• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 11 شهریور 1400
کد مطلب : 139425
+
-

بررسی تعامل با دولت در نشست خبرگانی‌ها


جلسه مشترک هیأت‌ رئیسه و روسای کمیسیون‌های خبرگان قرار است امروز (پنجشنبه) در تهران برگزار شود. این جلسه پیش‌درآمد و مقدمه‌ای بر اجلاسیه اصلی آنان است که قرار است در مهرماه برگزار شود. بنا به اعلام سیداحمد خاتمی سخنگوی هیأت‌رئیسه، تعامل خبرگان با دولت جدید یکی از دستورکارهای جلسه امروز آنان است. پیش از این مواجهه انتقادبرانگیز برخی اجلاسیه‌های خبرگان با عملکرد دولت اعتراض پاستور را برمی‌انگیخت و منجر به صدور برخی جوابیه‌ها از سوی آنان می‌شد. براساس گزارش خبرگزاری صداوسیما در جلسه امروز علاوه بر مسائل خبرگان و گزارش کمیسیون‌ها، نحوه تعامل خبرگان با دولت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. با توجه به اینکه رئیس‌جمهور عضو هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری است، در این جلسه شرکت می‌کند و اعضای مجلس خبرگان نظرات و پیشنهادات خود را مطرح خواهند کرد. از آنجا که اعضای مجلس خبرگان رهبری در متن مردم هستند و مسائل مردم به آنها منتقل می‌شود امید می‌رود این جلسه نافع باشد. حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق اگرچه عضو خبرگان بود اما در هیأت‌رئیسه عضویت نداشت.
اجلاسیه اصلی خبرگان یک سال و نیم پس از شیوع کرونا قرار است در مهرماه تشکیل شود. این اجلاسیه‌ها به‌طور معمول در شهریورماه و اسفندماه هر سال برگزار می‌شد، اما با شیوع کرونا در سال گذشته به یک اجلاسیه در سال تقلیل پیدا کرد؛ یک مرتبه در اسفندماه1399 فعال شد و امسال نیز قرار است هر 88عضو این مجلس 20مهرماه در ساختمان قدیمی مجلس دور هم جمع شوند.
برگزاری این اجلاسیه‌ها بدون مهمانان ویژه از مقامات ارشد، تغییرات مهم آن طی یک سال و نیم اخیر بوده است. برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم نیز در این فاصله حضور همزمان یکی دیگر از اعضای خبرگان رهبری را در قامت ریاست‌جمهوری رقم زد.سید ابراهیم رئیسی پس از حسن روحانی،   ‌اکبر هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله خامنه‌ای چهارمین رئیس‌جمهور از میان 8رئیس‌جمهور انقلاب است که با عضویت در خبرگان به ریاست‌جمهوری نیز رسیده است. اجلاسیه مهرماه همزمان حضور 7عضو جدید خبرگان پس از انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان در خردادماه امسال را نیز به همراه خواهد داشت. برخی اعضای پیشین دوره پنجم خبرگان طی 6سال اخیر فوت شده بودند. در آخرین اجلاسیه خبرگان رهبری که اسفندماه سال گذشته برگزار شد، آیت‌الله احمد جنتی در افتتاحیه این مراسم با تقدیر از اقدامات ضد‌فساد دستگاه قضایی گفته بود: «از آیت‌الله رئیسی بابت اقدامات در مبارزه با فساد تشکر می‌کنیم. مبارزه با فساد از خواسته‌های مردم است. مردم گرفتار فساد گردن‌کلفت‌ها و زوردارها هستند و این مرد الهی و دوست‌داشتنی کمر بسته و به جنگ فساد می‌رود و قطعا مردم قدردان و حامی اقدامات ایشان و قوه قضاییه هستند.» گفته می‌شود او به احتمال زیاد سخنران اصلی اجلاسیه نهم و در قامت رئیس‌جمهور خواهد بود.  

این خبر را به اشتراک بگذارید