• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 13 شهریور 1400
کد مطلب : 139523
+
-

از ستایش بنینی تا پرسش طالبانی

روزهای اول ونیز هفتادوهشتم در یک نگاه

 فرحناز دبلشکی-  خبرنگار

هفتادوهشتمین دوره جشنواره فیلم ونیز سرانجام در فضایی مملو از بیم و امید با فیلم «مادران موازی» افتتاح شد و در 2 روز بعدی  نیز فیلم‌های «دست خدا» و «اسپنسر» به عنوان یکی از مطرح‌ترین آثار حاضر در بخش اصلی و رقابتی این دوره از جشنواره اکران شدند. دیروز نیز فیلم «تل ماسه» به عنوان یکی از امیدهای اول کسب جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز هفتاد‌وهشتم اکران شد. در مراسم افتتاحیه که بسیاری از بزرگان سینما و از جمله ‌سرجیو ماتارلا‌، رئیس جمهور ایتالیا نیز حضور داشت، بونگ جون هو، رئیس هیات داوران ونیز در سخنانی گفت ما همگی بر این باور هستیم که بحران ویروس کرونا به‌زودی مرتفع خواهد شد و سینما برای همیشه با ما خواهد ماند.
‌سرنا روسی، بازیگر و خواننده ایتالیایی که میزبانی مراسم افتتاحیه را بر عهده داشت، سخنان خود را با اشاره به وضعیت افغانستان آغاز کرد و ضمن پرداختن به وضعیت زنان در افغانستان تحت تسلط طالبان گفت: در حال حاضر به فیلمسازان و هنرمندان افغان فکر می‌‍‌کنم که کار و زندگی آنها در معرض خطر بزرگی قرار گرفته است، می‌خواستم به این مسئله اشاره کنم که شما تنها نیستید.  قرار است به مسئله افغانستان و نیاز به اعطای پناهندگی به فیلمسازان و هنرمندان افغان در پنلی ویژه در هفتاد‌و‌هشتمین دوره جشنواره ونیز پرداخته شود. در مراسم افتتاحیه همچنین ‌روبرتو بنینی، بازیگر و کمدین مشهور ایتالیایی جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد هنری را دریافت کرد.   ‌جین کمپیون‌ که در این دوره از جشنواره با فیلم «قدرت سگ» در بخش اصلی حضور دارد، وظیفه معرفی بنینی را به عهده گرفت و به آشنایی و سابقه دوستی خود با وی و همسرش اشاره کرد و بنینی را یک نابغه در عرصه کمدی توصیف کرد. او در ادامه درباره بنینی گفت: او در فیلم برنده جایزه اسکار «زندگی زیبا‌است» داستان کشتار آلمان نازی را بدل به یک کمدی سیاه و جاودانه کرد.

فیلم‌های نمایش داده شده
«مادران موازی»(Madres Paralelas)، در روز اول سپتامبر(10‌شهریور)  به عنوان فیلم افتتاحیه هفتاد‌و‌هشتمین دوره جشنواره ونیز در سالن بزرگ کاخ سینما در جزیره «لیدوی ونیز» نمایش داده شد. در این فیلم ‌پنه‌لوپه کروز‌ در نقش شخصیت اصلی ‌خانیس‌ بازی می‌کند. او از جمله بازیگرانی است که پس از ایفای نقش در فیلم‌های«المودوار» به شهرت جهانی رسیده است.  المودوار در فیلم «مادران موازی»، داستان 2زن بارداری را روایت می‌کند که برای زایمان فرزندانشان به طور مشترک در یک اتاق بیمارستان بستری شده‌اند. یکی از این دو مادر به نام «خانیس» که زنی میانسال است، از بارداری احساس ناراحتی نمی‌کند و از اینکه قرار است به‌زودی فرزندی به دنیا بیاورد، احساس شادی و شعف می‌کند، اما مادر دیگر «آنا» که قدری کم‌سن‌و‌سال‌تر است، احساس خوبی نسبت به بارداری ندارد.
 ‌پائولو سورنتینو، فیلمساز ایتالیایی دومین حضور خود در جشنواره ونیز را با فیلم «دست خدا» تجربه می‌کند. این فیلم درباره  نوجوان 16‌ساله‌ای است که در دهه‌1980 و زمان عضویت مارادونا در تیم فوتبال ناپولی از طرفداران پرو‌پا‌قرص این تیم بوده است. «دست خدا» در واقع فیلمی شخصی است که دوران سخت نوجوانی پائولو سورنتینو‌ را روایت می‌کند. در ژوئیه‌2020  یکی از وکلای دیگو مارادونا اعلام کرد که در تلاش برای انجام اقدامی حقوقی علیه این فیلم به خاطر عنوان «دست خدا» است که به گل مارادونا به انگلیس در جام جهانی 1996 اشاره دارد.  نتفلیکس در آن زمان اعلام کرد که دست خدا فیلمی ورزشی درباره مارادونا نیست.  «اسپنسر» ساخته ‌پابلو لارین‌  با بازی ‌کریستن استیوارت‌ نیز فیلمی است که به برهه‌ای حساس از زندگی پرنسس دایانا که همچنان بخش‌های مهمی از زندگی و مرگ وی در هاله‌ای از ابهام است، می‌پردازد. در این فیلم وقایع تعطیلات کریسمس سالی روایت می‌شود که در آن پرنسس دایانا تصمیم گرفت به ازدواج خود خاتمه دهد. فیلم «تل ماسه» که دیروز اکران شد نیز ساخته ‌دنیس ویلنوو‌ با بازی ‌تیموتی شالامت‌ و ‌زندایا‌ است. این فیلم در ژانر علمی – تخیلی  با اقتباس از کتاب پر‌فروشی به همین نام نوشته ‌فرانک هربرت‌ ساخته شده و در آن داستان مردی که در یک سیاره ظاهرا خالی از سکنه در حال انجام ماموریتی  دشوار و خطرناک است، روایت می‌شود.

پروتکل‌های کرونایی
جشنواره ونیز امسال به صورت فیزیکی در حال برگزاری است، اما مانند سال گذشته به منظور رعایت پروتکل‌های مربوط به دوران شیوع کرونا، مسئولان این جشنواره تدابیر سختگیرانه‌ای را اتخاذ کرده‌اند؛ تدابیری که با مشارکت اداره گردشگری و شهرداری این شهر اجرایی شده‌اند. در سال جاری موانع بزرگی پیرامون مراحل برگزاری فرش قرمز وجود و به موجب آن دسترسی عموم به مراسم برگزاری فرش قرمز مسدود شده‌است. محدودیت‌های ویژه‌ای نیز برای تاکسی‌های آبی که مسافران را به مقصد ساحل لیدو، جزیره محل برگزاری جشنواره ونیز می‌رسانند، برقرار شده‌است. در محل اصلی برگزاری جشنواره 10 ایستگاه مخصوص تست کرونا، برای کارکنان و مدعوین و حاضران در جشنواره احداث شده است. همچنین در سالن‌های سینمای محل برگزاری جشنواره و تمامی اماکن سرپوشیده استفاده از ماسک الزامی شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :