• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 13 شهریور 1400
کد مطلب : 139502
+
-

والیبالی‌ها نوجوانان را نپسندیدند؟

بعد از مقام سوم تیم نوجوانان در مسابقات قهرمانی جهان در تهران، بعضی‌ها از بازیکنان تعریف می‌کنند ولی بعضی‌ها می‌گویند تیم ستاره‌ای نداشت

تیم والیبال نوجوانان به مقام سوم مسابقات قهرمانی جهان رسید. شاید این مقام راضی‌کننده باشد اما واکنش‌ها به کیفیت بازی تیم متفاوت است. از نظر بعضی‌ها تیم بازیکنانی ندارد که والیبال را به آینده مطمئن کند ولی عده‌ای هم می‌گویند تیم چند ستاره به والیبال معرفی کرده است. در این مسابقات که روزهای گذشته در تهران برگزار شد، ایران در مرحله گروهی مسابقات هند و نیجریه را برد اما به لهستان باخت. وقتی لهستان برای بار دوم در مرحله نیمه‌نهایی حریف ایران شد وعده کادر فنی این بود که با انتقام شکست، تیم فینالیست می‌شود. اما چهارشنبه‌شب نوجوانان ایران فقط توانستند یک ست از لهستان بگیرند. با این شکست ایران فینال را از دست داد و عصر پنجشنبه در بازی رده‌بندی مقابل روسیه قرار گرفت و با پیروزی در بازی 5سته، توانست روی سکوی سوم بایستد.
همانطور که فدراسیون قبل از شروع مسابقات گفته بود نتیجه در این گروه سنی ملاک نیست، جامعه والیبال هم انتظار قهرمانی نداشت اما برخلاف تأکید فدراسیون بر پشتوانه‌سازی، کیفیتی که بازیکنان داشتند توقع‌ عده‌ای را برآورده نکرد. ایران در رده نوجوانان سابقه 2 قهرمانی و 2 نایب‌قهرمانی جهان را دارد اما مسئله مهم معرفی بازیکنان جدید در این مسابقات است که در این دوره اتفاق نیفتاد. سال2017 که تیم به قهرمانی رسید، پوریا ولی، مرتضی شریفی، امیرحسین توخته و... ستاره‌های تیم بودند. یا در تیم قهرمان سال2007 فرهاد سال‌افزون، فرهاد قائمی و مجتبی غیاثی خودشان را به والیبال معرفی کردند. محمد موسوی، صابر کاظمی، امیر غفور، مجتبی میرزاجانپور، پوریا فیاضی، سامان فائزی، امیرحسین اسفندیار و... در تیم نوجوانان و مسابقات قهرمانی جهان درخشیدند. اما حالا گفته می‌شود بازیکنان تیم مسعود آرمات تقریبا همه در یک سطح بودند؛ نه بازیکنی از نظر فیزیکی نظر کسی را جلب کرد و نه تکنیک و نبوغ بازیکنی چشمگیر بود. از نظر بعضی از کارشناسان عرشیا به‌نژاد، یوسف کاظمی و محمد گل‌زاده، بازیکنانی بودند که در این مسابقات بیش از دیگران به چشم آمدند اما کمتر کسی توقع ستاره شدن از آنها را دارد. جمشید حمیدی، کارشناس والیبال هر چند تأیید می‌کند بازیکنان ضعف‌های تکنیکی داشتند اما این نقدها را خیلی قبول ندارد: «این حرف‌ها کم لطفی است. مگر می‌شود گل‌زاده را نادیده گرفت. او با 2متر و 4سانتی‌متر قد در حد بزرگسالان توپ می‌زند. یا پوریا خانزاده و یوسف کاظمی که 2متر و 7سانتی‌متر قد دارد. خانزاده هم‌استایل شهرام محمودی است. قبول دارم این بازیکنان ضعف‌های تکنیکی دارند. اما این را هم درنظر بگیریم که در دوره‌های قبل تیم یکی 2 سال در اردو بود و تدارکات خوبی داشت اما امسال تیم فقط سه چهار ‌ماه اردو و یک اردوی تدارکاتی خارجی داشت.» حمیدی در مقایسه بازیکنان ایران با سایر تیم‌ها می‌گوید: «بازیکنان تیم‌هایی مثل لهستان در باشگاه‌های بزرگ توپ می‌زنند اما بازیکنان ما نه.» بعد از خداحافظی معروف، بیشتر نگرانی‌ها سر پاسور است. به‌گفته حمیدی تیم نوجوانان هم استعداد جدیدی در این پست نداشت: «بعد از معروف، استعداد درخشانی در بین پاسورها ندیدیم. حتی پاسورهایی که با تیم‌های نوجوانان قهرمان شدند، الان دیده نمی‌شوند.»

برکناری مربی از 8ماه قبل
در مورد تیم نوجوانان، نقد اصلی به فدراسیون وارد است. آرمات، سرمربی تیم نوجوانان 8ماه قبل از اینکه مسابقات قهرمانی جهان آغاز شود می‌دانست که در پایان این مسابقات او دیگر سرمربی تیم نیست. محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون 15دی حکم سرمربیگری تیم نوجوانان 1401 را به نام محمد وکیلی زد. برنامه فدراسیون این بود که وکیلی استعدادهایی جدید را برای سال بعد کشف و آماده کند اما چرا فدراسیون حکم سرمربیگری سال بعد را به او داد؟ اگر وکیلی مربی بهتری بود چرا امسال تیم به آرمات سپرده شد؟ در این شرایط آرمات انگیزه کافی را برای حضور روی نیمکت تیم داشت؟ از نظر کارشناسان این تصمیم فدراسیون به تیم لطمه زد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید