• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 17 شهریور 1400
کد مطلب : 139919
+
-

دشمنی سوپرمیلیاردر با سوپرجام

ناصر الخلیفی برای رئال، بارسا و یووه شمشیر را از رو بست

دشمنی سوپرمیلیاردر با سوپرجام

جنگ بین سوپرجامی‌ها با سوگلی یوفا یعنی پاری‌سن‌ژرمن جدی‌تر شد. به‌طور قانونی هیچ‌یک از باشگاه‌های حاضر در این پروژه انصراف نداده‌اند چون مجبورند خسارت سنگینی بدهند اما در عمل تنها 3 باشگاه رئال مادرید، یوونتوس و بارسلونا به آن وفادار مانده‌اند. به‌تازگی ناصر الخلیفی بار دیگر علیه سوپرلیگ صحبت کرده و جنجال به‌راه انداخته. مالک قطری باشگاه پاریسی گفته: «وقت زیادی را صرف حرف زدن درباره ۱۸ آپریل و سوپرلیگ نکرده‌ام زیرا دوست ندارم روی افسانه‌پرداز‌ها و ناکام‌ها تمرکز کنم. دور هم جمع شده‌ایم تا از جذابیت فوتبال اروپا برای همه دفاع کنیم. روی عزم و قدرت چفرین (رئیس یوفا) تکیه کردیم و مقابل کودتای نیمه شب ایستادیم. چفرین گفت برنده خواهیم شد و برنده شدیم». شاید منظور خلیفی از دفاع از جذابیت‌های فوتبال همین جمع کردن فوق‌ستاره‌ها با دستمزدها و ارقام خرید نجومی باشد که آخرین نمونه‌اش آوردن مسی بود. او حتی حاضر نشد به پیشنهاد 200میلیون یورویی و حیثیتی رئال مادرید برای خرید امباپه که تنها یک سال از قراردادش مانده و سال بعد رایگان می‌شود جواب رد بدهد و به آن اعتنایی کند. درباره سوپرلیگ گفته می‌شد که روح فوتبال را می‌کشد و تیم‌های ضعیف را از میان می‌برد اما پاری‌سن ژرمن و دیگر سوگلی یوفا -منچسترسیتی- و حتی بایرن‌مونیخ که عضو سوپرلیگ نبود طوری بازیکنان تیم‌های دیگر را می‌بلعند انگار غنیمت جنگی جمع می‌کنند. خلیفی که حالا ریاست اتحادیه باشگاه‌های اروپا را بر عهده دارد می‌گوید: «درحالی‌که 3 باشگاه شورشی انرژی خود را هدر می‌دهند، روایت‌ها را تغییر می‌دهند و به سمت آسمان فریاد می‌کشند، بقیه در حال پیشروی هستند». لاپورتا، رئیس باشگاه بارسلونا که مثل همه باشگاه‌های غیرپاری‌سن‌ژرمنی و منچسترسیتی‌ای در کرونا دچار خسارات سنگین و زیان اقتصادی شده، در پاسخ به اظهارات خلیفی گفته: «فکر می‌کنم سوپرلیگ می‌تواند کارش را بهتر انجام بدهد تا مناسب همه ما باشد، این رقابت بسیار جذابی خواهد بود، جذاب‌ترین در جهان، جایی که باشگاه‌ها از آن سود زیادی خواهند برد. باید برخی مواردش را بهبود ببخشیم. این 3 باشگاه همچنان ادامه خواهند داد، تمام فشارها و تلاش برای اعمال تحریم‌ها بی‌نتیجه ماند. پاریس همه قوانین را زیر پا گذاشته و مالک آنجاست». همین مالک نفتی پی‌اس‌جی جدا از آنکه می‌تواند مسی را از چنگ بارسلونا درآورد و بند فسخ 222میلیون یورویی نیمار را بپردازد و 160میلیون یورو برای خرید امباپه هزینه کند و از خیر درآمد 200میلیونی فروش این بازیکن بگذرد، قراردادهایی می‌بندد که هیچ توجیه اقتصادی ندارد. به‌طور مثال اخیرا فاش شده که در قرارداد نیمار بندی وجود دارد که به درآمد او ماهی نیم‌میلیون یورو بابت خوش‌اخلاقی با هواداران اضافه می‌کند. یعنی همین که نیمار بپذیرد با هواداران عکس بیندازد و اخم نکند، به‌اندازه دستمزد یک بازیکن حرفه‌ای مهم به درآمدش می‌افزاید. باشگاه ماهانه رقم ۵۴۱۶۸۰ یورو پاداش به‌منظور مودب بودن، وقت‌شناسی، صمیمیت و در دسترس بودن نسبت به هواداران برای ستاره برزیلی درنظر گرفته که می‌کند به‌عبارت سالی 6/5میلیون یورو پیش از کسر مالیات. براساس این بند، نیمار موظف است پیش و پس از هر مسابقه با هواداران خوش و بش کند و با آنها دست بدهد. او همچنین از هرگونه اظهارنظر در مخالفت با تاکتیک‌ها و بیان صحبت‌های منفی درباره باشگاه، هواداران و کارکنانش منع شده است. گران‌ترین خرید تاریخ با احتساب دستمزد و پاداش‌ها حدود ۴۸۹ میلیون یورو در سال از ناصرخان پول می‌گیرد.
از طرفی باشگاه پاریسی با عقد قراردادی 2 ساله، طراحی لباس‌های رسمی بازیکنان و اعضای باشگاه را به شرکت مطرح دیور سپرده است. این نخستین همکاری دیور با یک تیم ورزشی محسوب می‌شود. کیم جونز، مدیر هنری کالکشن مردانه دیور شخصا طراحی این لباس‌ها برای ۲ فصل آینده را بر‌عهده گرفته است. پیش از این قرارداد، برند آلمانی هوگو باس طراح لباس‌های رسمی اعضای باشگاه بود. به‌هرحال پول هست؛ پس چرا مالک باشگاهی که تنها نیم‌قرن سابقه دارد پشت یوفا پنهان نشود و با سوپرلیگی‌ها و باشگاه‌های ریشه‌دار و مردمی به دشمنی نپردازد.
لاپورتا در بخش دیگری از اظهاراتش مستقیم علیه پاری‌سن‌ژرمن هم حرف زد:«همه ازجمله یوفا می‌دانند که پاری‌سن‌ژرمن سال‌های زیادی است که کل قوانین مربوط فیرپلی مالی را نقض می‌کند پس طبیعی است که آنها از سوپرلیگ حمایت نمی‌کنند.» اما چفرین، رئیس یوفا در حمایت از دوست قطری‌اش حمله به سوپرلیگی‌ها را ادامه داد و با تمجید از الخلیفی طعنه‌ای هم به رئیس سابق اتحادیه باشگاه‌های اروپا یعنی آنیلی زد و گفت: «الخلیفی یک کاپیتان خوب است که وقتی کاپیتان قبلی (آنیلی، رئیس یوونتوس) از کشتی فرار کرد، سکان را در دست گرفت. ارزش جام جهانی دقیقاً به‌خاطر نادر بودن آن است. اگر قرار باشد این جام هر دو سال برگزار شود از ارزش و اعتبار آن کاسته می‌شود و متأسفانه خودش را بی‌ابهت کرده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید