• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 13 شهریور 1400
کد مطلب : 139503
+
-

«نه» آسیا به هندبال ایران

کنفدراسیون هندبال آسیا به بهانه کرونا، میزبانی مسابقات قهرمانی آسیا را از ایران گرفت و به عربستان داد اما گفته می‌شود تحت‌تأثیر کشورهای عربی این کار را انجام داده است

مسابقات هندبال قهرمانی آسیا از 28دی تا 11بهمن در عربستان برگزار می‌شود. این در حالی است که تا عصر پنجشنبه ایران میزبانی این مسابقات را داشت! 17فروردین بود که کنفدراسیون هندبال آسیا با درخواست ایران برای میزبانی مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی مسابقات قهرمانی جهان 2023 سوئد-لهستان موافقت کرد اما پنجشنبه 11شهریور صفحه رسمی کنفدراسیون هندبال آسیا در توییتر از برگزاری این مسابقات در عربستان خبر داد، خبری که روی سایت کنفدراسیون هم رفت. بهانه کنفدراسیون برای گرفتن میزبانی، آمار بالای مرگ‌ومیر کرونایی و پایین بودن تعداد واکسیناسیون در ایران است. فدراسیون ایران هم تأیید می‌کند که از دست دادن میزبانی فقط به همین دلیل بوده است. اما خارج از صفحه‌های خبری و مصاحبه‌های رسمی گفته می‌شود قدرت کشورهای عربی در کنفدراسیون این میزبانی را از ایران گرفته است، به‌خصوص که ایران نفوذی در کنفدراسیون ندارد.
میزبانی ایران از 40روز پیش که کرونا به پیک پنجم رسید آغاز شد. علیرضا پاکدل، رئیس فدراسیون هندبال دیروز به خبرگزاری‌ها توضیح داد که کنفدراسیون 40روز پیش تصمیم گرفته میزبانی را از ایران پس بگیرد: «به ما گفتند چون سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده وضعیت ایران از نظر تعداد کشته‌ها نامطلوب است و آمار ابتلای روزانه هم بسیار بالاست، می‌خواهیم میزبانی را از ایران بگیریم.» پیش‌بینی ایرانی‌ها این بود که در ادامه وضعیت کرونا کنترل و آمار کشته‌شدگان هم نزولی می‌شود، به همین دلیل در کنفرانس ویدئویی که 2 روز بعد از آن با حضور اعضای کنفدراسیون هندبال و مهدی علی‌نژاد معاون ورزش قهرمانی برگزار شد، ایران یک‌ماه فرصت خواست. با اینکه با این درخواست موافقت شد اما اصرار اعضای کنفدراسیون این بود که باید میزبان جدیدی معرفی شود چون وضعیت ایران تا دی‌ماه مشخص نیست و میزبان جدید باید برای آماده شدن فرصت داشته باشد. در فرصت یک ماهه وضعیت ایران بهتر نشد و میزبانی از دست رفت اما ناراحتی فدراسیون از این است که چرا بدون اطلاع قبلی به ایران، میزبان جدید انتخاب شده است. پاکدل گفته است: «از کنفدراسیون آسیا انتظار داشتیم قبل از اعلام میزبانی کشور دیگری، به ما به‌صورت رسمی اطلاع می‌داد. اما ما هم از سایت رسمی کنفدراسیون آسیا متوجه شدیم که میزبانی را به عربستان داده‌اند.»منتقدان فدراسیون می‌گویند اگر ایران در کنفدراسیون نماینده‌ای داشت، می‌توانست از حق ایران دفاع کند. توضیح آنها این است که چند روز پیش در بدترین روزهای کرونایی ایران مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان جهان در تهران برگزار شد و چرا در هندبال اجازه برگزاری مسابقات در 4ماه دیگر داده نمی‌شود؟ فدراسیون هم برگزاری مسابقات والیبال در تهران را برای کنفدراسیون مثال زده و پوستر مسابقات را برای آنها ارسال کرده است ولی جوابی که شنیده‌، قانع‌کننده نیست. کنفدراسیون گفته است در مسابقات هندبال 23بازیکن در زمین هستند و تنش بالاست. این در حالی است که همه مسابقات در همه کشورها در حباب و با پروتکل‌های بهداشتی سرسختانه برگزار می‌شود و مهم نیست مسابقه در چه رشته‌ای و با چه تعداد بازیکنی برگزار می‌شود. در این شرایط است که گفته می‌شود کرونا بهانه است. آیا مسائل دیگری در کار است؟ پاکدل جواب داده است: «بعید می‌دانم، ممکن است مسائل دیگری در کنارش باشد اما اگر مشکلی بود از روز اول میزبانی را به ما نمی‌دادند.» با این حال گفته می‌شود این قدرت کشورهای عربی در کنفدراسیون است که میزبانی را از ایران گرفته است. یکی از افراد نزدیک به فدراسیون می‌گوید: «ما از نظر روابط بین‌الملل مشکلی نداریم. همین که توانستیم میزبانی را بگیریم یعنی قدرت داریم اما مسئله این است که قدرت بقیه از ما بالاتر بود و این میزبانی را گرفتند.»
حالا معضل جدید برای ما این است که مسابقات در عربستان برگزار می‌شود. مشکلاتی که در روابط سیاسی 2 کشور وجود دارد، باعث شده در چند سال اخیر بیشتر مسابقات ورزشی بین 2 کشور در زمین بی‌طرف برگزار شود. با توجه به این روابط و اقدامی که کنفدراسیون انجام داده، نظر بعضی‌ها این است که ایران باید این مسابقات را تحریم کند اما گفته می‌شود بعید است فدراسیون این تصمیم را بگیرد. چون در این شرایط ایران هم مسابقات قهرمانی آسیا را از دست می‌دهد و هم مسابقات قهرمانی جهان را و این یعنی سقوط در رنکینگ. ایران از ماه‌ها پیش برای قهرمانی آسیا برنامه‌ریزی و حتی مربی خارجی استخدام کرده بود. برنامه این بود که ایران به‌عنوان قهرمان آسیا به مسابقات جهانی برود اما حالا امیدوار است یکی از 4تیم صعودکننده به مسابقات2023 باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید