• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 17 شهریور 1400
کد مطلب : 139939
+
-

فوت و فن نوشتن17 /10 راه نشان مختصر

فوت و فن نوشتن17 /10 راه نشان مختصر

 فرزام شیرزادی

1- هیچ فکر و ایده ناشناس، شگفت‌انگیز و حتی آنچه را به نظرتان جالب نمی‌آید از ذهن‌تان پاک نکنید؛ حتی ایده‌ها و فکرهایی که نقطه مقابل اعتقادات ساختاری و ذهنی شما طی سال‌ها هستند. در جایگاه نویسنده باید توان فکری- روحی تصورکردن و قراردادن خودتان را در بدترین اوضاع داشته باشید. این اوضاع بد و نکبت می‌تواند هر چیزی باشد؛ از خیانت و جنایت علیه شما و آرمان‌هایتان گرفته تا اتفاقاتی که جسارت فکرکردن به آن وجود ندارد.
2- مداد، خودکار ، خودنویس یا تلفن همراهتان را همیشه با خود داشته باشید تا اگر ایده‌ای به ذهنتان خطور کرد موقتا آن را در جایی ثبت کنید. از یاد نبرید که حرف‌زدن درباره یک ایده یا طرح داستان با نوشتن آن بسیار متفاوت است. با سخن گفتن می‌توانید ایده خود را فتح کنید اما با نوشتن آن ایده را به مسیری که می‌خواهید هدایت می‌کنید.
3- هیچ وقت نوشتن را به سبب ایده نداشتن متوقف نکنید. وقتی روزانه و طبق برنامه‌ای مشخص‌ شروع به نوشتن کنید اگر چند روز چیز به درد‌خوری ننوشتید، در نهایت آن پاراگراف‌های به دردخور خودشان را نشان می‌دهند.
4-  برخلاف بسیاری از شاعران،  نویسندگان برای پرکردن خلأ ناشی از آنچه الهام‌های ناخودآگاه گفته می‌شوند، احتیاج به نوعی از شهود و مفاهمه در بیداری دارند.
5- روز بدون نوشتن نمی‌گذرد. البته برای تنبل‌ها و آدم‌های گرفتار ممکن است این روز تبدیل به هفته شود اما شما سعی کنید هر روز بنویسید.
6- خیال نکنید کاری که شما نوشته‌اید در نهایت کمال و بی‌نقص و تأثیرگذار است. حتی اگر دردانه‌ای در نوشتن دارید، آن را بکشید و سراغ نوشتن داستان بعدی بروید.
7- به مراحل سه‌گانه ایده، شیوه و نگارش دقت کنید. طی‌کردن این مراحل تنها برای مهارت شما در تقلید و کپی‌کاری ماهرانه از روی دست دیگران به کار می‌آید؛ چون پافشاری برای داشتن ایده، منبع الهام شما را کور می‌کند. تلاش برای داشتن سبک، قریحه شما را کور می‌کند و نوشتن به این شکل هزینه‌ای است که باید برای از بین رفتن خود و استعدادتان بدهید.
8- آنچه می‌نویسید، بر مبنای آگاهی و داشتن مطالعاتی شما، ذهنیت شما و در نهایت جهان‌بینی‌تان است. بنابراین حواستان جمع باشد که چه چیزهایی به خورد مغزتان می‌دهید. خواندن مزخرفات علاوه بر وقت‌گیر بودن به مرور بر ذهنیت و نگاه شما تأثیر منفی می‌گذارند.
9- در جایگاه نویسنده، خصلتی ناپسند را در خود از بین ببرید. خصلت تعصب و جزمیت روی آنچه نوشته‌اید. تعصب روی نوشته خودمان عموماً به یک جور غرور بلاهت‌بار تنه می‌زند. ضمناً در نوشتن با هیچ نویسنده دیگری مسابقه ندهید. اگر مسابقه را دوست دارید با خودتان مسابقه دهید.
تلاش ‌کنید داستان جدیدتان از داستان قبلی بهتر باشد.
10- برای کاری- نوشتن- که انجام می‌دهید ارزش زیادی قائل شوید. جی‌پارینی جایی گفته بود «ادبیات آخرین صنعت بزرگ روستایی است که در خانه تولید می‌شود. حتی فرهنگ لغت کامپیوتری هم نمی‌تواند تغییری در این وضعیت به وجود بیاورد و هر شعر یا رمان، نمونه‌ای از یک نوع محصول دست‌ساز است که در خانه تولید می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :