• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 17 شهریور 1400
کد مطلب : 139915
+
-

باید بتوانیم بدون حامد بازی کنیم

هاشمی سرمربی تیم ملی از بازگرداندن صمد نیکخواه، مهدی کامرانی و سجاد مشایخی خبر می‌دهد. آنها به شرطی در تیم بازی می‌کنند که آماده باشند

باید بتوانیم بدون حامد بازی کنیم

لیلی  خرسند

مصطفی هاشمی در همین چند روزی که سرمربی تیم ملی بسکتبال شده، در همه صحبت‌هایش تأکید کرده که تیم او جای بهترین‌ها و آماده‌هاست. همین یک جمله نوید روزهای بهتر را در بسکتبال می‌دهد؛ اینکه همه بازیکنانی که در این چند سال نادیده گرفته شده‌اند، به پیراهن تیم ملی که حقشان بوده است، می‌رسند. هاشمی هم ضعف‌های تیم را قبول دارد و هم ایرادهایی که از خودش می‌گیرند.

  کار با تیم ملی را آغاز کرده‌اید یا هنوز در مرحله برنامه‌ریزی هستید؟
باید ساختاری از تمرین برای بازی اول در پنجره‌های انتخابی تیم ملی در جام‌جهانی تهیه کنم و به فدراسیون و کمیته مسابقات بدهم تا براساس آن برای لیگ برنامه‌ریزی کنند و تاریخ شروع اردوها مشخص شود. حدود 16بازیکن را به اردو دعوت می‌کنم. چون شناخت نسبی از بازیکنان دارم، نیاز ندارم خیلی آزمون و خطا کنم. مشخص است که جای چهره‌های شاخص و ستاره‌ها در تیم محفوظ است اما این به شرطی است که آماده باشند و در لیگ، چه داخلی و چه خارجی، بازی کنند. معیار اصلی برای انتخاب، بازی است. نمی‌شود بازیکنی را که 40دقیقه روی نیمکت نشسته است، به تیم ملی دعوت کرد. منتظرم لیگ شروع شود. شاید در مسابقات بازیکنانی باشند که سورپرایزمان کنند.

  بازی تدارکاتی هم در برنامه دارید؟
تا پایان لیگ نه، بازی تدارکاتی نداریم. هم از نظر زمانی و هم به‌خاطر شرایط کرونایی امکانش نیست. من به اردوهای بلندمدت هم اعتقادی ندارم. باشگاه‌ها توقع دارند که بازیکنانشان را داشته باشند و هم اینکه در اردوهای بلندمدت بین بازیکنان اصطکاک پیش می‌آید.
  قبل از اینکه شما سرمربی شوید، انتقاد این بود که چرا مربی تیم ملی همزمان مربی باشگاهی است. انتظار می‌رفت مربی جدید تمام‌وقت باشد ولی اینطور نشد.
چه قبلا و چه الان که به تیم ملی آمده‌ام، به یک کار اعتقاد دارم اما این ایراد فقط به مربیان ایرانی است؟ چرا کسی از مربی تیم ملی فرانسه که در لیگ کشورش هم تیم دارد، ایراد نمی‌گیرد؟ متأسفانه نه فقط در بسکتبال که در همه حوزه‌ها ما نگاه تبعیض‌آمیز داریم و انتقادهایمان فقط از مربیان ایرانی است. در المپیک و در بازی با ایران، مربی چک اشتباهات فنی ویرانگر داشت اما کسی از این اشتباهات حرف نزد، فقط چون او خارجی بود. ما تا نگاه خودباوری به‌خودمان نداشته باشیم به جایی نمی‌رسیم.

  بحث مربی خارجی و ایرانی نیست، مسئله این است که مربی باشگاهی وقتی مربی تیم ملی باشد، به بازیکنان خودش بیشتر امتیاز می‌دهد. شما به بازیکنانی اعتقاد دارید و آنها را به تیم باشگاهی‌تان آوردید و با توجه به همان اعتقاد به تیم ملی دعوتشان می‌کنید. در این شرایط است که مشکل پیش می‌آید.
من هاشمی نه، من مربی بازیکنانی را که باور دارم، به تیم باشگاهی و همانطور به تیم ملی می‌برم. باور من با توجه به جایگاهم تغییر نمی‌کند. البته من به بازیکنان دیگری هم باور دارم که باشگاه به‌خاطر قیمت بالا نمی‌تواند آنها را بخرد ولی باور من به آنها تغییری نمی‌کند. حتی من به‌عنوان مربی تیم ملی، باید بقیه را هم ببینم و در بین بازیکنان چهره‌های جدید و استثناهایی هم هستند. اهل شو‌دادن نیستم اما هیچ‌وقت وجدانم اجازه نمی‌دهد خارج از باورهایم کاری کنم. برای من وجدان و شرافت ورزشی‌ و همینطور تیم ملی از هر چیزی مهم‌تر است.

  گفتید به یک کار اعتقاد دارید. درست است قبل از تیم ملی با باشگاه مهرام قرارداد بسته بودید اما امکانش نبود که فقط تیم ملی را انتخاب کنید؟
این فصل از لیگ فقط ما 2 پنجره کوتاه‌مدت درگیر تیم ملی هستیم؛ یک پنجره آذر است و یک پنجره اسفند. بعد از آن لیگ تمام می‌شود و می‌توانم تیم ملی یا باشگاه را انتخاب کنم.
 
  اتکای اصلی تیم به حامد حدادی است. برنامه‌ای برای بازی‌های بدون حامد دارید؟ او گفته است دیگر نمی‌تواند در همه بازی‌های تیم ملی باشد.
درست می‎گوید، نمی‌شود هر لحظه او را تحت‌فشار قرار داد. تصور تیم بدون او سخت است و شاید سی‌چهل سال دیگر هم یکی مثل حامد نداشته باشیم. اما نمی‌توانیم دهانمان را بازکنیم و فقط بگوییم بدون حامد چه کنیم. ما پلن‌های دیگری باید برای بازی‌های بدون حامد داشته باشیم و بتوانیم گلیم‌مان را از آب بیرون بکشیم.

   مسئله اصلی تیم، نداشتن انسجام است. انگار این نفرات هنوز یک تیم نشده‌اند.
باید به این فکر کنیم بازیکن قبل از هر چیزی انسان است. من با بازیکنان رفیقم و برایم آرامش، مهربانی، دوستی و... مهم است ولی نظم و انضباط هم خیلی اهمیت دارد. اولویت تیم ملی است و خودمحوری را نمی‌پسندم. من نوکر همه هستم ولی تا جایی که خط قرمزها رعایت شود. همه بازیکنان ما ستاره‌های آسیا هستند اما برایشان تیم مهم نباشد، خط می‌خورند.

  و گفتید که کسی شما را دکتر خطاب نکند.
اولا بعضی رسانه‌ها فرق می‌گذارند، یکی را دکتر صدا می‌کنند و یکی را نه. از طرفی من با مدرک تحصیلی‌ام سرمربی تیم ملی نشده‌ام. من همان مصطفی هاشمی بازیکن و مربی هستم و می‌خواهم با همین نام صدایم کنند.

  صمد نیکخواه‌‌بهرامی بعد از بازی‌های المپیک هرچند رسمی نبود ولی خداحافظی کرد. اما حالا با حضور شما در تیم و با توجه به ارتباط خوبی که با هم دارید، زمزمه بازگشت دارد. با او صحبت کرده‌اید؟
قبل از اینکه المپیک تمام شود، با او صحبت کردم. گفت رسمی خداحافظی نکرده‌ام. صمد از 20سال پیش کنار من بوده و ادبیاتمان به هم نزدیک است. اگر تمرین و بازی کند، به تیم دعوت می‌شود.

  یکی از ضعف‌های اصلی تیم در گارد‌راس است. می‌گویند برای شما مهدی کامرانی در اولویت است.
متأسفانه در این مدت گارد‌راس‌های خوب و سطح بالایی ساخته نشده است. بهنام یخچالی در پست2بهترین بازیکن ایران است، توانایی‌هایش عالی است و می‌تواند در اروپا بازی کند اما از بهنام در پست‌یک استفاده کردیم و بازدهی لازم را نداشت. در تصمیماتی که برای تیم می‌گرفتیم نقصان وجود داشت. نخستین کار این است که بهنام باید به پست‌یک برگردد. بازیکنانی مثل مهدی کامرانی و سجاد مشایخی به شرط اینکه کیفیتشان در لیگ بالا باشد به تیم برمی‌گردند. درست است که باید جوانگرایی کنیم و این کار انجام می‌شود اما نتیجه هم مهم است؛ چون مردم و مسئولان ما چیزی غیر از نتیجه را نمی‌پسندند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید