری با همسایگان به‌خصوص افغانستان ازجمله ریسک‌های فعلی بازار سرمایه هستند که می‌توانند بر روند فعلی معاملات بورس تأثیرگذار باشند.

تحولات سیاسی
با وجود اثر نوسان‌های قیمت ارز به‌نظر می‌رسد عوامل دیگری نیز در نوسان قیمت ارز تأثیر داشته‌اند. برخی خبر‌ها نشان می‌دهد که زمزمه‌های افزایش نرخ بهره اوراق بدهی بر معاملات سهامداران حقوقی تأثیر داشته و منجر به کاهش تقاضا از سوی سهامداران حقوقی شده است. با این حال برخی تحلیلگران بر این باورند که تحولات سیاسی در منطقه ازجمله افغانستان هم بر معاملات بورس تأثیر داشته است.
سهیل کلاهچی، یک کارشناس بازار سرمایه در این‌باره گفت: یکی از اتفاقاتی که ظرف روز‌های گذشته شاخص بورس را تحت‌تأثیر قرار داده اتفاقات رخ‌داده در افغانستان است. غافل از آنکه چه گروه یا جناحی در افغانستان یا دیگر کشورهای همسایه به قدرت می‌رسند، تنش در کشور‌های همسایه، اقتصاد ایران را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.
او با بیان اینکه بخشی از صادرات ایران به افغانستان انجام می‌شود توضیح داد: ممکن است ایجاد چنین ناآرامی‌هایی منجر به بروز برخی از مشکلات در حوزه صادرات ایران شود. به‌گفته او اثر این اتفاق در بلندمدت در کشور نشان داده خواهد شد و به‌مراتب عملکرد شرکت‌های صادرات‌محور حاضر در بورس و روند معاملات این بازار را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
او درباره سایر عوامل اثرگذار بر بازار سهام گفت: همسو با سایر ریسک‌های بازار سرمایه ازجمله تحولات منطقه‌ای و نوسان‌های قیمت ارز، موضوع دیگری که می‌تواند بازار سهام را تحت‌تأثیر قرار دهد موضوع برجام و نتیجه مذاکرات هسته‌ای است. او افزود: با احیای برجام نرخ ارز به‌صورت هیجانی نزول خواهد کرد و این موضوع به‌صورت موقت منجر به افت شاخص می‌شود. با این حال سهامداران باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که تأثیر نتیجه برجام در بازار موقتی است و ممکن است معاملات بازار سهام برای مدتی محدود تحت‌تأثیر چنین اتفاقی در کشور قرار بگیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید