• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 13 شهریور 1400
کد مطلب : 139501
+
-

هت‌تریک زهرا رکوردشکنی حامد

کاروان پارالمپیک ایران در روزهای پنجشنبه و جمعه به 2طلا و 3نقره دیگر دست یافت و تیم والیبال نشسته نیز راهی فینال مسابقات شد

هت‌تریک زهرا رکوردشکنی حامد

روز‌های نهم و دهم بازی‌های پارالمپیک، برای کاروان ورزش ایران در توکیو روزهای خوبی بود. در این 2 روز هم تعداد مدال‌های طلای ایران دورقمی شد و هم زهرا نعمتی به رکورد 3طلا در 3پارالمپیک رسید و هت‌تریک کرد. اتفاق مهم دیگر، صعود تیم والیبال نشسته ایران به فینال مسابقات بود که امروز برگزار می‌شود.

  پرتاب نقره‌ای اولاد
پنجشنبه در نهمین روز از بازی‌ها، ورزشکاران ایران در 6رشته مسابقه دادند و موفق شدند یک مدال طلا و 2نقره به‌دست بیاورند. مهدی اولاد در رشته دوومیدانی و ماده پرتاب دیسک در کلاس F11 پارالمپیک با پرتاب 40متر و 60سانتی‌متر به مدال نقره رسید. در این ماده «الساندرو رودریگو» از برزیل با پرتاب ۴۳متر و ۱۶سانتی‌متر قهرمان شد. عنوان سوم هم به «تاپیا» از ایتالیا با 39متر و 52سانتی‌متر رسید. نورمحمد آرخی دیگر نماینده ایران در این ماده، دیسک خود را ۳۳متر و ۳۷سانتی‌متر پرتاب کرد و به‌عنوان ششم رسید.

   اولاد: اگر پرتابم درست بود طلا می‌گرفتم
مهدی اولاد بعد از کسب مدال نقره پرتاب دیسک گفت: «در ایران رکورد خوبی داشتم و برای کسب مدال طلا به پارالمپیک آمده بودم. در ایران تجربه تمرین در هوای بارانی را نداشتیم. بخشی از تمرینات‌مان در جزیره کیش بود که بارانی نبود. در اردوها هم در دایره خیس پرتاب نکرده بودیم.» اولاد در پاسخ به این سؤال که آیا شرایط تمرینی در این آب‌وهوا پیش‌بینی نشده بود، گفت: «بحث پیش‌بینی نیست. برای برگزاری اردوها بیشتر مدنظرشان شرجی بودن هوا بود. تقریبا در هوای بارانی تمرین نکرده بودم. در این شرایط دیسک در دست نمی‌ماند و پرتاب اول تا سوم دیسک از دستم در رفت. اگر یکی از این پرتاب‌ها درست انجام می‌شد، مدالم طلا بود.»

  هت‌تریک نعمتی در پارالمپیک
رقابت‌های ریکروی انفرادی بازی‌های پارالمپیک ٢٠٢٠ توکیو در بخش زنان و در پارک تیراندازی یومنوشیمای توکیو انجام شد. زهرا نعمتی دارنده مدال طلای لندن و ریو برای کسب سومین طلای خود در دور اول با قرعه استراحت روبه‌رو شد. او در مرحله یک‌هشتم در تقابل با سوتلوا بارانتسوای روس توانست با نتیجه ۶ بر ۵ پیروز شود. نعمتی در یک‌چهارم نهایی نیز ٧ بر یک حریف برزیلی را برد و در نیمه‌نهایی هم ۶ بر ٢ حریف یونانی خود را از پیش رو برداشت و راهی دیدار فینال شد. نعمتی در مسابقه فینال و در یک رقابت نفسگیر با نتیجه ۶ بر ۵ و در تیر طلایی وینسنزا پتریلی حریف ایتالیایی خود را شکست داد و به مدال طلا رسید. نعمتی با این مدال، سومین طلای خودش را در سومین پارالمپیک گرفت و هت‌تریک کرد. این کماندار امروز به همراه غلامرضا رحیمی در ماده میکس ریکرو با حریفان رقابت خواهد کرد.

   نعمتی: تاریخ‌سازی کردم
زهرا نعمتی پس از کسب مدال طلای ریکروی انفرادی پارالمپیک ٢٠٢٠ توکیو گفت: «خیلی خوشحالم. افتخار بزرگی بود که نصیب من شد. من تنها کسی بودم که هم پرچمدار المپیک و هم پرچمدار پارالمپیک بودم. اکنون نیز در تیروکمان پارالمپیک تاریخ‌سازی کردم و در تاریخ تیروکمان تنها ورزشکاری هستم که با 3طلا در 3دوره هت‌تریک کرده‌ام.» نعمتی با اشاره به شرایط «تیر طلایی» گفت: «نمی‌دانم چگونه تیر طلایی را زدم. واقعا به خدا واگذار کرده بودم. این موفقیت حتما به برکت نام سردار دل‌ها بوده است و خوشحالم که به برکت این نام صاحب مدال طلا شدم.»

  هجدهمین مدال بر گردن پیروج
در مرحله نهایی ماده پرتاب نیزه F12-13 بازی‌های پارالمپیک توکیو 7ورزشکار ازجمله علی پیروج از ایران رقابت کردند. در این رقابت که در ورزشگاه المپیک توکیو انجام شد پیروج با پرتاب 64متر و 30سانتی‌متر به‌عنوان نایب‌قهرمانی رسید و مدال نقره را از آن خود کرد. در این ماده پرتابگر بریتانیا با 69متر و 52سانتی‌متر قهرمان شد و پرتابگری از کشور اسپانیا با 61متر و 13سانتی‌متر صاحب مدال برنز شد. مدال پیروج، هجدهمین مدال ایران در این بازی‌ها بود.

   پیروج: مدالم را به شهید عبدالمجیدی و مردم ایران تقدیم می‌کنم
علی پیروج پس از کسب مدال نقره گفت: «حریف بریتانیایی من دور از انتظار ظاهر شد و مدال طلا گرفت. متأسفانه دیر به‌خودم آمدم و او هم بر جریان مسابقه مسلط شد. برای کسب مدال طلا آمده بودم ولی متأسفانه نشد. من ۲۳ساله هستم. با توکل به خدا بعد از کمی استراحت، خودم را برای پاراآسیایی و سپس پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس آماده می‌کنم.» پیروج مدالش را به کاظم عبدالمجیدی شهید 8سال دفاع‌مقدس و مردم ایران تقدیم کرد.

  طلا در انتظار والیبالیست‌ها
تیم والیبال نشسته ایران هم در روز نهم بازی‌ها دست به‌کار بزرگی زد و با شکست رقیب سنتی خود به دیدار فینال رسید. شاگردان هادی رضایی که در مرحله گروهی حتی یک ست را به حریفان واگذار نکرده بودند در مقابل بوسنی هم 3بر صفر پیروز شدند و به فینال این بازی‌ها رسیدند. دیدار فینال این دوره از بازی‌ها امروز بین تیم‌های روسیه و ایران برگزار می‌شود. تیم‌های برزیل و بوسنی هم دیدار رده‌بندی را انجام می‌دهند. تیم والیبال نشسته ایران در 8دوره حضور در پارالمپیک موفق به کسب ۶مدال طلا و ۲نقره شده است.

  رکوردشکنی امیری؛ طلا دورقمی شد
اما روز جمعه مسابقات دوومیدانی بازی‌های پارالمپیک توکیو در ماده پرتاب نیزه کلاس F54در ورزشگاه المپیک این شهر برگزار شد که حامد امیری، نماینده ایران در این رشته با 5ورزشکار دیگر رقابت کرد و به مدال طلا رسید. امیری در نخستین پرتاب با حدنصاب ۳۱متر و 27سانتی‌متر رکورد پارالمپیک را شکست و مدال طلای خود را قطعی کرد. هر چند امیری در پرتاب نخست از رکورد جهانی و پارالمپیکی این دسته عبور کرد، اما در پرتاب چهارم توانست بهترین رکورد خود را ثبت کند و با 31متر و 35سانتی‌متر به مدال طلای پارالمپیک توکیو  برسد.

  امیری: پرتا‌ب‌هایم دلی بود!
حامد امیری بعد از کسب مدال طلای پارالمپیک گفت که در 3ماه گذشته بدنسازی نکرده و فقط پرتاب انجام داده است: «مصدومیت پشت بازو موجب شد تا من حتی اعلام کنم توانایی رسیدن به پارالمپیک را ندارم اما خدا کمک کرد و برگشتم. من پرتاب‌هایم را دلی و برای مردم انجام دادم و مدالم را نیز با عشق به سردار دل‌ها تقدیم می‌کنم.» دارنده مدال طلای پارالمپیک توکیو درباره رکوردشکنی خود گفت: «رکورد قبلی متعلق به یک ایرانی بود و افتخار می‌کنم به‌عنوان عضو کوچکی از ورزش، آن را به نام کشورم ارتقا دادم.»

  مدال تاریخی پوررهنما
و اما آخرین مدالی که روز جمعه در دهمین روز پارالمپیک توکیو نصیب ایران شد، مدال نقره مهدی پوررهنما در پاراتکواندو بود. پوررهنما در رقابت‌های کلاس k44 و در وزن منهای 75کیلوگرم روی شیاپچانگ رفت. پوررهنما که پیش از این 4بار قهرمان جهان و 6بار قهرمان آسیا شده بود در دور اول رقابت‌های پارالمپیک استراحت داشت و پس از آن به‌ترتیب فاتح سلیک از ترکیه و نورلان دومبایف از قزاقستان را شکست داد. او در فینال برابر لوپز گارسیا از مکزیک با نتیجه ٢۶ بر ٢٠ شکست خورد و به مدال نقره قناعت کرد. رقابت‌های پاراتکواندو برای نخستین بار در پارالمپیک برگزار می‌شود و مدال نقره پوررهنما نخستین مدال تاریخ پارالمپیک ایران در این رشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید