• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 16 شهریور 1400
کد مطلب : 139827
+
-

منتظر والیبالی متفاوت باشید

بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی می‌‌گوید با درس از المپیک و لیگ ملت‌ها ایران می‌تواند در مسابقات قهرمانی آسیا موفق باشد

منتظر والیبالی متفاوت باشید

لیلی خرسند

تیم ملی والیبال ایران امروز به ژاپن می‌رود. تیمی که بازی‌هایش در لیگ ملت‌ها و المپیک چنگی به دل نزد، حالا قرار است در مسابقات قهرمانی آسیا با مربی ایرانی خودی نشان بدهد و شاید همه خاطرات تلخ 2 رویداد قبلی را پاک کند. این خوش‌بینی وجود دارد اما نگرانی‌ها پررنگ‌ترند. بهروز عطایی که بعد از رفتن ولادیمیر آلکنو، مرد اول نیمکت ایران است، در گفت‌وگو با همشهری اطمینان می‌دهد تیم آسیایی متفاوت از تیم لیگ و المپیک است.

  2 نظر درباره وضعیت تیم ملی وجود دارد؛ یکی اینکه تیم در لیگ ملت‌ها و المپیک ضعیف بوده و امیدی نیست که در آسیا هم بتواند نتیجه بگیرد. اما از طرف دیگر می‌گویند بعد از سال‌ها به مربیان ایرانی فرصت داده‌اند و آنها تلاش می‌کنند تا از این موقعیت بهترین استفاده را ببرند و به‌خاطر همین باید منتظر اتفاقات خوب باشیم.
ما سعی کرده‌ایم اتفاقاتی را که در المپیک و لیگ ملت‌ها افتاد، فراموش کنیم، خاطرات این دو مسابقه را با خودمان حمل نکنیم و بیشتر ازشان درس بگیریم. با بچه‌ها صحبت کرده‌ایم تا ذهن آنها از اتفاقات ناگوار دور بماند. همه کشورها تلاش مضاعف می‌کنند تا بهترین نتیجه را بگیرند. ما سال‌ها در والیبال آسیا حرف اول را زده‌ایم و در یکی دو سال اخیر به مشکل خورده‌ایم. مقابل کره‌جنوبی با چالش روبه‌رو شدیم، به ژاپن و استرالیا باختیم. با آگاهی به همه این مسائل برای تیم تصمیماتی گرفته‌ایم و امیدواریم بتوانیم مردم را خوشحال کنیم. هدف اصلی ما همین خوشحالی است. ما فضای حاکم بر والیبال و جامعه را می‌بینیم و می‌دانیم چه خبر است. همه انرژی‌مان را گذاشته‌ایم تا بهترین نتیجه را بگیریم.

  و تغییرات زیادی هم در تیم انجام داده‌اید؟
تیم ما بیشترین تغییر را نسبت به تیم‌های دیگر دارد. از تیم المپیکی ژاپن فقط 2 نفر نیستند ولی از تیم ما 7نفر. این تغییرات نوید روزهای خوب را می‌دهد. میانگین سنی تیم ما 24سال است و امیدواریم با این روند در المپیک پاریس میانگین سنی تیم 27سال باشد.

  گفتید از اتفاقات لیگ ملت‌ها و المپیک درس گرفته‌اید، چه درسی؟ گفته می‌شد ضعف تکنیکی بازیکنان و روحیه پایین آنها یکی از مهم‌ترین دلایل بازی‌های ضعیفشان در این دو مسابقه بوده است. می‌شود به تیم روحیه داد ولی مشکل تکنیک یک‌ماهه حل نمی‌شود.
یک‌سری چالش‌هایی بود. ضعف‌‌هایی که هست، بین من و شاگردانم بماند بهتر است. تیم در لیگ و المپیک وضعیت ذهنی خوبی نداشت. انسجامی که توقع داشتیم تیم به آن برسد، نرسید. یکی از دلایل موفقیت تیم در سال‌های گذشته همین انسجام بود. این مسئله هم دلایل مختلفی داشت که در این بحث نمی‌گنجد. تیم باید بتواند به هماهنگی برسد و از نظر ذهنی آماده انجام کار گروهی باشد. با تغییرات تاکتیکی و بالا‌بردن آمادگی جسمانی و تمرکز روی مسائل ذهنی و روانی، سعی کردیم بخشی از ضعف‌ها را به حداقل برسانیم. مطمئن باشید در آسیا تیمی متفاوت از لیگ ملت‌ها و المپیک می‌بینید.

  یکی از مسائل اصلی تیم، پاسور است. سعید معروف نیست و جای خالی او به‌طور حتم از نظر روانی به تیم فشار می‌آورد. این موضوع را چطور برای بچه‌ها حل کرده‌اید؟
سعید از نخبه‌های والیبال و از بهترین‌های دنیاست. 15سال در تیم ملی بوده و طبیعی است وقتی از مجموعه جدا می‌شود، جای خالی‌اش نمایان شود. ما سعی می‌کنیم با هماهنگی‌های گروهی این خلأ را پر کنیم اما باید قبول کنیم او بازیکنی استثنایی است که به این زودی‌ها جایش پر نمی‌شود. ما فقط سعی می‌کنیم نسبت به نبود او واکنش درستی داشته باشیم و خلأ او را در پروسه زمانی به حداقل برسانیم. البته شاید هیچ وقت این خلأ پر نشود. اگر روزی انگابت از فرانسه یا اندرسون از آمریکا بروند، آنها هم با این خلأ مواجه می‌شوند.

  مهرماه مسابقات قهرمانی جوانان جهان است. این انتقاد به شما و فدراسیون وارد است که چرا سرمربی 2 تیم یک نفر است. در این شرایط همه تمرکزتان روی تیم ملی است؟ استرس جوانان را ندارید؟
ما پروسه زمانی مناسبی برای آماده‌کردن تیم جوانان داشتیم و الان کار سختی با آنها نداریم. طبیعی است که کار با 2تیم سخت است و این واقعیت انکارناپذیر است. اما من سعی می‌کنم چالش‌ها را به حداقل برسانم تا در 2تیم بهترین عملکرد را داشته باشیم.

  تیم ملی چه نیازی داشت که برطرف نشد؟
فاصله المپیک تا مسابقات آسیایی فقط یک‌ماه بود. این حداقل زمان است. ما با ترکیب جدید باید بازی تدارکاتی انجام می‌دادیم که کرونا اجازه نداد.

  در مسابقات آسیایی چه اتفاقی برای تیم ایران می‌افتد؟
مسابقات سختی است و نمی‌توانم پیش‌بینی کنم. ما همه پتانسیل‌مان را به نمایش می‌گذاریم. نتیجه به شرایط و زمان بستگی دارد. امیدوارم شرایط در بهترین زمان به نفع ما رقم بخورد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید