• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
یکشنبه 14 شهریور 1400
کد مطلب : 139610
+
-

دولت ناجی زنده رود شود

نامه نمایندگان مجلس به رئیس‌جمهور برای احیای زاینده‌رود

نمایندگان استان اصفهان درنامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور خواهان رسیدگی و احیای زاینده‌رود می‌شوند. عباس مقتدایی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی به ایرنا، گفت: این نامه در حال تنظیم است و طی آن از رئیس‌جمهور درخواست می‌کنیم که ضمن رسیدگی، پاسخ شایسته و به‌هنگام داشته باشد. پیش از این سازمان حفاظت محیط‌زیست دولت دوازدهم طرح جامع مدیریت تالاب گاوخونی و زاینده‌رود را در دست تهیه داشت. حتی نقشه راه نجات‌بخشی زاینده‌رود در شورای عالی محیط‌زیست به‌منظور احیای تالاب گاوخوبی به تصویب رسید اما با جابه‌جایی دولت باید دید در سازمان محیط‌زیست دولت سیزدهم نیز این اولویت دنبال می‌شود یا خیر؟
مقتدایی اعلام کرد: زاینده‌رود از چنان اهمیتی برخوردار است که نیاز است شخص رئیس‌جمهور و کابینه بیشترین توجه را به آن داشته باشند. نماینده اصفهان با بیان اینکه صبر مردم منطقه به سرآمده اظهار داشت: هم‌استانی‌ها بی‌صبرانه منتظر حضور و راهکارهای مرتبط رئیس‌جمهور برای زاینده‌رود هستند. مقتدایی با تأکید بر اینکه خشکی رودخانه به‌دلیل ابعاد مختلف و تأثیرگذاری آن در دیگر استان‌ها، در هیأت دولت باید جزو اولویت باشد تصریح کرد: اگر رئیس‌جمهور در موضوع آب و زاینده‌رود به‌طور جدی ورود نکند به‌دلیل حجم بالای مشکلات مرتبط، به‌زودی شاهد بحران‌های شدید اجتماعی و اقتصادی خواهیم بود. وی با بیان اینکه در سطح ملی و استانی باید با همکاری و تعامل برای جاری‌سازی‌ زاینده‌رود تلاش شود اظهار داشت: مباحث علمی، فنی و اداری مرتبط با این رودخانه باید با نهایت تلاش و پیگیری دنبال شود. به گزارش همشهری، رودخانه ۴۰۰کیلومتری زاینده‌رود بزرگ‌ترین رود مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی در زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌رسد. این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در پایداری محیط‌زیست، تامین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی دارد، در دهه‌های اخیر به‌علت برداشت‌های غیرقانونی، انتقال آب از این حوضه به دیگر حوضه‌ها و استان‌ها، تراکم جمعیت و تا حدودی کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای تبدیل و در پایین‌دست در فصول گرم به‌ویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.
کشاورزان و باغداران و به‌طور کلی حقابه‌داران مناطق شرق اصفهان ازجمله زیار، ورزنه، اژیه، کرارج، براآن شمالی و براآن جنوبی و خوراسگان با جمعیتی بالغ بر ۳۰۰هزار نفر و حقابه‌داران شهرستان‌های غربی شامل نجف آباد، فلاورجان، خمینی‌شهر، لنجان و مبارکه پیش‌تر در چند سال اخیر بارها با حضور در نقاط مختلف استان، رسیدگی به وضعیت حقابه‌خود از زاینده‌رود، حل مشکلات معیشتی، جبران خسارات ناشی از جاری نبودن زاینده‌رود و جاری‌سازی‌ این رودخانه را خواستار شده بودند.

سایه بحران بر اصفهان
دیروز مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به ایسنا اعلام کرد که سد زاینده‌رود تنها ۲۰درصد آب دارد. در چنین شرایطی طی روزهای باقی‌مانده از شهریورماه بارشی پیش‌بینی نشده و بارش‌های پاییز نیز با تأخیر خواهد بود. به‌گفته منصور شیشه‌فروش، از ابتدای سال ‌جاری تاکنون ۱۰۹میلی‌متر میانگین کل بارش‌ها در استان اصفهان گزارش شده و این میزان بارش نسبت به بلندمدت حدود ۴۰‌درصد کاهش داشته است. وی با بیان اینکه میزان کاهش بارش‌ها در سرچشمه‌های آبی تا کمتر از ۴۵درصد گزارش شده است، افزود: در مناطق غرب و شمال استان نیز افزایش دما داشته‌ایم و بیش از ۹۸درصد از مساحت استان تحت‌تأثیر خشکسالی است.

پاییز کم بارش
شرایط اقلیمی استان اصفهان به‌گونه‌ای است که در پاییز و زمستان گذشته و بهار امسال، بارش در این استان به میزان کافی نبود و افزایش دما بین دو تا سه درجه سانتی‌گراد در ماه‌های تابستان امسال گزارش شد که بیشتر در مناطق بالادست زاینده‌رود بود.
مردم اصفهان با افزایش دما در تابستان با قطعی و افت فشار آب مواجه شدند و برخی مناطق شهر اصفهان با تانکر آبرسانی شد و هم‌اکنون نیز ۳۲۰روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شود. از طرفی خشکی، گرمای هوا، نبود بارش‌ها و وزش بادهای فصلی و گرم باعث افزایش گردوغبار در استان شده اما ۱۶کانون گردوغبار در استان شناسایی و مطالعه شده که یک‌میلیون‌و۹۰هزار هکتار وسعت آنهاست. علاوه بر آن به‌دلیل نبود بارش‌ها، خشکی رودخانه زاینده‌رود و ‌تأمین نکردن آب برای بخش کشاورزی، حدود 100هزار هکتار از اراضی حاصلخیز استان کشت نشده و این اراضی‌ها تبدیل به کانون‌های گردوغبار محلی و نقطه‌ای در استان شده است. گرمای هوا، خشکی و نبود ‌بارش‌ها همچنین باعث فقر پوشش‌های گیاهی در استان شده و وقوع پدیده حریق در مراتع استان تشدید شده است، به‌طوری که از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۴۳حریق در مراتع اتفاق افتاده و ۱۵۵هکتار از مرتع‌های استان دچار آسیب جدی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید