• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 15 شهریور 1400
کد مطلب : 139735
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/2kmWK
+
-

آماربازی


30
بازی فردای ایران و عراق در چارچوب بازی‌های مقدماتی جام جهانی، تعداد تقابل‌های این دو رقیب سنتی را در تاریخ فوتبال به عدد30خواهد رساند. ایران و عراق تا‌کنون 29بار در رقابت‌های رسمی و دوستانه به مصاف هم رفته‌اند که 17برد برای ایران و 5برد برای عراق، حاصل این 29بازی بوده است. 4بازی 2 تیم به‌شکل تک‌بازی دوستانه بوده، 4بازی در تورنمنت‌های دوستانه برگزار شده و 5بازی هم در رقابت‌های نیمه‌رسمی غرب آسیا انجام شده است. 16بازی باقیمانده هم در جام ملت‌های آسیا (7بازی)، مقدماتی جام جهانی (5بازی)، مقدماتی المپیک (3بازی) و بازی‌های آسیایی (یک بازی) انجام شده است. با بازی فردا شب، تعداد تقابل‌های 2 تیم در مقدماتی جام جهانی به عدد6خواهد رسید.

4
 اولین برد تاریخ ایران مقابل عراق، همچنان بهترین برد ما مقابل این رقیب همسایه هم هست. در آخرین روزهای سال1963میلادی، تیم ملی ایران در رقابت‌های مقدماتی المپیک با 4گل عراق را شکست داد که این نتیجه از آن به بعد دیگر در تاریخ بازی‌های 2 تیم تکرار نشده است. این مسابقه مربوط به زمانی است که تیم‌‌های ملی در بازی‌های المپیک شرکت می‌کردند و ایران در ورزشگاه امجدیه با هت‌تریک حمید شیرزادگان و تک‌گل مصطفی عرب پرگل‌ترین شکست عراق را به این تیم تحمیل کرد. جالب اینکه 3هفته بعد بازی برگشت 2 تیم در همان مسابقات، در بغداد بدون گل تمام شد. ایران با موفقیت در آن مسابقات به المپیک 1964توکیو صعود کرد.

3
 اما یکی از آخرین تقابل‌های ویژه 2 تیم، بازی مرحله یک‌چهارم نهایی در جام ملت‌های2015بود که به شکلی دراماتیک‌ و در ضربات پنالتی با حذف ایران همراه شد. آن مسابقه در وقت قاونی یک-یک مساوی تمام شد اما در وقت‌های اضافه و طی یک 30دقیقه پرحادثه نتیجه بازی به 3-3 تغییر کرد و 2 تیم راهی ضربات پنالتی شدند. از 11نفر ابتدایی ایران در آن مسابقه، فردا فقط سردار آزمون در ترکیب سفیدپوشان حاضر خواهد بود. پورعلی‌گنجی و حاج‌صفی نیز همچنان ملی‌پوش هستند اما در بازی فردا به‌دلیل مصدومیت حضور ندارند. وحید امیری و جهانبخش در آن مسابقه به‌عنوان بازیکن تعویضی به میدان آمدند که امیری آخرین ضربه پنالتی ایران را از دست داد و یکی از تلخ‌ترین روزهای فوتبالی‌اش رقم خورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید