• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 16 شهریور 1400
کد مطلب : 139869
+
-

سرانجام مذاکرات احیای برجام در دولت سیزدهم از نگاه سخنگوی وزارت خارجه

گفت‌وگوهای وین انجام خواهد شد

خطیب‌زاده، محاصره و گرسنگی دادن به مردم پنجشیر را مایه نگرانی و تأسف دانست


برجام و مذاکرات وین، نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آخرین تحولات افغانستان، اینها مهم‌ترین محورهای موضع‌گیری سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری بود؛ در روزهایی که افغانستان همچنان درگیر ناآرامی است و تقریبا هر روز مقامات خارجی و طرف‌های برجام درباره ادامه مذاکرات و توافق هسته‌ای اظهارنظر می‌کنند. 
سعید خطیب‌زاده دیروز در نشست خبری ابتدا به آخرین وضعیت درگیری طالبان با جبهه مقاومت در پنجشیر واکنش نشان داد و درباره دخالت مستقیم و غیرمستقیم پاکستان در حمایت از طالبان گفت: «اخباری که از پنجشیر می‌رسد، اخبار نگران‌کننده‌ای است. حملات به اشد وجه محکوم است. شهادت رهبران افغانستان مایه تأسف است و دخالت خارجی که شما اشاره کردید باید بررسی شود و ما این موضوع را در دست بررسی داریم.» 
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه تأکید کرد که موضوع پنجشیر باید از طریق وساطت و حضور بزرگان افغانستان حل و نباید به برادرکشی ختم شود. خطیب‌زاده اضافه کرد: «طالبان باید به تعهدات خود در چارچوب حقوق بین‌الملل پایبند باشد. گرسنگی دادن به مردم پنجشیر، قطعی آب و برق آنها و محاصره مردم پنجشیر مایه نگرانی و تأسف است. باید حقوق بشردوستانه ذیل حقوق بین‌الملل در این منطقه رعایت شود. ایران تمام مساعی خود را به‌کار می‌برد که به پایان آلام مردم افغانستان کمک کند.»

لزوم تشکیل دولت فراگیر قومی   در افغانستان
لزوم برگزاری گفت‌وگوهای بین‌الافغانی موضوعی بود که سخنگوی وزارت خارجه بار دیگر در نشست خبری به آن اشاره کرد. به گزارش ایسنا، خطیب‌زاده با تأکید بر اینکه باید دولتی فراگیر که بازتاب‌دهنده ترکیب جمعیتی و قومیتی مردم افغانستان است در این کشور حاکم شود، گفت: باید خواست و اراده مردم افغانستان در این کشور حاکم شود؛ نه دخالت خارجی و نه هیچ طرح و توطئه دیگری. او همچنین درباره موضع ایران درباره دولت آینده افغانستان نیز توضیح داد: «رفتار دولت آتی و گروهی که قدرت را در افغانستان در دست می‌گیرد، نوع رفتار جمهوری اسلامی ایران و کشورهای بین‌الملل را مشخص می‌کند و هرقدر این دولت مسئولانه‌تر رفتار کند، پاسخ مناسب‌تری دریافت می‌کند.» 
این در حالی است که یک مسئول طالبان در گفت‌وگو با شبکه قطری الجزیره اعلام کرد که این گروه از ترکیه، چین، روسیه، ایران، پاکستان و قطر برای مشارکت در مراسم روز اعلام دولت جدید افغانستان دعوت کرده است؛ هر چند که هنوز هیچ اطلاعاتی از چگونگی دولت آینده افغانستان و اعضای آن وجود ندارد و البته نتیجه درگیری‌ها در پنجشیر نیز مشخص نیست.

ایران تا ابد منتظر آمریکا نمی‌ماند
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی درباره اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر احتمالی رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی به ایران در آستانه برگزاری نشست شورای حکام گفت: «موضوعات فنی بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی باید توسط سخنگوی محترم سازمان انرژی اتمی گفته شود و من در اینجا به 2، 3نکته اشاره می‌کنم؛ اول اینکه اجلاس پیش‌روی شورای حکام، یک نشست عادی است. من پیش از این اشاره کردم و تأکید می‌کنم که هیچ طرفی اشتباه محاسباتی نکند و به سمتی نرود که مذاکراتی که در وین است را تحت‌تأثیر قرار دهد. استفاده سیاسی از بستر فنی آژانس پاسخ متفاوتی را از سوی ایران در پی خواهد داشت.» او در مورد سفر گروسی به تهران نیز گفت: «من نیز این را شنیده‌ام، ولی مطمئن نیستم که این سفر برنامه‌ریزی شده است یا نه. باید در این زمینه از سازمان انرژی اتمی سؤال کنید.» 
در همین حال اما خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال در توییتی مدعی شد: «شنیده‌ام که پاسخ ایران به درخواست رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دیدار جهت مذاکره و همچنین اجازه دسترسی بازرسان آژانس به دستگاه‌های نظارتی منفی بوده است.» 
سعید خطیب‌زاده اما با تأکید بر اینکه تغییری در روند گفت‌وگو رخ نداده، گفت:‌ «اصل گفت‌وگوها انجام خواهد شد و ایران بارها در سطوح مختلف این اجماع حاکمیتی را اعلام کرده که مذاکراتی که برای اطمینان از اجرای بی‌کم و کاست تعهدات آمریکا ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ بین ایران و 1+4 شروع شده ادامه پیدا می‌کند.» او در پاسخ به ادعاهای مقامات آمریکایی درباره ابدی نبودن فرصت مذاکره نیز گفت: «مقامات آمریکا باید جایگاه خود را بدانند.
 آنها سال‌هاست که اقدام به تحریم و تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران کرده‌اند و باید بدانند که ایران تا ابد منتظر نمی‌ماند که آمریکا با اهرم غیرقانونی تحریم فشار بر مردم ایران وارد کند و ایران تا ابد منتظر نمی‌ماند که آمریکایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند. این پنجره برای واشنگتن پنجره محدودی است و امیدواریم که مقامات آمریکایی با یک دستور کار و برنامه مشخص در وین برای اجرای تعهدات خود و رفع تحریم‌ها حضور پیدا کنند.» خطیب‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود افزود:‌ «این گفت‌وگوها باید تضمین‌کننده تأمین منافع مردم ایران باشد. این مذاکرات باید تضمینی باشد برای اینکه منافع رفع تحریمی مندرج در برجام برای ایران بی‌کم و کاست اجرا و تأمین شود و با این هدف و رسالت حتی یک ساعت هم برای رفع این تحریم‌های ظالمانه معطل نکرده و نخواهیم کرد.» او تأکید کرد که «دولت هم‌اکنون مستقر شده، وزرا و کابینه مشخص شده‌اند و مراحل خود را طی می‌کنند و به‌زودی تمامی مواردی که باید اعلام شود، اعلام می‌شود.»
سخنگوی وزارت خارجه همچنین تأکید کرد که برای اطلاعات دقیق‌تر و بیشتر از برگزاری مراسم اربعین باید منتظر ماند و گفت:‌ «سفیر ایران در عراق نیز پیگیری‌های مستمری در این زمینه داشته است. اجازه دهید که موضوع به‌صورت دقیق‌تر مشخص شود و با مشخص شدن آن ما اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. تمرکز ما بر این موضوع است که این اتفاق در چارچوب رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و با حفظ سلامت شهروندان ایرانی برگزار شود.»  
 

این خبر را به اشتراک بگذارید