• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 14 شهریور 1400
کد مطلب : 139648
+
-

طرح مجلس برای ایجاد وزرای منطقه‌ای


همزمان با اینکه رئیس جمهوری درصدد است با انتخاب استانداران وی‍ژه برای استان های محروم اسباب توسعه متوازن و رفع محرومیت را در برخی نقاط کشور فراهم کند ، در مجلس جمعی از نمایندگان با تدوین طرحی با عنوان ایجاد وزرای منطقه‌ای  در صدد تقویت بنیه  اقتصادی کشور بر‌آمده اند.  
به گزارش تسنیم، این طرح از سوی هیأت رئیسه مجلس برای بررسی بیشتر به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ارجاع شده است. این طرح در 2 ماده تنظیم شده است ، در ماده یک این طرح دولت موظف شده است که 3 ماه پس از تصویب این قانون با محورقراردادن رشد بهره‌وری در اقتصاد، با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویت رقابت‌پذیری اقتصاد، حل مشکلات بین مناطق و استان‌ها و به‌کارگیری ظرفیت و قابلیت‌های متنوع در جغرافیای مزیت‌های مناطق کشور، نسبت به تقسیم 10 منطقه اقدام نماید.
تبصره یک این  ماده تاکید می‌کند برای هر منطقه یک وزیر توسط رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی برای اخذ رأی اعتماد معرفی می‌شود.در تبصره دیگری از این ماده پیشنهاد شده است که وزیر منطقه‌ای مکلف به تنظیم روابط دولت مرکزی با مسئولان محلی، معرفی استانداران به هیأت وزیران، ایفای کمک‌رسانی و نجات عمومی دربرابر حوادث و بلایا در حوزه نفوذ منطقه خود و حل‌وفصل مشکلات مشترک استان‌ها در پهنه منطقه‌ای می‌باشد. بر اساس تبصره3 ماده یک این طرح همچنین  در راستای اعمال اصول یکصدوبیست‌وهفتم و یکصدوسی‌وهشتم قانون اساسی، وزرای منطقه‌ای مکلف به اخذ تصمیمات رئیس جمهور و هیأت وزیران خواهند بود. ماده 2 این طرح نیز تاکید می کند وزیر منطقه‌ای نمی‌تواند دارای فعالیت اقتصادی در همان منطقه باشد یا خود و خانواده‌اش اهل همان منطقه باشند.

 مکث
 تعطیلی 2هفته‌ای جلسات علنی مجلس


روح‌الله متفکرآزاد، عضو هیأت رئیسه مجلس از تعطیلی 2هفته‌ای جلسات علنی مجلس از 27شهریور‌ماه خبر داد و گفت: جلسات مجلس پس از تعطیلات 2هفته‌ای صحن از روز یکشنبه یازدهم مهرماه آغاز خواهد شد.به گزارش فارس او افزود: درواقع در ایام منتهی به اربعین مجلس جلسه علنی ندارد.  

این خبر را به اشتراک بگذارید