• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 8 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13987
+
-

انتقال بین حوضه‌ای آب؛ آخرین راهکار تأمین آب شرب

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست از انتقال آب بین حوضه‌ای در کشور به‌عنوان آخرین راهکار برای تأمین آب شرب نام برد.

به گزارش ایرنا، حمید ظهرابی در مراسم معارفه مدیرکل جدید محیط‌زیست استان کردستان، گفت: درصورتی که ناگزیر به اجرای این راهکار باشیم باید انتقال آب با درنظر گرفتن شرایط بالادست و پایین دست حوزه آبی عملیاتی شود.

او با تأکید براینکه باید نگرانی‌های مردم و فعالان محیط‌زیست، در مناطقی که قرار بر انتقال آب هست، بر طرف شود، افزود: دانشمندان و متخصصان حوضه آب معتقدند برای بهره‌برداری از منابع آبی باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که در سرزمین‌های خشکی همچون ایران که بیشترین وابستگی را به آب دارد حداکثر 40درصد از این منابع استفاده شود، اما در ایران از همه منابع آب بهره‌برداری می‌شود که نشان می‌دهد به منابع آبی و ظرفیت آب تجدید‌پذیر هیچ توجهی نداریم.

او یادآور شد: این میزان بهره‌برداری موجب دست اندازی به ذخایر آب می‌شود و مواردی همچون انتقال آب که موجب نگرانی بسیاری از فعالان محیط‌زیست است در دستور کار قرار می‌گیرد. با این رویکرد، سفره‌های آب زیرزمینی خالی می‌شود و منابع آب استراتژیک خود را از دست می‌دهیم  با پیامدهای این روند، خشک شدن تالاب‌ها، رودخانه‌ها و هزاران معضل  دیگر است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در مواردی بهره‌برداری ناپایدار آب در بالا‌دست به حدی می‌رسد که چاه‌ها خشک می‌شود و منابع آبی از دست می‌رود و مردم را در پایین‌دست حوضه‌ها با مشکل مواجه می‌کند. ظهرابی تأکید کرد: سدهایی در کشور ساخته شده، اما در بالادست این سدها به اندازه‌ای از منابع آبی بهره‌برداری شده که امروز سد خالی است درحالی‌که بارندگی 15درصد و حجم رواناب‌ها 40درصد کاهش یافته است.



 انتقال آب درون حوضه‌ای خیانت به کشور است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان هم با اشاره به اینکه نگرانی‌های جدی در ارتباط با محیط‌زیست وجود دارد، گفت: ترکیه در سطح کلان با سدسازی بدترین ضربه را به محیط‌زیست منطقه زده و بخش زیادی از ریزگردهای منطقه ناشی از این کار و جلوگیری از حقابه کشور عراق است که باعث خشک شدن تالاب‌ها و افزایش بیابان‌ها شده است. امیر قادری با بیان اینکه انتقال آب درون‌حوضه‌ای در کشور خیانت است، افزود: سفره‌های آب زیرزمینی ما در حال تخلیه است و نشان می‌دهد که در این زمینه به‌طور دقیق و برنامه‌ریزی شده عمل نکرده‌ایم. او تأکید کرد: نباید پروژه‌های عمرانی بدون پیوست محیط‌زیست اجرایی شود و اگر پروژه عمرانی به محیط‌زیست آسیب می‌زند، اجرا نشود بهتر است.
او با بیان اینکه یک مترمربع تغییر کاربری غیرقانونی در استان کردستان انجام نشده است و اجازه رانت خواری نداده‌ایم، گفت: شاید جابه‌جایی کاربری صورت گرفته باشد اما تلاش کردیم از تغییر کاربری جلوگیری کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید