• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 15 شهریور 1400
کد مطلب : 139754
+
-

چراغ سبز وام ودیعه به مستأجران تمدیدی

مسکن
چراغ سبز وام ودیعه به مستأجران تمدیدی

با اصلاحاتی که در رویه پرداخت وام ودیعه مسکن انجام شده، علاوه بر اینکه مستأجران سال ۹۹ اجازه پیدا کردند که تقاضای خود را در سامانه اقدام ملی به ثبت برسانند، مستأجرانی که قرارداد آنها در نیمه دوم سال‌جاری تمدید می‌شود نیز می‌توانند نسبت به ثبت‌نام برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند.
به گزارش همشهری، پیش‌ از این محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در توضیح بندی از مصوبه ستاد مبارزه با کرونا مبنی بر اینکه «وام اجاره به قراردادهای ۶‌ماه نخست سال تعلق دارد»، گفته بود: این بند به‌معنای آن نیست که برای مستأجران ۶‌ماه دوم سال امکان اعطای وام اجاره، درنظر گرفته نشده است و بر همین اساس کسانی که زمان تمدید اجاره‌نامه آنها در نیمه دوم سال است، می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه و طی مراحل بانکی، اجاره‌نامه تمدید شده و کد رهگیری را ارائه کنند. حالا محمودزاده در تازه‌ترین اظهارات خود از نامه‌نگاری با نظام بانکی برای ثبت‌نام وام ودیعه برای مستأجران سال۹۹ خبر داده و می‌گوید این امکان نیز فراهم شد.
 محمودزاده گفته است: در پی نامه‌نگاری و درخواست از نظام بانکی، امکان ثبت‌نام قراردادهای اجاره سال۹۹ نیز در کنار قراردادهای اجاره۱۴۰۰ فراهم است. بر همین اساس، تا چند روز پیش، سامانه اقدام ملی ثبت‌نام فقط درخواست‌های مربوط به قراردادهای اجاره سال۱۴۰۰ را می‌پذیرفت که این مشکل نیز در روزهای اخیر رفع شده و مشمولان جدید نیز می‌توانند ثبت‌نام کنند.

10هزار میلیارد تومان اعتبار
ثبت‌نام وام ودیعه مسکن از ۲۶خرداد آغاز شد و مستأجرانی که سال گذشته وام اجاره را دریافت نکرده‌اند تا پایان شهریورماه فرصت ثبت‌نام دارند. نظام بانکی نیز تا پایان آذرماه وام اجاره را پرداخت خواهد کرد، اما به‌احتمال زیاد، این مهلت مانند سال گذشته تا بهمن‌ماه تمدید خواهد شد. فعلاً به‌دنبال ثبت‌نام‌های اولیه وام کمک ودیعه مسکن، در روزهای اخیر همه مستأجران واجد شرایط دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن که در سامانه tem.mrud.ir ثبت‌نام کرده‌اند به‌تدریج پاسخ استعلام خود را از طریق پیامک دریافت خواهند کرد و باید نسبت به تعیین شعبه بانک اقدام کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سقف اعتبار وام ودیعه مسکن ۱۰هزار میلیارد است، می‌گوید: مبلغ این وام در تهران ۷۰میلیون، در شهرهای بالای یک‌میلیون نفر جمعیت (شهرهای مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه) ۴۰میلیون تومان و در بقیه شهرها ۲۵میلیون تومان است و پیش‌بینی می‌شود به ۲۰۰تا۳۰۰هزار نفر وام ودیعه مسکن تعلق گیرد. به‌گفته او، وزارت راه و شهرسازی درصورت امکان، تمدید زمان ثبت‌نام وام ودیعه را نیز از ستاد مقابله با کرونا پیگیری خواهد کرد.

شروط وام ودیعه
متقاضیان دریافت این تسهیلات باید متأهل یا سرپرست خانوار باشند و همچنین ارائه اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری نیز برای دریافت این تسهیلات ضروری است. طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، پس از مشخص شدن وضعیت استعلام متقاضیان و موافقت با درخواست دریافت وام کمک ودیعه مسکن، متقاضیان باید در سایت اقدام ملی، شعبه مورد نظر خود را معرفی کنند و بعد از آن چنانچه متقاضی تا حداکثر ۲ هفته از تاریخ معرفی به شعب بانکی، نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامنان اقدام نکند، درخواست او رد خواهد شد.
نکته قابل ‌توجه این است که بانک‌ها براساس معیارهای اعتبارسنجی نظام بانکی نسبت به تعیین صلاحیت متقاضی برای دریافت تسهیلات اقدام می‌کنند و فقط با دستور بانک مرکزی بخشی از موارد مرتبط به ضمانت را آسان‌تر کرده‌اند؛ به‌عنوان مثال، بانک‌ها به جای 2ضامن دارای گواهی کسر اقساط، به 2ضامن بسنده می‌کنند و در مورد چک برگشتی نیز طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا، چنانچه چک متقاضی در دوره کرونا برگشت خورده باشد، آن را در اعتبارسنجی مشتری لحاظ نمی‌کنند.
نکته دیگر اینکه درخواست مستأجرانی که سال گذشته موفق به دریافت وام کمک ودیعه مسکن شده باشند برای دریافت دوباره وام در سال‌جاری رد می‌شود و حتی درصورت تأیید اولیه درخواست در سایت اقدام ملی نیز نظام بانکی تسهیلاتی به آنها پرداخت نمی‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید