• دو شنبه 7 خرداد 1403
  • الإثْنَيْن 19 ذی القعده 1445
  • 2024 May 27
شنبه 13 شهریور 1400
کد مطلب : 139494
+
-

ایثارگران بدانند/ دستورالعمل تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران6

۵- از نکات مهمی که در این دستورالعمل مورد توجه قرار نگرفته و با سوءاستفاده برخی از دستگاه‌های اجرایی مواجه شده، بند۴ ماده۲ این بخشنامه است. در این بند آمده است:
 این نیروها باید در زمان تصویب قانون با دستگاه اجرایی یا شرکت‌های طرف قرارداد، قرارداد داشته باشند و قرارداد آنها در سال‌جاری نیز تمدید شده باشد. با عنایت به اینکه قبل از تصویب بند د تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ موضوع تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران و فرزندان آنان در قالب چند استفساریه در مجلس تصویب شد و پس از مرحله سوم به تأیید شورای نگهبان رسید، دستگاه‌های اجرایی آمادگی این را داشتند که این موضوع همچنان توسط مجلس در حال پیگیری است، لذا برخی از دستگاه‌ها از این فرصت استفاده کرده و نسبت به تمدید قرارداد ایثارگران اقدام ننمودند و این باعث شد بخشی از آنان با مشکل تبدیل وضعیت مواجه شوند. بند ۴ ماده ۲ بخشنامه فرصت سوءاستفاده بیشتر دستگاه‌ها برای عدم‌اجرای قانون را به آنان داده و طبیعی است با این حربه بخشی از ایثارگران از شمول این قانون خارج خواهند شد. لذا ضرورت دارد دستگاه‌های نظارتی و دیوان عدالت اداری در پیگیری‌ها یا شکایت ایثارگران به این نکته توجه و تاریخ فسخ قرارداد را در پیگیری حقوق قانونی آنان لحاظ کنند.
۶ - ماده ۴ بخشنامه ابلاغی ایجاد محدودیت دیگری در اجرای قانون است. با توجه به اینکه قانونگذار به‌صورت مطلق و بدون ایجاد محدودیت در تعداد، ایثارگران و فرزندان آنان را مشمول تبدیل وضعیت استخدامی قرار داده، در ماده ۴ آمده است:
درصورت محدودیت اعتبارات تخصیصی دستگاه در سقف اعتبار تعیین شده در قسمت اخیر بند د تبصره ۲۰ قانون، اولویت برای استخدام یا تبدیل وضعیت مشمولین براساس سابقه خدمت بیشتر است. در متن قانون اعمال محدودیت برای تعداد افراد پیش‌بینی نشده و علاوه بر آن این موضوع نوعی بی‌عدالتی در اجرای تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران است به‌دلیل آنکه در برخی از دستگاه‌ها ایثارگرانی هستند با سابقه طولانی خدمت که به‌دلیل محدودیت سقف اعتبار تخصیصی از تبدیل وضعیت محروم خواهند شد درصورتی که در سایر دستگاه‌ها ایثارگران باسابقه بسیار کمتر وجود دارند که می‌توانند از این مزایا بهره‌مند شوند.
۷ - از نکات ضعف این بخشنامه که در ماده ۷ آمده است، مسئولیت پیگیری اجرای بند د در دستگاه‌ها است. برای دستگاه‌هایی که برای کارمندان خود از سامانه کارمند ایران شماره مستخدم دریافت نمی‌کنند مانند وزارت نفت، بنیادمستضعفان، وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های مشابه مسئولیت پیگیری به‌عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان رزمندگان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح‌گذاشته شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید