• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 16 شهریور 1400
کد مطلب : 139839
+
-

می‌خواهم صدرنشین بمانم

۸۴روز بعد از برد شیرین مقابل عراق دوباره با این حریف تکراری بازی داریم اما این بار دیگر محکوم به پیروز‌شدن نیستیم

می‌خواهم صدرنشین بمانم


رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا، امروز و امشب با انجام 6بازی پیگیری می‌شود و تیم ملی ایران در دومین بازی از این مرحله باید به مصاف عراق برود. عراق که یکی از رقبای همیشگی ما در فوتبال آسیاست در مرحله قبلی هم با تیم ملی ایران همگروه بود که در 2 بازی رفت و برگشت آن مرحله سهم هر کدام از 2 تیم یک پیروزی و یک باخت بود. امشب 2 تیم برای سومین بار در این رقابت‌ها به مصاف هم می‌روند و جالب این است که هیچ یک از این 3بازی در ایران یا عراق برگزار نشده است. 2 بازی مرحله قبل در اردن و بحرین انجام شد و بازی امشب هم در قطر انجام می‌شود؛ ساعت22:30، دوحه، ورزشگاه بین‌المللی خلیفه.

  این جدال یکطرفه نیست
درست است که در تاریخچه تقابل‌های ایران و عراق، تعداد پیروزی‌های ما 3‌برابر عراقی‌هاست اما این آمارها مربوط به سال‌های دور بوده و در سال‌های اخیر تعداد بردهای 2 تیم تقریبا برابر است. کافی است توجه داشته باشیم از سال2015 که تقریبا همین نسل حال حاضر در تیم ملی حضور داشته‌اند در 4رویارویی رسمی ایران و عراق هر تیم یک بار برنده بوده و یکی از آن دو مساوی هم در ضربات پنالتی با برتری عراق به پایان رسیده است. تیم ملی با کارلوس کی‌روش یک بازی دوستانه و 2 بازی رسمی مقابل عراق داشت که در بازی دوستانه برنده شد و 2 بازی رسمی مساوی به پایان رسید. مساوی اول (3-3) در یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های2015 بود و ایران در ضربات پنالتی حذف شد. مساوی دوم هم همان بازی بدون گل در مرحله گروهی جام ملت‌های2019 بود. بعد از کی‌روش، ایران با ویلموتس به عراق باخت و با اسکوچیچ از این تیم انتقام گرفت. حالا اسکوچیچ برای دومین بار تیم ملی را به مصاف عراق می‌فرستد. سرمربی کروات که با 8برد در 8بازی رکوردی تاریخی در تیم ملی ثبت کرده در نهمین بازی‌اش برای اولین بار به یک حریف تکراری برخورد کرده است. عراق هم البته برای انتقام آن شکست به مصاف یاران اسکوچیچ می‌رود. 84روز قبل سرکو کاتانچ روی نیمکت عراق نشسته بود و حالا دیک ادووکات هلندی است که برای انتقام آن شکست می‌آید.

   این مرد به علیمنصور هم باخته
عراقی‌ها با وجود اینکه در مرحله قبل توانستند به عنوان تیم دوم گروهC به همراه ایران به مرحله بعدی برسند اما بلافاصله سرمربی خود را تغییر دادند و دیک ادووکات، سرمربی سرشناس هلندی روی نیمکت آنها نشست. در کارنامه این سرمربی باتجربه، قهرمانی در مسابقات لیگ و حذفی کشورهای هلند، روسیه و اسکاتلند و همچنین قهرمانی جام یوفا در سال2008 دیده می‌شود. او در رده ملی هم توانسته تیم ملی هلند را به رتبه سوم یورو۲۰۰۴ برساند. پیش از حضور در عراق، آخرین تجربه مربیگری ادووکات در تیم فاینورد بوده است. این سرمربی هلندی آخرین بار در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ در فوتبال آسیا حاضر بود و سرمربیگری امارات و سپس کره‌جنوبی را برعهده داشت. او 2 بار به عنوان سرمربی روبه‌روی تیم‌ملی ایران قرار گرفته که هر دو بازی دوستانه بوده است. بار اول با کره‌جنوبی توانست برانکو را 2 بر صفر ببرد و بار دوم با تیم ملی روسیه به علیرضا منصوریان یک بر صفر باخت! آن مسابقه دوستانه، تنها تجربه سرمربیگری منصوریان در تیم ملی بوده است؛ در فاصله رفتن افشین قطبی تا آمدن کارلوس کی‌روش.

  متهم به ضدفوتبال
عراق با هدایت ادووکات در اولین بازی این مرحله یک تساوی بدون گل در زمین کره‌جنوبی گرفت که نتیجه خوبی برای این تیم محسوب می‌شود. در آن مسابقه کره‌ای‌ها 68درصد مالکیت توپ داشتند اما عراق با تنها 32درصد مالکیت و دفاع همه‌جانبه مقابل حملات کره‌ یک امتیاز باارزش از سئول بیرون کشید. در این مسابقه یکطرفه تعداد شوت‌های داخل چارچوب عراقی‌ها صفر بود و آنها فقط 2بار آن هم از پشت محوطه جریمه شوت‌های بی‌خطری روانه دروازه میزبان کردند. در حالی که کره‌جنوبی 15بار به سمت دروازه عراق ضربه زد که 5شوت این تیم داخل چارچوب بود اما گلی از خط دروازه‌ها نگذشت. بعد از آن مسابقه سون هیونگ مین، ستاره کره‌ای تاتنهام عراقی‌ها را به ضدفوتبال متهم کرد و گفت بازیکنان این تیم فقط به دنبال وقت‌کشی بوده‌اند.

   2 علامت سؤال، درست کنار خط
اما تیم ملی ایران که تنها تیم برنده و البته تنها تیم گلزن گروهA در روز اول مسابقات بوده، امشب با دو سه تغییر نسبت به بازی اول به مصاف عراق خواهد رفت. سردار آزمون که مقابل سوریه 2کارته بود بعد از سپری کردن محرومیتش به بازی امشب رسیده و دوباره زوج مخوف او و طارمی در خط حمله ایران تشکیل خواهد شد. در خط هافبک نیز حضور نوراللهی، عزت‌اللهی و جهانبخش قطعی به نظر می‌رسد. همان طور که بازی بیرانوند درون دروازه و حضور زوج شجاع و کنعانی در دفاع میانی قطعی خواهد بود. تنها پست‌هایی که درباره آنها اما و اگر وجود دارد دفاع‌های کناری هستند که این روزها زیاد تغییر می‌کنند و در بازی با سوریه هم در هر دوی این پست‌ها شاهد تعویض بودیم. در دفاع راست صالح حردانی با نمایش خوبش در نیمه دوم بازی با سوریه احتمالا گزینه محتمل‌تری نسبت به سلمانی چپ‌پا است و در دفاع چپ هم باید دید اسکوچیچ دوباره وحید امیری را در این پست محبوس می‌کند یا با سپردن این پست به یک بازیکن دیگر وحید را به جای اصلی‌اش برمی‌گرداند.

  بوی مساوی می‌آید
ایران تنها تیم برنده روز اول بوده و طبعا پیروزی در بازی امشب می‌تواند حاشیه امنیت خوبی در صدر جدول برای ما بسازد. اما عراق حریف بسیار قدرتمندی است و تساوی در زمین کره‌جنوبی نشان می‌دهد گل زدن به این تیم چندان هم آسان نخواهد بود. با توجه به اینکه هیچ یک از همگروهی‌های ما در پایان بازی‌های امشب نمی‌توانند بیش از 4امتیاز داشته باشند، شاید کسب یک مساوی در این مسابقه و 4امتیازی شدن در روز دوم هم برای ایران راضی‌کننده باشد. نتیجه‌ای که نمی‌دانیم چقدر عراقی‌ها را راضی می‌کند اما محتمل‌ترین نتیجه برای بازی امشب است. قبول دارید؟

این خبر را به اشتراک بگذارید