• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 11 شهریور 1400
کد مطلب : 139423
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/M8lDG
+
-

صعود دوباره شاخص بعد از 3روز نزول

شاخص کل بورس تهران دیروز با یک صعود پرقدرت معادل 1.6درصد افزایش یافت

بورس
صعود دوباره شاخص بعد از 3روز نزول

پس از 3روز نزول مداوم، شاخص کل بورس تهران دیروز دوباره صعود کرد و با 1.6درصد افزایش بار دیگر وارد کانال یک میلیون و 500هزار واحد شد. با وجود رشد روز گذشته، افزایش ابهام‌ها در مورد سیاست‌های اقتصادی، تداوم روند صعودی بورس را با تردید‌هایی مواجه کرده است.
به گزارش همشهری، پس از 3‌ماه صعود متوالی از ابتدای هفته جاری، نوسان شاخص بورس افزایش یافت به‌طوری که شاخص کل بورس تهران در روز شنبه با یک صعود پر‌قدرت از محدوده مقاومت یک میلیون و 540هزار واحد عبور کرد اما از روز یکشنبه تا سه‌شنبه با 3 نزول سنگین تا محدوده یک میلیون و 477هزار واحد عقب‌نشینی کرد. این فراز و فرود‌های شاخص در شرایطی اتفاق افتاد که قیمت دلار هم که تأثیر زیادی بر شاخص بورس دارد، در هفته جاری با نوسان زیادی مواجه شد و ابتدا تا 28هزارو 320تومان در روز شنبه صعود کرد و سپس تا محدوده 27هزارو 300تومان در روز سه‌شنبه عقب‌نشینی کرد. این نوسان‌های همزمان قیمت دلار و شاخص بورس تحلیلگران را به این باور رساند که نوسان‌های شاخص بورس در هفته جاری عمدتا ناشی از نوسان قیمت دلار بوده است اما انتشار برخی خبر‌ها از سوی مقامات بانک مرکزی در روز سه‌شنبه گمانه‌ها را درباره تغییر سیاست‌های دولت در مورد نرخ بهره و تورم افزایش داد و به‌نظر می‌رسد این موضوع نیز بر معاملات بازار سهام بی‌تأثیر نبوده است ضمن اینکه برخی تحلیلگران بر این باورند که افزایش نرخ بهره اوراق بدهی می‌تواند آینده بازار سهام را تحت‌تأثیر قرار دهد.

تغییرات نرخ بهره
آنطور که اکبرکمیجانی، رئیس‌کل بانک مرکزی در سی‌ویکمین همایش بانکداری اسلامی اعلام کرد، بانک مرکزی درنظر دارد به‌زودی برای کنترل تورم، اوراق ودیعه‌ای متناسب با نرخ تورم منتشر کند.
او با بیان اینکه انتشار این اوراق در شورای پول و اعتبار تصویب شده‌ اما تاکنون به‌کار گرفته نشده است، تأکید کرد: در حال تهیه مقدمات کار هستیم و امیدواریم امسال برای مهار پایه پولی و نرخ تورم از این ابزار استفاده کنیم و این جایگزین اوراق مشارکت بانک مرکزی است که از سال‌های۷۹ به بعد به اجرا گذاشته شده است.
هنوز مشخص نیست این اوراق چه زمانی منتشر خواهد شد اما به‌نظر می‌رسد عزم دولت برای انتشار این اوراق جدی است و چنانچه نرخ بهره این اوراق بیش از 22درصد باشد، بازار سهام در روز‌های آینده تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت. به‌زعم کارشناسان یکی از دلایل رشد پر‌شتاب شاخص‌های بورس در ابتدای سال گذشته ناشی از کاهش نرخ بهره اوراق بدهی تا سطح 14درصد بود و بعد از آنکه نرخ بهره این اوراق دوباره تا سطح 22درصد افزایش یافت، شاخص کل با نزول مواجه شد.
برخی خبر‌ها نشان می‌دهد که دولت تصمیم گرفته ‌برای کنترل تورم، نرخ بهره اوراق بدهی را تا سطح 24درصد افزایش دهد و از این طریق هم پایه پولی را کنترل کند و هم بخشی از کسری بودجه‌اش را جبران کند. در چنین شرایطی برخی از تحلیلگران بر این باورند که چنانچه سیاست‌های مالی دولت در این حوزه تغییر کند و نرخ بهره اوراق با افزایش مواجه شود، بخشی از نقدینگی به سمت این اوراق که در ادبیات مالی سرمایه‌گذاری بدون ریسک تلقی می‌شود، هدایت خواهد شد و از حجم تقاضا برای خرید سهام کاسته می‌شود.
اکبر ادهم، یک کاشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: زمزمه‌های فروش اوراق مشارکت از طرف دولت برای تامین کسری بودجه و افزایش نرخ بهره بین‌بانکی، اثر منفی بر بازار سرمایه می‌گذارد.
شاهرخ شریعتی، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم گفت: انتشار این اوراق یک ریسک برای بازار محسوب می‌شود، با این حال، نحوه انتشار این اوراق نیز خود دارای ابهاماتی است. مشخص نیست برای تعیین نرخ بهره این اوراق نرخ تورم چگونه محاسبه خواهد شد. در واقع پرسش اصلی این است که آیا نرخ تورم درست محاسبه خواهد شد.
حسین رجب‌زاده، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم در این‌باره می‌گوید: انتظارات تورمی در کشور در حال شکل‌گیری است و این موضوع می‌تواند منجر به رشد بورس شود اما همچنان سؤالات و یا ابهاماتی وجود دارد که هم‌اکنون پاسخی برای آنها نمی‌توان یافت. مواردی از قبیل سرنوشت مذاکرات، نرخ بهره، مداخله دولت در قیمت و... ابهاماتی است که باید منتظر پاسخ آنها ماند.
علیرضا تاج‌بر اما در مورد آینده بازار سهام نظر دیگری دارد. او معتقد است: تیم اقتصادی دولت سیزدهم بارها در صحبت‌های خود به بازار سرمایه اشاره داشته است. این موضوع به‌عنوان اتفاقی مهم و بی‌سابقه تلقی می‌شود که به‌طور حتم بر روند بازار تأثیرگذار خواهد بود و می‌توان آن را به فال نیک گرفت. او درباره دلایل نزول 3روزه شاخص بورس در هفته جاری گفت: نباید انتظار داشت روند صعودی بازار با شتاب زیاد و به‌صورت ممتد ادامه داشته باشد، به‌طور حتم قرار‌گرفتن بازار بر مدار صعودی در بازه زمانی بلندمدت نیاز به اصلاح دارد.
او با اشاره به اینکه بازار به‌زودی وارد مرحله تعادل می‌شود، گفت: براساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، از نیمه دوم شهریور‌ماه وضعیت تعادلی معاملات بورس به روند صعودی تبدیل خواهد شد و دوباره سهامداران در آن زمان قادر به کسب بازده معقول خواهند بود.
او پیش‌بینی کرد: بازار به مرور و با انتشار گزارش ۶‌ماهه شرکت‌های صادرات‌محور و نیز تثبیت نرخ دلار به مرحله تعادل برسد و بعد از آن دوباره بازار صعود خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید